Financiële resultaten eerste halfjaar 2020 KLM

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 31/07/2020 07:07
De dramatische gevolgen van de COVID-19-uitbraak voor de luchtvaart zijn nog duidelijker terug te zien in de cijfers van KLM over het tweede kwartaal dan die over het eerste kwartaal. Cargo doet het goed, maar de passagiersvluchten laten nog geen structureel herstel zien, ondanks dat KLM haar netwerk langzaam en zorgvuldig weer uitbreidt.

In het tweede kwartaal daalde het aantal passagiers met 95% van ruim 9 miljoen naar minder dan een half miljoen. Het operationele bedrijfsresultaat bedroeg een verlies van € 493 miljoen. In dezelfde periode in 2019 was dit nog een winst van € 270 miljoen.

De cijfers over het eerste halfjaar laten een iets beter beeld zien, omdat KLM voor de uitbraak van COVID-19 in januari en februari goed presteerde. Desondanks is de omzet van KLM in de eerste zes maanden van 2020 bijna gehalveerd naar €2,8 miljard vergeleken met dezelfde periode in 2019.Het operationele resultaat kwam in het eerste halfjaar uit op een verlies van € 768 miljoen, ten opzichte van een winst van € 223 miljoen in dezelfde periode in 2019. Een daling van bijna 1 miljard.

De capaciteit is maar liefst met meer dan 50% gedaald en het aantal passagiers met meer dan 60% naar 8,1 miljoen voor de KLM Groep. KLM vervoerde hiervan 6,7 miljoen passagiers en Transavia 1,4 miljoen. Cargo presteerde relatief goed: het aantal ton vervoerde vracht bedroeg 229.550, een afname van 22,3%. Ondanks dat de (belly-) capaciteit daalde, werd er op diverse bestemmingen alleen met cargo in plaats van met passagiers gevlogen. Ook werd er vracht in de cabine van passagierstoestellen vervoerd.

“Deze financiële resultaten onderstrepen de effecten van deze ongekende crisis voor de luchtvaart en KLM. Een resultaat van bijna €800 miljoen verlies in de eerste 6 maanden is het slechtste in de KLM-geschiedenis.

Komende maanden breidt KLM het Europese en intercontinentale netwerk van KLM verder uit. Dit is een belangrijke, maar nog steeds beperkte en voorzichtige stap naar herstel. Er is nog een lange en vooral onzekere weg te gaan. Ondanks dat er al veel gedaan is, zullen verdere ingrijpende maatregelen daarom helaas onvermijdelijk zijn.

Ondanks deze ongelooflijk moeilijke periode en omstandigheden zetten KLM-collega’s zich in voor onze klanten. Ik heb daar grote waardering en respect voor.

KLM President-directeur & CEO Pieter Elbers

lees verder op
https://www.airfranceklm.com/en/press-releases/q2-2020-results



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL