- Omzetstijging van 6% naar € 196 miljoen in eerste halfjaar.
- Brutomarge blijft op peil.
- Daling bedrijfsresultaat met circa 10% (nettowinst -14%) door hogere kosten.
- Stijging marktaandeel in alle markten.
In het tweede kwartaal van 2012 zetten de belangrijkste trends in consumentenvertrouwen en koopbereidheid zich in de twee belangrijkste markten van de onderneming voort.
De omzetgroei in Duitsland bedraagt 7% en neemt daarmee af in vergelijking met voorgaande kwartalen. Dit is onder andere het resultaat van lagere bezoekersaantallen als gevolg van zomers weer in juni. De omzet in Nederland laat in het tweede kwartaal een daling van 1% zien ten opzichte van het tweede kwartaal 2011. In Spanje blijven de marktomstandigheden zeer uitdagend waardoor de omzet onverminderd onder druk staat.
De totale concernomzet over het eerste halfjaar van 2012 komt uit op € 196 miljoen, een stijging van 6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet in vergelijkbare winkels blijft over het eerste halfjaar van 2012 nagenoeg gelijk.
De omzetontwikkeling per land over het eerste halfjaar is als volgt:
Nederland -2%
Duitsland 10%
Oostenrijk 13%
Zwitserland 21%
Spanje 2%
België 35%
Polen 37%
Totaal 6%
In de eerste helft van 2012 zijn 63 winkels geopend en 45 gesloten. Elf winkelsluitingen zijn het gevolg van locatieverbeteringen. Netto zijn er 18 winkels geopend. Dit heeft te maken met een relatief hoog aantal winkelsluitingen o.a. in Spanje, Polen en Duitsland (MAV) gedurende het tweede kwartaal. Eind juni zijn er in totaal 1.205 winkels. Voor het derde kwartaal verwachten we groei van het aantal winkelopeningen (netto).
Door het seizoenspatroon in de omzet is de nettowinst over het tweede kwartaal doorgaans fors lager dan over het eerste kwartaal. Ondanks de stijging van de omzet in het tweede kwartaal 2012 zal de nettowinst in dit kwartaal naar verwachting circa € 0,2 miljoen bedragen (tweede kwartaal 2011: € 1,6 miljoen). Dit is een gevolg van hogere personeelskosten en overige bedrijfskosten, voornamelijk huren en kosten voor winkelsluitingen.
De nettowinst over het eerste halfjaar van 2012 zal naar verwachting uitkomen op circa € 9,1 miljoen en daalt daarmee met 14% (nettowinst eerste halfjaar 2011: € 10,6 miljoen).
Beter Bed publiceert op 30 augustus 2012 voorbeurs haar definitieve halfjaarcijfers.