FrieslandCampina, Resultaten 2019: hogere winst en groei voor merkproducten in een moeilijke markt

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 27/02/2020 10:27
2019 Uitgelicht
•Bedrijfsresultaat steeg met 26,3% naar EUR 432 miljoen. Bedrijfsresultaat exclusief eenmalige opbrengsten van verkoop bedrijven steeg met 7,0%.
•De winst steeg met 36,9% naar EUR 278 miljoen met name door eenmalige baten en betere bedrijfsresultaten voor Consumer Dairy en Dairy Essentials.
•De omzet daalde met 2,2% naar EUR 11,3 miljard als gevolg van daling van de melkaanvoer met 3,4%. De omzet van merkproducten steeg met 3,1% in totaal waarbij Consumer Dairy-merken met 5,4% stegen en kaasmerken met 8,8%.
•In de thuismarkten (Nederland, Duitsland en België) stonden groei en winstgevendheid onder druk.
•De prestatieprijs voor leden-melkveehouders nam toe met 3,6% naar EUR 40,00 per 100 kilo melk.
•De transformatie die in 2018 is gestart ligt op schema: effectievere organisatie, snellere innovaties, hogere investeringen in consumentenmerken en goede vooruitgang in de portfolio voor gezonde voeding en de verduurzaming van de zuivelketen.
•De uitstoot van broeikasgassen van FrieslandCampina en van leden-melkveebedrijven daalde met respectievelijk 10,6% en 3,5%. Het percentage groene stroom is wereldwijd gestegen naar 94% van het totaalverbruik.
•Introductie van recyclebare, lichtere en hersluitbare kaasverpakkingen – 87% van het verpakkingsportfolio is nu recyclebaar.

Hein Schumacher, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V.:
“Door leiderschap te nemen met duurzaamheid en innovatie hebben we onze marktposities wereldwijd weten te verbeteren. De transformatie van de onderneming, die we in 2018 gestart zijn, heeft ons in staat gesteld om marktgerichter te werken en beschikbare middelen effectiever in te zetten. We hebben meer waarde met basiszuivel gerealiseerd en hebben de omzet van onze merkproducten met 3,1% laten stijgen. De merkproducten van Consumer Dairy groeiden met een sterke 5,4%. Dit heeft ertoe geleid dat, als we de eenmalige opbrengsten van de verkoop van bedrijven buiten beschouwing laten, ons bedrijfsresultaat is verbeterd met 7%. Dit resultaat moet worden gezien in de context van een uitdagende markt, geopolitieke ontwikkelingen en de tegenwind die we in de tweede helft van het jaar als gevolg van de onrust in Hongkong ondervonden. Dit is een aanmoediging om door te gaan op de ingeslagen weg en in nauwe samenwerking met onze leden-melkveehouders verdere stappen te zetten in het toekomstbestendig maken van onze onderneming.”

Omzetdaling, maar merkproducten in de lift
De daling van de omzet met 2,2% is hoofdzakelijk toe te schrijven aan een lagere melkaanvoer van 3,4% ten opzichte van 2018 als gevolg van een daling van het aantal aangesloten melkveebedrijven en door het stopzetten van niet winstgevende huismerkproducten. De business groups Consumer Dairy en Ingredients lieten beide een omzetstijging zien, waarbij met name de verkoop van consumentenmerken binnen Consumer Dairy toenam met 5,4%. Als gevolg van een tekort aan lactoferrine en onrust in Hongkong in de tweede helft van het jaar daalde de omzet van de business group Specialised Nutrition. De omzet van Dairy Essentials was lager, maar deze business group verbeterde zijn omzet-mix door meer producten met toegevoegde waarde (bijv. kaas) te verkopen en minder basisproducten (bijv. melkpoeder en boter).

Bedrijfsresultaat en winst stijgen
Het bedrijfsresultaat nam in 2019 met 26,3% toe naar EUR 432 miljoen (2018: EUR 342 miljoen). Als gevolg van de stijging van het bedrijfsresultaat nam de winst toe met 36,9% naar EUR 278 miljoen. De hogere winst is onder meer een gevolg van een toename van de omzet van producten met toegevoegde waarde en eenmalige baten, waaronder de verkoop van de activiteiten van roomlikeurproducent Creamy Creation en de verkoop van het aandelenbelang in Koninklijke CSK Food Enrichment C.V. Bedrijven die eind 2018 zijn overgenomen in Spanje, Nederland en de Verenigde Staten werden succesvol geïntegreerd en droegen bij aan de omzet en de winst. Een aanzienlijk aantal werkmaatschappijen realiseerden merkengroei.

Hogere melkprijs voor leden
De FrieslandCampina-melkprijs voor de leden-melkveehouders over 2019 steeg met 1,4% naar EUR 37,95 per 100 kilo melk (2018: EUR 37,43). De prestatieprijs voor leden-melkveehouders nam toe met 3,6% naar EUR 40,00 per 100 kilo melk (2018: EUR 38,60). De FrieslandCampina-garantieprijs over 2019 bedroeg EUR 35,66 per 100 kilo melk, een afname van 1,1% ten opzichte van 2018 (EUR 36,05). De daling van de garantieprijs was het gevolg van lagere boerderijmelkprijzen van de referentiebedrijven. De vergoeding voor bijzondere melkstromen bedroeg EUR 0,26 (2018: EUR 0,16). Verdeeld over alle melk kwam de weidegangtoeslag op EUR 0,65 per 100 kilo melk (2018: EUR 0,63).

Verduurzaming op koers
FrieslandCampina wil leiden met duurzaamheid en als vooraanstaande zuivelproducent zijn maatschappelijke rol spelen. In 2019 boekte het bedrijf grote vooruitgang in het verder verduurzamen van de zuivelketen van FrieslandCampina: alle tien de duurzaamheidsdoelstellingen zijn behaald. De emissies daalden door de gehele keten. Broeikasgasemissies in productie en transport daalden met 10,6% naar 723 kton CO2-equivalent (2018: 809 kton CO2-equivalent). Bij de leden-melkveebedrijven daalden deze met 3,5% naar 11.964 kton CO2-equivalent (2018: 12.398 kton CO2-equivalent). Om de uitstoot van broeikasgassen verder te verlagen werkte FrieslandCampina samen met een groeiend aantal klanten. Wereldwijd steeg het percentage groene elektriciteit naar 94% (2018: 90%). Sinds 2017 wordt in Europa (74% van het totale stroomverbruik) 100% groene stroom verbruikt. Van alle groene stroom werd 25% ingekocht bij de leden-melkveebedrijven. En van de ingekochte agrarische grondstoffen is het percentage dat de kwalificatie duurzaam heeft in 2019 gestegen naar 87% (2018: 77%).

Ook op het gebied van gezonde voeding en verpakkingen werden grote stappen gezet richting een duurzamer portfolio. Zo is het percentage consumentenproducten dat voldoet aan de voedingskundige criteria van het bedrijf gestegen naar 70% (2018: 66%). Tenslotte is in 2019 een recyclebare, lichtere en hersluitbare kaasverpakking geïntroduceerd. Momenteel is 87% van het gehele verpakkingsportfolio recyclebaar. Binnen plastic verpakkingen is dit 33%. De weg naar een circulair verpakkingsportfolio is complex, waarbij kwaliteit en voedselveiligheid altijd de fundamentele uitgangspunten zijn.

zie & lees meer op
https://jaarverslag.frieslandcampina.com/



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL