De Heer L. van Wijk beant woordt in de wolkenridder KLM.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 25/05/2003 07:23
KLM heeft voor het tweede jaar achtereen verlies gemaakt, nu zelfs het grootste uit de historie, wat vindt u daarvan?
Wij kunnen over zo'n resultaat niet tevreden zijn. Dus zal het tij gekeerd moeten worden, anders komen wij in de gevarenzone. Er zullen ingrepen komen, maar KLM is een aantrekkelijk bedrijf om mee samen te werken en wij blijven investeren. Door deze maatregelen zullen wij weer strutureel winstgevend worden.
KLM heeft aardig wat geld in kas, kunnen u dat niet anders gebruiken in plaats van zo te bezuinigen?
We hebben circa 900 miljoen op het spaarboekje staan. Dat is lijkt veel geld, maar als je investeringen wilt doen, dan zijn dat ook gelijk grote sommen geld. Voor onze vlootvernieuing dit jaar hebben wij al ca. 516 miljoen nodig. Als je je geld voor andere dingen gaat gebruiken en niet voor investeringen, dan is je spaargeld gebruiken voor andere dingen, niet de juiste.
Winst maken is nodig om te kunnen blijven investeren.
Hoe staat het met de alliantie en is de KLM dan uit haar problemen? Wij onderzoeken mogelijkheden om met een of twee wereldwijde spelers een alliantie aan te gaan. Namen; British Air en Air France. Dit biedt op den duur schaalvoordelen en synergie. Een alliantie is niet alleen de oplossing voor de huidige problemen. Wij moeten zelf zorgen om op eigen kracht weer winstgevend te worden.
Per 1 april zijn er drastische maatregels aangekondigd, zijn die wel nodig? Als je weer winstgevend wilt worden, zijn er zeker dit soort maatregels nodig. De veranderende wensen van de klant (o.a. lagere prijzen) zetten je inkomsten onder druk. De kostenreductie moet strutureel met ca. 650 miljoen omlaag en dat betekent een verlaging van de kosten per eenheid met 10%. Daar zijn maatregels voor nodig, dus zal je anders moeten werken. Alles (deze veranderingen) is nog niet duidelijk, maar als alles op papier staat, komen wij ermee naar buiten. De luchtvaart is door de nieuwe ontwikkelingen in slecht weer gekomen en dan moet er bijgestuurd worden.
Door dit alles, werkt u nog met plezier?
Ja, de strategie hebben wij uitgestippeld, heeft ons gebracht waar wij wilden zijn. Wij zijn nu een grote Europese netwerkcarrier die een belangrijk rol kan gaan spelen in de meest succesvolle wereldwijde alliantie. Die vragen inspanningen en dat hebben wij gedaan, maar door externe omstandigheden, zijn wij toch gedwongen maatregelen te nemen, die anders vermoedelijk niet nodig waren geweest. Dus je moet wel, want anders zou je als KLM weleens van het toneel kunnen verdwijen. Ondanks deze minder plezierige maatregels heb ik plezier in het werk, aldus de heer L. van Wijk.
Wij van de redactie zouden het jammer vinden, dat zo'n Nederlands bedrijf zou verdwijnen. Een nationale trost moet als KLM in de lucht blijven. De koers is met 6-7 euro niet laag en door het nieuwe dividend beleid, wordt er toch nog een klein dividend van EUR 0,10 voorgesteld. Nederlandse Overheid let op uw teller!



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL