Macintosh, gelijke nettowinst en sterke verbetering financiële positie

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 11/03/2010 07:50
• Omzet 2,7% lager door zeer moeilijke marktomstandigheden en koerseffect.
• Bedrijfsresultaat € 44,7 mln (2008 € 61,3 mln) bij gelijke procentuele bruto marge.
• Stijging bedrijfsresultaat in Automotive & Telecom, nagenoeg gelijk in Fashion en
behoorlijke daling in Living.
• Nettowinst € 31,4 mln (2008: € 31,3 mln).
• Netto schuld daalt met € 74 mln tot € 135 mln.
• Dividend: € 0,55 (2008 idem) met keuzemogelijkheid voor contanten of aandelen.
• 2010: Focus op autonome omzetgroei; geen uitspraak over verwachte omzet- en
resultaatontwikkeling.

(bedragen in mln €) 2009 2008
Omzet 1.116,61 1.147,5
EBITDA 72,0 91,6
Bedrijfsresultaat (EBIT) 44,7 61,3
Nettowinst 31,4 31,3
WPA in € 1,40 1,44
Dividend in €2 0,55 0,55
1. Omzet bij constante wisselkoersen: € 1.131,0 mln.
2. In beide jaren keuzedividend

Frank De Moor, CEO:
We zijn sterker uit het moeilijke jaar 2009 gekomen dan we er in zijn gegaan. Er zijn veel initiatieven genomen, vooral in de schoenensector, die leiden tot schaalvoordelen, kostenbesparingen en een sterkere marktpositie. Onze bedrijfsprocessen en schuld- en werkkapitaalpositie verbeterden. We zijn verheugd te kunnen constateren dat de overname van Brantano (2008) in 2009 een licht positieve bijdrage heeft geleverd aan de nettowinst door een substantiële verbetering van het bedrijfsresultaat in het Verenigd Koninkrijk.
Doordat de nettowinst gelijk was aan 2008, kunnen we in een van de moeilijkste jaren voor de non-food retail opnieuw een dividend van € 0,55 per aandeel uitkeren.
Ik heb vertrouwen dat de individuele en gezamenlijke initiatieven van onze winkelformules hun marktposities in 2010 verder zullen versterken, maar desondanks vind ik het te vroeg om een uitspraak te doen over de omzet- en resultaatontwikkeling in het lopende jaar, gezien de onzekere marktomstandigheden.

Moeilijke marktomstandigheden
Nederland en de overige voor Macintosh Retail Group relevante landen hebben economisch gezien een van de moeilijkste jaren uit de geschiedenis achter de rug. Mede daardoor werd in Nederland in maart 2009 het dieptepunt sinds jaren bereikt in het consumentenvertrouwen.
Begin 2009 was het consumentenvertrouwen in Nederland - 27 om aan het eind van het jaar uit te komen op - 14. De koopbereidheid daalde van - 6 aan het begin van het jaar naar - 9 aan het eind. De situatie in België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk was vergelijkbaar met die in Nederland.
De totale non-food detailhandelsbestedingen in Nederland daalden in 2009 met - 7,4%, meer dan volledig als gevolg van minder verkochte producten. In nagenoeg alle voor Macintosh Retail Group belangrijke retailmarkten was sprake van een negatieve omzetontwikkeling. De Nederlandse woningdecoratiemarkt spande daarbij de kroon.

Afname aantal winkels met 8 tot 1.249
Het aantal winkels bij de aan te houden activiteiten (exclusief BelCompany België) nam in 2009 per saldo af met 8 tot 1.249. Deze afname was de resultante van 23 openingen en 31 sluitingen. Van de 23 geopende winkels werden er 13 in de sector Fashion, 6 in Living en 4 in Automotive & Telecom geopend. De meeste sluitingen vielen te noteren bij GP Décors
(10) als uitvloeisel van het reorganisatieplan en bij Brantano UK (4) in het kader van rendementsherstel.
Met de verkoop van BelCompany België per 30 juni 2009 en de overdracht van 14 door BelCompany in België geëxploiteerde Discovery Stores medio november 2009, waren in totaal 85 winkels gemoeid.

Omzet van € 1.147 mln naar € 1.117 mln
De omzet van de aan te houden activiteiten van Macintosh Retail Group, bij constante wisselkoersen, kwam € 16,5 mln (- 1,5%) lager uit. Inclusief het wisselkoerseffect vanwege de daling van het Britse pond daalde de omzet met 2,7% naar € 1.116,6 mln.
De omzetdaling was per saldo een gevolg van een stijging in Automotive & Telecom en een daling in Living en Fashion.

Kosten onder controle
Door in 2009 met name te sturen op de ureninzet in de winkels konden behoorlijke autonome kostenstijgingen in Nederland en België worden gecompenseerd. Hierdoor en door een positief effect vanwege de koersontwikkeling van het Britse pond was in absolute zin sprake
van lagere kosten.
Door de lagere omzet kwamen de procentuele kosten echter 0,7%-punt hoger uit dan in 2008.
Per saldo was dit een gevolg van een stijging in Living, een licht hoger percentage in Fashion en een fractionele daling in Automotive & Telecom.
Degelijk bedrijfsresultaat van € 44,7 mln Het bedrijfsresultaat kwam uit op € 44,7 mln ten opzichte van € 61,3 mln in 2008 (- € 16,6
mln).
Het bedrijfsresultaat in Living daalde door een lagere omzet bij Kwantum. Het
bedrijfsresultaat in Fashion was nagenoeg gelijk door een stijging bij Brantano BeLux, Brantano UK en Scapino, waar een behoorlijke daling bij Hoogenbosch tegenover stond. In Automotive & Telecom steeg het bedrijfsresultaat door toedoen van BelCompany en telefoonkopen.nl.

Dividend € 0,55 per aandeel, gelijk aan 2008. Opnieuw keuzedividend
De nettowinst per aandeel kwam uit op € 1,40 ten opzichte van € 1,44 in 2008. Daarmee is Macintosh Retail Group in staat om in een van de moeilijkste jaren voor de economie in het algemeen en de non-food retail in het bijzonder, haar dividendpolitiek (pay-out: 40%) te handhaven. Het dividend bedraagt € 0,55 per aandeel (2008: idem). Evenals in 2008 wenst Macintosh Retail Group een zo groot mogelijk deel van de nettowinst binnen het bedrijf te houden. Mede omdat ruim 80% van de aandeelhouders in 2008 koos voor de opname van het
dividend in aandelen, wordt aan aandeelhouders opnieuw een keuzedividend voorgesteld. Een keuze voor stockdividend zal extra aantrekkelijk worden gemaakt door de waarde van het stockdividend circa 2% hoger vast te stellen.

Cashflow, investeringen, ROCE en EBITDA
In 2009 werd de sturing op werkkapitaal duidelijk aangescherpt en werden investeringen nog scherper beoordeeld. Het werkkapitaal van de aan te houden activiteiten verbeterde in 2009 met € 36,1 mln. Door terughoudend te zijn in de investeringen maar tegelijkertijd goede projecten kansen te blijven geven, zijn de investeringen in (im)materiële vaste activa uitgekomen op € 12,2 mln (2008: € 27,6 mln). De geactiveerde investeringen bleven ruim
binnen de cashflow (nettowinst plus afschrijvingen) van de aan te houden activiteiten die in 2009 € 56,5 mln bedroeg (2008: € 67,9 mln).
De EBITDA (bedrijfsresultaat plus afschrijvingen) kwam in 2009 uit op € 72,0 mln, hetgeen lager is dan in 2008, toen de EBITDA € 91,6 mln bedroeg.
De netto schuldpositie verbeterde tussen ultimo 2008 en 2009 van € 209 mln naar € 135 mln.
Het netto gemiddeld geïnvesteerd vermogen nam als gevolg van de genomen maatregelen met € 27,3 mln af tot € 458,9 mln. Het rendement op het netto geïnvesteerd vermogen (ROCE) kwam in 2009 exclusief goodwill in verband met de overnames van Scapino en Brantano uit op 19,6% ten opzichte van 23,5% in 2008 en inclusief die goodwill op 10,0% (2008: 12,8%).
De, conform de met de banken afgesproken definities berekende, ratio Net Debt / EBITDA verbeterde en kwam eind 2009 uit op 1,9 (2008: 2,6). De Interest Coverage ratio verbeterde eveneens en kwam uit op 5,9 ten opzichte van 4,0 ultimo 2008. Daarmee wordt ruim binnen de normen (maximaal 3,0 respectievelijk minimaal 3,0) gebleven die door de kredietverstrekkende banken zijn gesteld.

Vooruitzichten 2010
Sectoren
Aangezien opnieuw een moeilijke ontwikkeling van de woningdecoratiemarkt wordt
verwacht, zal de sector Living in 2010 naar verwachting slechts een beperkt omzetherstel laten zien.
De schoenenformules in de sector Fashion zullen zich in 2010 vooral richten op
omzetverhoging, gebruik makend van hun aangescherpte marktposities. Ook gaat de Fashionsector in 2010 naar verwachting de vruchten plukken van de onderlinge samenwerking en marktbenadering, welke met name moet resulteren in een hogere brutomarge. Indien de marktomstandigheden niet achteruitgaan verwachten we een hoger bedrijfsresultaat in de sector Fashion.
In de sector Automotive & Telecom zal het een uitdaging worden om het uitstekende bedrijfsresultaat van 2009 te evenaren.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL