Voor BIJNA helft netwerkapparatuur over vijf jaar geen support meer

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 25/06/2012 09:55
- Nieuwe marktdynamiek verandert technology life cycle management.
Barneveld, 25 juni 2012 – Onderzoek van Dimension Data, wereldwijd leverancier van ICT-diensten en -oplossingen, laat zien dat er over vijf jaar voor 45 procent van de netwerkomgevingen geen support meer is. Dat is een stijging van 38 procent ten opzichte van de resultaten van eenzelfde onderzoek in 2010. Dimension Data voerde dit onderzoek in 2011 uit onder ongeveer driehonderd organisaties wereldwijd. Daarnaast groeit het percentage IT-netwerkelementen dat de life cycle-status ‘End-of-Sale’ (EoS) heeft bereikt, exponentieel. EoS is het eerste stadium van het afschrijvingsproces. Was dit in 2010 nog 4,2 procent, in 2011 groeide dit naar maar liefst zeventig procent.

De belangrijkste reden voor het snelle life cycle-verouderingsproces is volgens het Network Barometer Report 2012 van Dimension Data de grote golf van nieuwe producten. Het gevolg hiervan is, dat apparatuurleveranciers producten niet meer leveren om plaats te maken voor nieuwe technologie. Tegelijkertijd daalt het percentage apparaten in de hogere risicocategorie van 86,2 procent naar 20,8 procent, zoals End-of-Contract-Renewal‘- (EoCR) en ‘End-of-Engineering’-apparaten (EoE).

Het rapport omvat verzamelde gegevens van 294 Technology Lifecycle Management Assessments[1] (TLM), uitgevoerd door Dimension Data in 2011 bij organisaties van verschillende omvang en in alle sectoren.

“In de afgelopen twee jaar heeft er een verschuiving plaatsgevonden van productgeoriënteerde naar architectuurgeoriënteerde ontwikkeling”, zegt Edwin de Brave, Solutions Director bij Dimension Data. “Dit om de grote macro-economische trends bij te houden, zoals virtualisatie, videocommunicatie en bedrijfsmobiliteit. Een goed voorbeeld hiervan is de Borderless Networks-architectuur van Cisco. In de afgelopen jaren hebben elk van de belangrijkste routing- en switchingproductcategorieën een facelift ondergaan.”

De sterke daling in EoE- en EoCR-apparaten geeft aan de andere kant aan dat IT-managers onderdelen die een echt operationeel risico gaan vormen, versneld aan het vervangen zijn. Het is interessant om te zien dat het percentage Last-Day-of-Support-producten (LDoS) slechts minimaal is gestegen van 9,0 procent naar 9,2 procent. LDoS houdt in dat fabrikanten netwerkelementen die zich in de laatste fase van veroudering² zijn gekomen, niet meer ondersteunen.

“Dat het percentage LDoS-producten bijna gelijk blijft, terwijl de percentages van producten in andere fasen van de verouderingscyclus sterk verschuiven, suggereert dat er een benchmark voor afschrijving is. Organisaties kiezen er nu voor om deze apparaten niet te vervangen, omdat ze geen bedrijfskritisch verkeer ondersteunen. Daarom is het risico om ze te gebruiken tot ze het begeven, minimaal. Al deze veranderingen wijzen erop dat klanten meer inzicht in hun netwerk hebben en een beter begrip van hun middelen in relatie tot hun risicoprofiel. Dat is precies wat we graag zien”, aldus De Brave.

Maar zelfs nu de onderzoeksresultaten wijzen naar een beter klantinzicht, beweegt de markt snel. Dit betekent dat organisaties hun plannen en budgetten moeten herzien om bij te blijven.

“Het rappe tempo waarin innovaties elkaar opvolgen, betekent dat producten een kortere levenscyclus hebben dan ooit te voren. Historisch gezien, plannen en budgetteren klanten in cycli van ongeveer zeven jaar. Dit onderzoek toont aan dat bijna de helft van de netwerken van klanten binnen vijf jaar LDoS is”, zegt De Brave. ”Apparatuur die zich op dit moment in een vroeg stadium van de verouderingscyclus bevindt en dus nog een leven voor zich heeft, kan desalniettemin te oud zijn om nieuwe technologieën, zoals mobiele en videocommunicatie, te ondersteunen. Het gevolg kan zijn dat klanten die op basis van de kalender apparaten updaten in plaats van operationele flexibiliteit, het risico lopen achter te raken bij concurrenten die meer toekomstgericht zijn.”

Andere belangrijke onderzoeksresultaten.
- Twee derde van alle apparaten die in 2011 werden onderzocht, had minimaal één kwetsbaarheid in de beveiliging. Regelmatige gebruikers van de Technology Lifecycle Management-assesments hadden minder kwetsbaarheden – 59 procent tegenover 75 procent van de eenmalige gebruikers.

- Van de bekende beveiligingskwetsbaarheden waren vier van de top 10 nieuw. Drie van deze vallen in de categorie ernstige bedreigingen, terwijl PSIRT # 111895, die in zes procent van de netwerkapparaten werd gevonden, werd gewaardeerd als kritisch. Organisaties moeten hun IOS-patchbeheer uitbreiden en ze moeten regelmatig screenen op kwetsbaarheden in de beveiliging.

- Organisaties vinden desktopvirtualisatie en videocommunicatie redenen om hun routing- en switchinginfrastructuur te upgraden. Slechts achttien procent van alle access switches die zijn onderzocht, kon deze technologieën ondersteunen.

[1] Een Technology Lifecycle Management-assessment (TLM) is een IT-infrastructuurconsultingservice die de netwerkelementen in een netwerk identificeert, catalogiseert en analyseert. Een TLM-assessment identificeert basisconfiguratie-, end-of-life- en beveiligingsproblemen, zodat bedrijven ze proactief kunnen aanpakken.

² Cisco gebruikt een systeem waarbinnen het zes Technology Lifecycle-mijlpalen identificeert. Deze mijlpalen gaan van Future-End-of-Sale (FEoS), waarmee de life cycle-mijlpalen worden aangekondigd, tot en met last-day-of-support (LDoS), dat de datum markeert waarna een Technical Assistance Centre geen support meer verleent aan het product. Technologische apparatuur die voorbij het End-of-Sale-punt (EoS) is, moet worden beschouwd als verouderende apparatuur die in toenemende mate niet meer ondersteund wordt en blootgesteld is aan risico’s naarmate ze meer richting LDoS gaat.
####

Over het Network Barometer Report 2012
Het Network Barometer Report 2012, gepubliceerd door Dimension Data, biedt inzicht in de status van netwerken wereldwijd. Het rapport verzamelt data van 294 organisaties en van de Technology Lifecycle Management-assessments (TLM), die Dimension Data uitvoerde in 2011. Het Network Barometer Report 2012 beschrijft het vermogen van netwerken om de bedrijfsvoering te ondersteunen. Dit gebeurt door de analyse van beveiligingskwetsbaarheden, ‘end-of-life’-statussen en configuratieverschillen in best practices voor netwerkapparatuur.

Over Dimension Data

Dimension Data plc.








Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL