Resultaten Vivenda Media Groep 2011

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 20/03/2012 06:47
Vivenda Media Groep NV (VMG) publiceert vandaag haar kerncijfers 2011. Het bestuur van VMG maakt bekend dat er in geheel 2011 een omzet is gerealiseerd van € 1,4 miljoen, een daling ten opzichte van 2010 (€ 1,8 miljoen). Het afgelopen jaar heeft met name in het teken gestaan van het aanscherpen van de organisatie. De ondernomen activiteiten in de organisatie in 2011 hebben naast het behoud van kwaliteit en klanten bijgedragen aan diverse groeimogelijkheden.

Kerncijfers (voor accountantscontrole)
(bedragen in € 1.000) 2011 2010
Netto-omzet 1.425 1.841
Brutomarge 1.013 1.058
EBITDA (966) (1.905)
Nettowinst (3.641) (3.763)

31-12-2011 31-12-2010
Eigen vermogen 2.017 4.252
Eigen vermogen per aandeel (€) 0,16 0,4

Toelichting op de resultaten

Bedrijfsresultaat
VMG boekte over 2011 een netto-omzet van € 1,4 miljoen (2010: € 1,8 miljoen). De omzet in Software & Services werd beïnvloed door de aanhoudend negatieve ontwikkelingen in de onroerendgoedmarkt. Ondanks aanhoudend lastige marktomstandigheden is VMG succesvol geweest in het verbeteren van de marge door een scherper inkoopbeleid te voeren. De EBITDA is tevens sterk verbeterd door een verdere aanscherping van de kosten. De EBITDA over 2011 bedroeg € 0,97 miljoen negatief ten opzichte van € 1,9 miljoen negatief over 2010.

Financiële lasten
De financiële lasten over 2011 bedroegen € 119.000,- (2010: € 1,05 miljoen). Hieronder zijn de rentelasten alsmede de conversievergoedingen uit hoofde van de converteerbare obligatielening verantwoord.

Groepsvermogen
Het groepsvermogen is in 2011 gedaald met circa € 2 miljoen tot € 2,01 miljoen per 31 december 2011 tegenover € 4,2 miljoen per 31 december 2010. De daling van het groepsvermogen is het gevolg van het converteren van diverse obligaties, mutatie van de obligatielening alsmede een negatief nettoresultaat van € 3.64 miljoen over 2011. Tevens heeft een afwaardering van goodwill van € 2 miljoen plaatsgevonden. Deze afwaardering is met name het gevolg van de negatieve ontwikkelingen in de onroerendgoedmarkt en de te verwachte toekomstige kasstromen in relatie tot de huidige waarde.

Ontwikkelingen 2011

Factotum, het segment Software & Services van VMG, ondervindt in Nederland nog steeds de gevolgen van de economische omstandigheden. De onroerendgoedsector is nog immer terughoudend in het doen van investeringen. De eind 2011 verstrekte licenties boden Factotum de gelegenheid de omzet verder uit te breiden in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het inzetten van multimediale diensten voor de onroerendgoedsector in meerdere Europese landen behoort tot de mogelijkheden.

De activiteiten rondom Vivenda Magazine zijn met het oog op de moeilijke advertentie- en onroerendgoedsector vooralsnog tot een minimum beperkt gebleven. Zoals eerder gecommuniceerd, loopt –mede door de instabiele onroerendgoedmarkt - de uitrol van de strategie vertraging op.

Vero Holding en VMG hebben in december 2011 overeenstemming bereikt over het verstrekken van een nieuwe lening ter hoogte van € 0.35 miljoen waarmee VMG haar strategische opties in de aankomende periode kan toetsen. VMG zal zich in de komende twee kwartalen met name richten op het creëren van structurele financiële stabiliteit door een verbreding van haar portfolio door de overname van kasstroom positieve activiteiten.

Tevens heeft Vero Holding ter ondersteuning van de liquiditeit in 2011 € 0.5 miljoen van de schulden van VMG overgenomen welke middels een converteerbare lening zullen worden gefinancierd. De condities worden op heel korte termijn bekend gemaakt. De krappe liquiditeitspositie blijft van kracht en heeft de volle aandacht van het bestuur.

Ontwikkelingen na balansdatum

Op 15 maart 2012 heeft VMG bekendgemaakt Zuka te verkopen aan Cubic Media, een uitgever en specialist in vastgoedmedia. Dit besluit is genomen op basis van de negatieve ontwikkelingen in de onroerendgoed- en advertentiemarkt waardoor het realiseren van een verbetering van de resultaten niet reëel werden geacht.

Na de recente verkoop van Zuka, is Software & Services (Factotum) de hoofdactiviteit van VMG. VMG zal zich met dochteronderneming Factotum volledig richten op de levering van software en multimediatoepassingen aan intermediairs in de huizenmarkt en waar mogelijk daarbuiten.

Zoals gemeld in de AvA dec 2011 onderzoekt VMG mogelijkheden om zo spoedig mogelijk zorg te dragen voor structurele continuïteit voor de onderneming VMG voert in dit kader met diverse partijen overnamegesprekken.

Voor meer informatie ga naar www.vivendamediagroep.nl

Over Vivenda Media Groep NV
Vivenda Media Groep is al ruim twintig jaar actief als uitgeverij en multimediabedrijf. De onderneming is gespecialiseerd in multimedia voor de onroerendgoedsector, zowel middels internet als in gedrukte vorm. Vivenda Media Groep is marktleider in haar branche en hoofdzakelijk op de Nederlandse markt actief. De doelstelling van de onderneming is om haar leidende positie op het gebied van multimediale communicatieproducten voor de onroerendgoedsector verder uit te breiden, in zowel Nederland als in het buitenland.





Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL