HES Beheer, NETTORESULTAAT HES BEHEER T/M SEPTEMBER 2011 € 16,5 MILJOEN (+ 3,1%); VERDERE VERBETERING JAARWINST VERWACHT

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 31/10/2011 17:43
H.E.S. Beheer N.V. te Rotterdam heeft over de eerste 9 maanden van 2011 een nettoresultaat van € 16,5 miljoen gerealiseerd,
ten opzichte van € 16,0 miljoen in dezelfde periode vorig jaar (+ 3,1%). Het voortschrijdend resultaat (oktober t/m september)
steeg met 7,4%.
De proportionele aanvoer steeg met ruim 6%. Alle marktsegmenten in de droge bulk vertoonden groei.
De opslagopbrengsten waren bevredigend, vooral bij de Rotterdamse deelnemingen, maar bleven per saldo onder het
niveau van vorig jaar.
De opslag genereerde circa 25% van de omzet, zowel geconsolideerd als proportioneel.

De geconsolideerde omzet steeg met 1,1%, terwijl de kostenstijging beperkt bleef tot 1,0%.
De groei van het cumulatieve nettoresultaat is vooral te danken aan hogere bijdragen van EBS (HES-belang 100%), EMO
(HES-belang 31%) en RBT (HES-belang 50%). De bijdragen van Ovet (HES-belang 33,3%), NHBS (HES-belang 100%)
en OBA (economisch belang 67%) bleven weliswaar achter bij dezelfde periode vorig jaar, maar ook deze bedrijven bleven
goed presteren.

Verdere verbetering nettojaarresultaat verwacht

Op dit moment wordt verwacht dat het (genormaliseerde) nettojaarresultaat zal verbeteren ten opzichte van 2010
(€ 21,9 miljoen).


Cijfers eerste negen maanden

x € 1 miljoen
t/m september 2011 t/m september 2010 Verschil

Omzet 56,6 56,0 + 1,1 %
Nettoresultaat 16,5 16,0 + 3,1%
Waarvan bijzondere resultaten en waardeveranderingen
0,0
0,0

Genormaliseerd nettoresultaat 16,5 16,0 + 3,1%


Voortschrijdende cijfers 12 maanden

x € 1 miljoen
1 oktober 2010 t/m
30 september 2011 1 oktober 2009 t/m
30 september 2010 Verschil

Omzet 76,9 73,5 + 4,6%
Nettoresultaat 22,4 20,8 + 7,4%
Waarvan bijz. resultaten en waardeveranderingen 0,0 0,0
Genormaliseerd nettoresultaat 22,4 20,8 +7,4%


Financiële positie

De solvabiliteit en liquiditeit bleven prima. Bankleningen zijn beperkt van omvang, terwijl
ruimschoots wordt voldaan aan de door banken gestelde criteria.

Eerste fase BTT nadert voltooiing

De bouw van de eerste fase van Botlek Tank Terminal (HES-belang 50%) nadert zijn voltooiing.
De terminal zal voor eind 2011 operationeel/commercieel in gebruik worden genomen. Deze fase behelst
34 tanks met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 200.000 m3.

De waterdiepte bij BTT’s steiger wordt momenteel vergroot van 13,65 naar > 15 meter, zodat BTT schepen met een diepgang
tot circa 115.000 DWT kan ontvangen. Het uitbaggeren van de haven en het slaan van 7 nieuwe meerpalen zullen medio
november 2011 zijn afgerond.

De vergunning voor de tweede fase wordt in het eerste kwartaal 2012 verwacht. Het voornemen bestaat om hierna
te beginnen met het dempen van een deel van de haven. Het is de bedoeling om 350.000-550.000 m3 extra
tankopslagcapaciteit te creëren. Het definitieve aantal m3 is afhankelijk van type, aantal en hoogte van de tanks.
Gesprekken met potentiële klanten en banken zijn gaande.
Volgens de huidige planning zal de tweede fase in 2014 gereedkomen.
Na voltooiing van deze fase beschikt BTT over een state-of-the-art terminal met een opslagcapaciteit van 550.000 tot
750.000 m3 voor een gevarieerd pakket natte bulkproducten.

Status overige nieuwbouwactiviteiten

De infrastructuur rond het nieuwe, 4,8 hectare grote terrein in de Botlek, in het verlengde van de EBS Laurenshaven Terminal,
is eind 2011 gereed. Ook de asfaltering zal eind 2011 klaar zijn, zodat EBS dit additionele terrein, met een opslagcapaciteit
voor kolen en ertsen van circa 300.000 ton, begin 2012 in gebruik kan nemen.

Besloten is om bij NHBS in North Lincolnshire (Verenigd Koninkrijk) een 7e vlakloods te bouwen. De werkzaamheden starten
eind 2011 en zullen circa 6 maanden in beslag nemen.

De nieuwe 60-tons brugkraan van OBA wordt momenteel geïnstalleerd.

De bouw van de 85-tons brugkraan van EMO ligt op schema. Deze kraan zal naar verwachting in 2012 in gebruik
worden genomen. De nieuwe, volautomatische kolenwagonbelader van EMO is inmiddels operationeel. Hiermee is de
laadcapaciteit voor kolen verhoogd van 10 naar 18 treinen per dag (10 miljoen ton kolen op jaarbasis) en zijn de flexibiliteit
en betrouwbaarheid van de treinbelading verder vergroot. De afgelopen jaren is er bij EMO flink geïnvesteerd in verbetering
en uitbreiding van de treinbeladingsfaciliteiten voor ijzererts en kolen. In totaal kan EMO nu 26 treinen per dag beladen
(15-16 miljoen ton op jaarbasis).

De werkzaamheden aan de nieuwe zeekade van Ovet in Vlissingen zijn in volle gang.
Hierbij wordt een 2e ligplaats voor zeeschepen met een diepgang van (voorlopig) minimaal 16,5 meter gecreëerd.
Deze extra ligplaats kan volgens de huidige planning in de loop van het eerste kwartaal 2012 in gebruik worden genomen.

Directie H.E.S. Beheer N.V.





Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL