Oranjewoud houdt ontwikkeling A74 op koers en Opdracht voor OTB N18 Varsseveld - Enschede

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 11/12/2009 08:20
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Cramer van VROM hebben het Ontwerp Tracébesluit (OTB) voor de A74 ondertekend. Deze ondertekening is maanden eerder dan verwacht. Met deze versnelling, die mogelijk is gemaakt door een intensieve samenwerking tussen Oranjewoud en Rijkswaterstaat, komen de ministers tegemoet aan een brede wens vanuit de regio om nog vóór de Floriade (april 2012) de A74 in gebruik te kunnen nemen.
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Cramer van VROM hebben het Ontwerp Tracébesluit (OTB) voor de A74 ondertekend. Deze ondertekening is maanden eerder dan verwacht. Met deze versnelling, die mogelijk is gemaakt door een intensieve samenwerking tussen Oranjewoud en Rijkswaterstaat, komen de ministers tegemoet aan een brede wens vanuit de regio om nog vóór de Floriade (april 2012) de A74 in gebruik te kunnen nemen.

De handtekeningen van de beide ministers zijn een mijlpaal in een proces waarin Oranjewoud Rijkswaterstaat al geruime tijd samenwerken. In 2001 is door Oranjewoud de milieueffectrapportage (MER) voor deze snelweg uitgevoerd. Dit heeft geleid tot de keuze voor het Plateau-alternatief. In 2004 is een OTB uitgebracht waarin het Plateau-alternatief was uitgewerkt. Reacties van omwonenden en veranderende verkeersprognoses en wetgeving hebben destijds geleid tot aanvullend onderzoek. Daarin zijn tevens nieuwe ruimtelijke en beleidsmatige ontwikkelingen betrokken.

Er is het afgelopen half jaar bij Oranjewoud hard gewerkt door een breed team van adviseurs om ten opzichte van het OTB van 2004 een aantal aanpassingen door te voeren. Zo zijn weefvakken toegevoegd op de Zuiderbrug, is de verknoping A73/A74 aangepast, komen meer en hogere geluidsschermen (vooral langs de aansluitende A73) en komt er een extra fietsbrug en een ecoduct. De snelheid waarmee, met name in 2009 een aantal ontwikkelingen is doorgevoerd werd mogelijk door het continu integraal benaderen van alle facetten van het snelwegontwerp, de landschappelijke inpassing, inrichting van natuurgebieden, eisen vanuit het milieu en wensen vanuit de omgeving.

De A74 buigt bij Venlo af van de A73-Zuid richting de Duitse grens en sluit daar aan op de Duitse Bundes-autobahn 61. De weg vormt een belangrijke schakel tussen de Randstad en de grote Duitse industriegebieden.

Opdracht voor OTB N18 Varsseveld - Enschede

Oranjewoud heeft opdracht voor het opstellen van het Ontwerp Tracébesluit (OTB) voor de N18 Varsseveld - Enschede. Volgens Rijkswaterstaat Dienst Oost Nederland heeft de kwaliteit, integraliteit en ervaring van het projectteam de doorslag gegeven tijdens de aanbesteding.

De verkeersveiligheid en de leefbaarheid op en rond de N18 tussen Varsseveld en Enschede moet verbeterd worden. Om de economische ontwikkeling in de regio te stimuleren moet ook de bereikbaarheid verbeteren. Onlangs maakte minister Eurlings zijn standpunt bekend op basis van de Trajectnota/MER. Oranjewoud maakt in het OTB een uitwerking van deze voorkeursvariant tot op bestemmingsplanniveau zodat iedereen de consequenties voor zijn/haar situatie kan inschatten. Goudappel Coffeng verzorgt als onderdeel van de combinatie de verkeerskundige analyses voor de N18.

De planning is dat eind 2010 het OTB door ministers Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en Cramer (Ruimte en Milieu) wordt ondertekend en vindt de inspraak plaats.

Deze nieuwe opdracht komt op een goed moment. Momenteel rondt Oranjewoud het OTB voor de A74 bij Venlo en MER/OTB A2 Meerenakkerweg bij Eindhoven af.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL