Beter Bed boekt recordomzet en hogere winst in 2011, mede door sterke groei Duitsland

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 02/03/2012 08:02
Stijging omzet over geheel 2011 met 6,0% naar € 397,0 miljoen.
Recordbrutomarge zowel over geheel 2011 (56,5%) als over het vierde kwartaal 2011 (58,8%).
Nettowinst groeit licht met 0,3% naar € 28,0 miljoen (2010: € 27,9 miljoen).
Winst per aandeel: € 1,29 (2010: € 1,30).
Dividendvoorstel: € 1,10 per aandeel, pay-out ratio 85%.

Kengetallen jaarcijfers (in miljoen € tenzij anders vermeld
2011 2010 Mutatie
Omzet 397,0 374,7 +6,0%
Mutatie omzet in vergelijkbare winkels (%) +0,4% -1,3%
Brutomarge (%) 56,5% 55,9%
Bedrijfsresultaat/EBIT 38,3 37,5 +2,2%
Nettowinst 28,0 27,9 +0,3%
Winst per aandeel (in €) 1,29 1,30 -0,8%
Dividendvoorstel (in €) 1,10 1,30 -15,4%
Pay-out ratio (%) 85,3% 100,0%
Solvabiliteit (%) 54,1% 53,4%

Aantal winkels 1.187 1.117 +6,3%

Kengetallen vierdekwartaalcijfers (in miljoen € tenzij anders vermeld)
Q4 2011 Q4 2010 Mutatie
Omzet 108,0 102,6 +5,2%
Mutatie omzet in vergelijkbare winkels (%) +1,8% -4,5%
Brutomarge (%) 58,8% 58,5%
Bedrijfsresultaat/EBIT 14,3 15,8 -9,8%
Nettowinst 10,2 11,9 -14,7%

Ton Anbeek, Directievoorzitter:
'Wij zijn verheugd wederom een recordjaar te kunnen rapporteren voor wat betreft omzet, brutomarge en nettowinst. Ondanks dat de ontwikkeling van de orderintake in één van onze belangrijkste markten, Nederland, vanaf augustus behoorlijk terugviel als gevolg van dalende bezoekersaantallen, hebben we in alle landen een verbetering van het marktaandeel gerealiseerd. Deze goede resultaten zijn mede te danken aan de enorme inzet en professionaliteit van onze medewerkers. Hoewel de vooruitzichten voor 2012 in onder andere Nederland en Spanje uitdagend blijven stellen we in het licht van de relatief goede jaarresultaten over 2011, alsook de sterke balans, voor om een dividend van 85% van de nettowinst aan onze aandeelhouders uit te keren.'

Vierde kwartaal 2011

In het vierde kwartaal neemt de omzet van Beter Bed Holding toe met 5,2% naar € 108,0 miljoen (vierde kwartaal 2010: € 102,6 miljoen). De omzet in de vergelijkbare winkels groeit met +1,8% (vierde kwartaal 2010: -4,5%). De omzetontwikkeling per land is in het vierde kwartaal als volgt:

Duitsland 16%
Nederland -12%
Zwitserland 19%
Oostenrijk 21%
Spanje 15%
België 42%
Polen 68%
(van vier naar zes winkels)

In Duitsland groeit de omzet in het vierde kwartaal met 16% (inclusief nieuw geopende filialen). In vergelijkbare winkels neemt de omzet in het vierde kwartaal toe met 12%. In Nederland heeft een combinatie van een fors lagere orderportefeuille aan het eind van het derde kwartaal en een 10%-daling van de omzet in vergelijkbare winkels in het vierde kwartaal gezorgd voor een daling van de omzet met 12%. In Spanje wordt de daling van de omzet in vergelijkbare winkels in het vierde kwartaal gecompenseerd door de groei van het aantal winkels.

De brutomarge komt in het vierde kwartaal van 2011 uit op 58,8% (vierde kwartaal 2010: 58,5%). De operationele kosten nemen mede door de groei van het gemiddeld aantal filialen met 73 winkels toe van € 44,2 miljoen naar € 49,2 miljoen. De gemiddelde kosten per winkel nemen in het vierde kwartaal van 2011 toe met bijna 4%. De belangrijkste oorzaak van deze stijging is een toename van de uitgaven aan marketing. Het bedrijfsresultaat (EBIT) komt over het vierde kwartaal van 2011 uit op € 14,3 miljoen (13,2% van de omzet) ten opzichte van € 15,8 miljoen (15,4% van de omzet) in 2010. De belastingdruk in het vierde kwartaal van 2011 is met 27,7% hoger dan de belastingdruk in het vergelijkbare kwartaal 2010 (24,5%), met name het resultaat van een groter aandeel van de winst uit Duitsland alwaar de marginale belastingtarieven hoger zijn. De nettowinst over het vierde kwartaal van 2011 daalt hierdoor naar € 10,2 miljoen (2010: € 11,9 miljoen).

Geheel 2011

De omzet over geheel 2011 neemt toe met 6,0% naar € 397,0 miljoen (2010: € 374,7 miljoen). Deze toename is mede het resultaat van de groei van het aantal filialen met 70 naar 1.187 (ultimo 2010: 1.117 filialen). De omzet in vergelijkbare winkels neemt over het jaar 2011 licht toe met 0,4% (2010: -1,3%).

Vanaf augustus 2011 is een groot verschil waar te nemen in de ontwikkeling van de voor de groep twee belangrijkste markten, Nederland en Duitsland. In Nederland zijn als gevolg van een dalend consumentenvertrouwen en een afnemende koopbereidheid de bezoekersaantallen en daarmee de orderintake in vergelijkbare winkels vanaf augustus 2011 gedaald.

In Duitsland ontwikkelt het consumentenvertrouwen zich op een vrijwel ongewijzigd hoog niveau. Sterke jubileumpromoties ondersteund door reclame en het toegekende predicaat "best geteste matras" voor Vitalis Star, zorgen voor een groei van de omzet (in vergelijkbare winkels met 6,1%).

De consumentenbestedingen in de markt voor slaapkamerartikelen zijn in 2011 op een lager niveau uitgekomen dan in 2010. Desondanks heeft de onderneming ook in 2011 een groei van haar marktaandeel gerealiseerd.

Per land is de omzetontwikkeling over geheel 2011 als volgt:
Duitsland 10%
Nederland -2%
Zwitserland 21%
Oostenrijk 18%
Spanje 13%
België 35%
Polen 24%

In 2011 is de brutomarge verder verbeterd naar 56,5% (2010: 55,9%). De operationele kosten nemen mede als gevolg van de groei van het aantal winkels en hogere marketinguitgaven in Duitsland toe van € 172,0 miljoen naar € 186,1 miljoen. Als percentage van de omzet stijgen de kosten van 45,9% naar 46,9%. De gemiddelde kosten per winkel stijgen in 2011 met bijna 2%.

Het bedrijfsresultaat komt over geheel 2011 uit op € 38,3 miljoen (9,6% van de omzet) ten opzichte van € 37,5 miljoen (10,0% van de omzet) over 2010. De belastingdruk stijgt van 24,6% in 2010 naar 26,0% over geheel 2011. De nettowinst in 2011 bedraagt € 28,0 miljoen (2010: € 27,9 miljoen). De winst per aandeel over 2011 komt uit op € 1,29 (2010: € 1,30).

De totale investeringen in 2011 bedragen € 13,3 miljoen (2010: € 8,2 miljoen). In 2011 is € 9,8 miljoen hiervan geïnvesteerd in nieuwe en bestaande winkels (2010: € 6,7 miljoen). Het resterende bedrag is voornamelijk geïnvesteerd in IT. De kasstroom (nettowinst plus afschrijvingen) bedraagt in 2011 € 36,5 miljoen ten opzichte van € 35,8 miljoen in 2010. De solvabiliteit komt aan het einde van 2011 uit op 54,1% (2010: 53,4%). De rentedragende schuld per eind 2011 bedraagt € 8,3 miljoen (eind 2010: € 7,0 miljoen).

Operationeel

In 2011 worden in totaal 123 winkels geopend en 53 gesloten. Hiermee komen er per saldo 70 winkels bij. Ultimo 2011 heeft de onderneming 1.187 winkels.

Aantal winkels 31-12-2010 Gesloten Geopend 31-12-2011

Matratzen Concord (incl. MAV) 932 38 84 978
Beter Bed 85 7 9 87
El Gigante del Colchón 53 1 15 67
BeddenREUS 35 4 8 39
Slaapgenoten/Dormaël Slaapkamers 12 3 7 16
Totaal 1.117 53 123 1.187

Matratzen Concord (incl. MAV)

De omzet van de cash & carry-winkelformule Matratzen Concord komt over 2011 uit op € 244,6 miljoen (61,6% van de totale concernomzet). Dit is een groei van 11,6% ten opzichte van 2010. In vergelijkbare winkels neemt de omzet met 5,1% toe. In 2011 wordt 83% van de omzet van Matratzen Concord in Duitsland behaald.

Deze formule opent in 2011 netto 46 nieuwe winkels, waarvan 23 in Duitsland. In Oostenrijk worden netto tien winkels geopend, in Zwitserland negen, in Polen twee, in zowel Nederland als België wordt één winkel geopend.

Aantal winkels 31-12-2010 Gesloten Geopend 31-12-2011
Duitsland 792 34 57 815
Nederland 38 2 3 39
Oostenrijk 52 1 11 62
Zwitserland 38 - 9 47
België 8 1 2 9
Polen 4 - 2 6
Totaal 932 38 84 978

Beter Bed
Deze formule is actief in Nederland en sinds 2011 ook in België. Het aantal Beter Bed-winkels groeit met twee winkels van 85 naar 87 als gevolg van negen openingen en zeven sluitingen. In het eerste kwartaal van 2011 is een strategische samenwerking met wehkamp.nl gestart. In het vierde kwartaal is de webshop beterbed.nl opnieuw gelanceerd. De omzet neemt in 2011 met 5,1% af naar € 108,0 miljoen (2010: € 113,7 miljoen). Hiermee draagt deze formule 27,2% bij aan de totale concernomzet. In de vergelijkbare winkels neemt de omzet van Beter Bed over geheel 2011 af met 7,0%.

Overige formules
Over 2011 bedraagt de omzet van de overige formules € 44,5 miljoen (2010: € 41,8 miljoen). Dit is inclusief de omzet van de winkelformules BeddenREUS (Nederland), Slaapgenoten/Dormaël Slaapkamers (Nederland), El Gigante del Colchón (Spanje) en de groothandel DBC. De omzet over 2011 is 6,5% hoger dan over 2010. Met ruim 14% realiseert DBC de hoogste omzetgroei van deze activiteiten. Deze overige formules dragen 11,2% bij aan de totale concernomzet.

Dividend
Het dividendbeleid van Beter Bed Holding N.V. is gericht op maximalisatie van het aandeelhoudersrendement met behoud van een gezonde vermogenspositie. Doelstelling van de onderneming is om ten minste vijftig procent van de nettowinst uit te keren aan de aandeelhouders als de solvabiliteit van de onderneming niet lager is dan dertig procent en de ratio netto-rentedragende-schuld/EBITDA niet groter is dan twee.

In november 2011 is een interim-dividend in contanten uitgekeerd van € 0,47 per aandeel.

Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders, te houden op 18 april 2012, zal worden voorgesteld om een contant slotdividend uit te keren van € 0,63. Hiermee komt het dividend over 2011 uit op € 1,10 per aandeel (2010: € 1,30 per aandeel) en wordt 85% van de nettowinst uitgekeerd aan de aandeelhouders. Dit is met uitzondering van het jaar 2010, toen eenmalig 100% werd uitgekeerd, in lijn met bovengenoemd dividendbeleid en het uitkeringsbeleid in de afgelopen jaren.

Controleverklaring
De financiële gegevens in de bijlagen zijn ontleend aan de geconsolideerde jaarrekening van Beter Bed Holding N.V. die op 18 april 2012 ter vaststelling aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden aangeboden en waarbij een goedkeurende controleverklaring van de onafhankelijke accountant is afgegeven.

Gang van zaken en vooruitzichten eerste maanden 2012

De ontwikkelingen in de belangrijkste markten van de groep in de eerste twee maanden van 2012 zijn nagenoeg identiek aan die in het laatste kwartaal van 2011. De omzet in vergelijkbare winkels heeft zich tot op heden positief ontwikkeld in Duitsland en negatief in Nederland. Het lijkt vooralsnog niet onmogelijk dat het effect op het bedrijfsresultaat door de daling van de orderintake in vergelijkbare winkels in Nederland gecompenseerd kan worden door de omzetstijging in Duitsland.

In Duitsland blijft het consumentenvertrouwen onveranderd hoog. Met name in Nederland en Spanje blijven consumenten onzeker in 2012. Hun koopbereidheid zal daarmee naar verwachting relatief laag blijven. Ondanks deze lastige omstandigheden zal het in 2011 aangescherpte prijs- en promotiebeleid ook in 2012 weer gericht zijn op het continu vergroten van marktaandeel in alle markten waar de onderneming actief is.

Voor wat betreft de expansie verwacht de onderneming in 2012 opnieuw netto (saldo van openingen en sluitingen) tussen de 70 tot 80 nieuwe winkels te openen, onvoorziene omstandigheden voorbehouden.

tijd 10.32
De Smallcap 415,51 -0,04 -0,00% Beter Bed EUR 16,97 -67ct en 12.000 sts omzet.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL