Ledenraad FrieslandCampina benoemt nieuwe bestuurder en keurt investering in Indonesië goed

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 02/10/2020 07:05
Woensdag 30 september 2020 heeft de ledenraad van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A. over een aantal voorstellen besloten en is zij door bestuur en het management bijgepraat over de ontwikkelingen binnen de coöperatie, onderneming en de markten waar FrieslandCampina actief is. Het laatste ook met het oog op het coronavirus dat in veel landen de afgelopen weken weer is opgelaaid.

Benoeming nieuw bestuurslid
De ledenraad heeft Frans van den Hurk benoemd tot bestuurslid van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A. Van den Hurk is benoemd voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid tot herbenoeming. De benoeming gaat in op 15 december 2020. Tegelijkertijd wordt Van den Hurk dan aangesteld als lid van de raad van commissarissen van Koninklijke FrieslandCampina N.V.

Frans Keurentjes, voorzitter Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A., is blij met de aanstelling van Frans van den Hurk en zegt daarover: “Frans is een ervaren coöperatiebestuurder en ondernemer. Hij staat bekend als een echte teamspeler met hart voor de coöperatieve zaak en oog voor het ledenbelang. Ik heet Frans dan ook van harte welkom in het coöperatiebestuur en als commissaris bij Koninklijke FrieslandCampina N.V. Namens het bestuur wens ik hem veel succes in deze rollen.”

Frans van den Hurk heeft een melkveebedrijf in Lieshout en was tussen 1997 en 2005 actief in districtsbesturen van rechtsvoorgangers van FrieslandCampina. Daarnaast was hij bijna veertien jaar actief in verschillende bestuursfuncties bij Rabobank. Van den Hurk volgt Gjalt Mulder op die eerder heeft aangegeven niet beschikbaar te zijn voor een tweede termijn.

Groei-investering in Indonesië

De ledenraad heeft ook goedkeuring verleend aan de bouw van een grote, nieuwe zuivelfabriek en een distributiecentrum voor Frisian Flag Indonesia in de omgeving van Jakarta. Als onderdeel van het plan zal de huidige productielocatie Pasar Rebo worden omgebouwd tot het productiecentrum van lokale kindervoedingsmerken voor Azië. De totale investering bedraagt circa 250 miljoen euro. De investering maakt het mogelijk om in de toekomst verder te kunnen groeien in Indonesië, één van FrieslandCampina’s grootste, snelst groeiende en meest winstgevende markten.

Hein Schumacher, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V. over deze belangrijke investering: “Met deze uitbreiding zijn we in staat om in de toekomst nog meer mensen in Indonesië van onze voedzame zuivelproducten te voorzien. Frisian Flag®, of ‘Susu Bendera’ zoals de Indonesiërs het noemen, is in bijna honderd jaar uitgegroeid tot een merk dat iedereen in Indonesië kent en het enige zuivelmerk in de top 10 van FMCG-merken. Ons plan is om in Indonesië de meest duurzame productielocatie van FrieslandCampina neer te zetten en met deze nieuwe productielocatie verder te groeien in deze grote, belangrijke markt en tegelijkertijd daarmee een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de Indonesische economie en zuivelsector.”

Het is de bedoeling dat in april 2021 wordt gestart met de bouw van de nieuwe zuivelfabriek voor de productie van gecondenseerde en gepasteuriseerde melk. De totale productiecapaciteit zal meer dan een half miljard kilo eindproduct bedragen met de mogelijkheid om uit te breiden naar een miljard kilo. Tegelijkertijd wordt gestart met de ombouw van de productielocatie Pasar Rebo tot het centrale productiecentrum van lokale kindervoedingsmerken voor Azië. Beide projecten moeten in de eerste helft van 2024 zijn afgerond.

Frisian Flag Indonesia is een van de grootste zuivelbedrijven van Indonesië. In totaal werken er bij Frisian Flag Indonesia ongeveer 3.000 mensen en via distributeurs zijn er dagelijks zo’n 2.000 verkopers onderweg om alle 350.000 verkooppunten in Indonesië te voorzien van zuivelproducten.

Update over ontwikkelingen in het bedrijf en de markt
Tijdens een business update werden de ledenraadsleden door CEO Hein Schumacher bijgepraat over de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf en de wereldwijde zuivelmarkt. In lijn met eerdere berichten, o.a. het persbericht van de halfjaarcijfers 2020 van 23 juli jl., gaf Hein Schumacher aan dat de coronapandemie grote invloed heeft op de wereldeconomie in 2020 en dat het economisch herstel naar verwachting de nodige tijd zal vergen. De huidige onzekere tijd, met vraagtekens over bijvoorbeeld de effecten van een tweede coronagolf en wanneer een vaccin of medicijn beschikbaar zal zijn, zal negatieve impact hebben op de resultaten van FrieslandCampina in 2020 in vergelijking met 2019.

Melk- en zuivelprijzen nog onder druk

De melk- en zuivelprijzen zijn direct na het uitbreken van de coronapandemie in maart en april drastisch gedaald en hoewel deze zich daarna hersteld hebben, zijn de prijzen momenteel nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis. Dit vertaalt zich in moeilijke marktomstandigheden voor de business group Dairy Essentials die een belangrijk deel van de ledenmelk verwerkt en verwaardt en daarbij ook basiszuivelproducten zoals melkpoeder, boter en foliekaas verkoopt.

U.S. dollar/Nigeriaanse naira wisselkoers en mogelijke importbeperkingen Nigeria

Niet alleen basis-zuivelprijzen zijn sinds begin 2020 gedaald, ook de prijzen van grondstoffen, met name aardolie, staan op zeer lage niveaus wat grote impact heeft op de economieën van landen die sterk afhankelijk zijn van deze inkomsten. In het geval van FrieslandCampina gaat het hier met name om Nigeria waar de wisselkoers van de lokale valuta (naira) ten opzichte van de Amerikaanse dollar onder grote druk staat en de overheid momenteel protectionistische maatregelen overweegt om de uitstroom van dollars uit het land een halt toe te roepen. Het terugdringen of zelfs het verbieden van de import van grondstoffen en levensmiddelen, waaronder melk en vis, wordt hierbij overwogen. Dit is een zorgwekkende ontwikkeling waarvan de uitkomst en dientengevolge de impact op de resultaten van FrieslandCampina WAMCO, de werkmaatschappij in Nigeria, op dit moment nog onzeker is.

Out of home-sector hard geraakt

De wereldwijde out of home (horeca) sector is in het tweede kwartaal van 2020 enorm geraakt door de coronacrisis en heeft hier nog steeds zwaar onder te lijden. Alhoewel de maanden juni en juli een opleving van de sector lieten zien als gevolg van het opheffen van lockdown-maatregelen in veel landen en de zomerperiode in het noordelijke halfrond, zal een tweede corona-golf waarvan nu in diverse landen sprake lijkt te zijn de situatie in deze sector, en daarmee de resultaten van FrieslandCampina’s out-of-home business, negatief beïnvloeden.

Aanhoudende moeilijke marktomstandigheden in Hongkong

De coronapandemie en de sociale onrust heeft zoals in het halfjaarbericht 2020 aangegeven ook geleid tot moeilijke marktomstandigheden voor FrieslandCampina in Hongkong, dat van oudsher een belangrijke toegangspoort voor FrieslandCampina tot het zuiden van China is. Als gevolg van de coronacrisis en de dichte grenzen met China en het daardoor massaal wegblijven van Chinese toeristen, is de verkoop van kindervoeding in Hongkong sterk gedaald. Om de impact hiervan te mitigeren heeft FrieslandCampina voor een alternatieve marktbenadering gekozen met sterke nadruk op het e-commerce kanaal. De resultaten in Hongkong kunnen door bovengenoemde ontwikkelingen echter substantieel negatieve impact ondervinden in het tweede halfjaar van 2020.

Ook positieve ontwikkelingen

Als gedeeltelijke tegenhanger van de hierboven geschetste uitdagingen, konden er ook positieve ontwikkelingen worden gemeld. Zo doen de consumentenmerken in het retailkanaal het goed en wint FrieslandCampina marktaandeel in veel belangrijke consumentenmarkten, zoals de thuismarkten Nederland en Duitsland, maar ook in grote markten zoals China, Indonesië, Pakistan en Nigeria.

De business group Ingredients is ook goed op weg om in 2020 haar wereldwijde marktpositie te versterken en heeft onlangs een geplande verzesvoudiging van haar productiecapaciteit van het ingredient voor kindervoeding lactoferrine in Veghel aangekondigd.

Aan de kostenkant is de onderneming gefocust om de verkoop- en algemene beheerskosten (overhead) te verminderen door interne programma’s en heeft het ook de marketing- en promotie-uitgaven verlaagd. Ook onderzoekt de onderneming hoe de kostenstructuur verder kan worden aangepakt, o.a. door optimalisatie van het fabrieksnetwerk en door de productiviteit structureel te verhogen.

Als laatste ontwikkeling van de afgelopen periode kan er worden teruggekeken op de succesvolle uitgifte en notering (op Euronext Dublin) van een eeuwigdurende, hybride obligatielening van 300 miljoen euro op donderdag 10 september jl. tegen een effectief rentepercentage van 2,875%.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL