Rechter dwingt UPC tot prijstransparantie in marketinguitingen
Amsterdam, 29 maart 2010. Tele2 maakt bekend dat het in hoger beroep op het
belangrijkste punt de rechtszaak heeft gewonnen die het bedrijf had
aangespannen tegen UPC vanwege het niet duidelijk vermelden van de totale
kosten van zijn producten. Tele2 was deze zaak in 2008 gestart omdat UPC de
kosten van het kabelpakket, die je als klant van UPC altijd moet betalen,
in vrijwel alle reclame uitingen wegstopte in een disclaimer, waardoor
producten van UPC goedkoper leken dan ze in de praktijk zijn.
Uiteindelijk heeft het Hof in Amsterdam geoordeeld dat deze manier van
reclame maken door UPC misleidend is voor de consument. Voortaan dient UPC
in alle aanbiedingen van zijn producten de kosten van het kabelpakket op te
nemen in de prijs van de aanbieding, of op header niveau te vermelden zodat
meteen duidelijk is hoeveel de consument in totaal moet betalen voor het
product van UPC.
"Er is hier vandaag maar één winnaar en dat is de consument,” aldus Günther
Vogelpoel, directeur consumentenmarkt Tele2. “Telecomtarieven zijn al
ingewikkeld genoeg. Daarom strijden wij al jaren voor prijstransparantie
zodat consumenten eenvoudig verschillende aanbiedingen kunnen vergelijken.”
- EINDE -
|