Strukton, tunnelelement Wendy definitief op haar plaats

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 26/09/2012 09:24
Het invaren en afzinken van een van de drie laatste tunnelelementen voor de metrotunnel van de Noord/Zuidlijn onder het IJ in Amsterdam is vandaag goed verlopen.
Wendy, zoals het tunnelelement heet, vertrok om 3 uur uit de Suezhaven en kwam vroeg in de ochtend, rond 7 uur, aan bij Amsterdam Centraal Station. Duw- en sleepboten draaiden het ruim 12.000.000 kilo wegende tunnelelement op de juiste plek, aan de noordkant van het IJ. Vervolgens is het heel langzaam tussen de damwanden in de Sixhaven gevaren en kon het afzinken beginnen.

Op 2 en 9 oktober volgen respectievelijk het tunneldeel aan de kant van Amsterdam Centraal Station en het laatste sluitstuk in het midden van het IJ.

Ook al verliep alles rustig, er waren gezonde zenuwen. Dit soort projecten blijven complex en risicovol. Peter van Westendorp, afzinkexpert bij Strukton. 'In de praktijk blijkt een tunnel altijd net even anders te reageren dan gedacht, maar alles was onder controle.'

Het tunnelelement Wendy zal op het diepste punt 9 meter zijn en 4 meter diep richting het noorden, waar het aansluit op de tunnelingang die reeds gebouwd is.

Strukton heeft meerdere tunnels afgezonken, bijvoorbeeld enkele jaren geleden de 3.2 kilometer lange tunnel in Zuid-Korea bestaande uit 18 tunnelelementen. Martijn Smitt, directeur Strukton Civiel: 'Tunnels is een typisch Nederlands exportproduct. Daar waar water aan de orde komt zijn Nederlanders.'



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL