Buhrmann gaat de wind in de rug krijgen, herstel economie in de VS en een betere dollar.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 14/01/2005 11:44
Buhrmann is mondiaal één van de belangrijkste leveranciers van kantoorproducten en grafische systemen voor de zakelijke markt. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam. De Groep behaalt, met circa 18.000 medewerkers verspreid over 18 landen, een jaarlijkse omzet van ongeveer 6 miljard euro.

Hier nog even de laatste cijfers (beknopt); Het bedrijfsresultaat (EBITAE) uit de doorlopende activiteiten verbeterde met 33% tegen gelijke koersen; 23,5% stijging tegen actuele koersen inclusief negatieve valuta-effecten
Positieve trend in groei van toegevoegde waarde door de doorlopend succesvolle uitvoering van onze belangrijkste strategische initiatieven op het gebied van de eigen merken, schoonmaak- en cateringproducten en ‘preferred suppliers’-programma
Totale autonome omzet steeg met 1%; Autonome omzet van office products steeg wereldwijd met 2%
Nettowinst* per aandeel (fully diluted) gestegen naar EUR 0,14; nettowinst* omhoog naar EUR 29,4 miljoen.
* Nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening vóór afschrijving van goodwill en bijzondere posten.

Verder zal de reductie van het rentepercentage 12,25% (dure leningen) tot een verlichting van de rentelasten leiden. Ook was er hierdoor een bijzondere belastingbate van EUR 1,2 miljoen.

Buhrmann timmerde aan de weg in 2004 met;

STRATEGISCHE INITIATIEVEN LEIDEN TOT HOGERE WINSTGEVENDHEID
De sterke omzetontwikkeling in eigen merken en schoonmaak- en cateringproducten, een verdere concentratie van de inkoop via het ‘preferred supplier’ programma alsmede een stijging van de productiviteit leidden, tegen gelijke koersen, tot een 25 % hoger bedrijfsresultaat (EBITAE) in het derde kwartaal voor onze wereldwijde office products-activiteiten.

ROLL-OUT EIGENMERKARTIKELEN EN SCHOONMAAK- EN CATERINGPRODUCTEN VERLOOPT VOORSPOEDIG
Het afgelopen jaar hebben we een assortiment van 1.600 nieuwe eigenmerkartikelen geïntroduceerd in Noord-Amerika, waar deze eigen merken nu 18% van onze office products omzet vertegenwoordigen. In Europa beslaan deze eigen merken nu 22% van de omzet in office products. De divisie Office Products Noord-Amerika realiseerde opnieuw een groei met dubbele cijfers voor wat betreft de omzet van schoonmaak- en cateringproducten, waarmee ons productassortiment is verbreed.


VERKOOP AAN GROTE KLANTEN TOEGENOMEN
Wij nemen een stabilisatie waar van de uitgaven aan kantoorartikelen per kantoormedewerker in Noord-Amerika. De verkoop aan bestaande grote klanten nam verder toe dankzij het succesvolle initiatief om het productassortiment uit te breiden. Hoewel onze kostenbesparende inkoopsystemen en het uitgebreide productaanbod ons in staat stellen blijvend te voldoen aan, en zelfs de eisen te overtreffen die met name grote instellingen stellen, blijven we onze marketing-, sales- en servicemodellen voor de middelgrote bedrijven verbeteren. Ofschoon de omzet in het segment van middelgrote klanten nog beneden onze verwachtingen ligt, zijn we ervan overtuigd, dat deze investeringen zullen leiden tot omzetgroei.


VOORUITBLIK
Het realiseren van winstgevende omzetgroei heeft onze hoogste prioriteit. We zijn ervan overtuigd, dat onze strategische initiatieven in dit opzicht een belangrijk verschil maken, hetgeen wordt ondersteund door de successen die we dit jaar al wisten te boeken.

Wij zien een verdere en gestage verbetering in de marktomstandigheden in Noord-Amerika. In Europa verwachten we dat de positieve effecten van de genomen maatregelen om de prestaties van onze organisatie te verbeteren geleidelijk zichtbaar zullen worden.

We verwachten een wederom positieve kasstroom in het vierde kwartaal van 2004 en derhalve herhalen we onze prognose dat over het hele jaar 2004 de kasstroom positief zal zijn.

Exclusief valutakoersschommelingen, verwachten wij dat de amortisatie van goodwill ongeveer EUR 45 miljoen zal bedragen, terwijl de afschrijvingslasten voor het hele jaar naar verwachting rond EUR 85 miljoen zullen zijn. De effectieve belastingdruk voor 2004, uitgedrukt als percentage van de brutowinst vóór amortisatie van goodwill en bijzondere posten (EBTAE), zal naar verwachting lager zijn dan 10%. De kapitaalsinvesteringen zullen in 2004 ongeveer EUR 70 miljoen bedragen.

Redactie XEA.nl,
Wij gaan voor 2005 uit van een verdere weg omhoog en betere resultaten voor Buhrmann. In de VS moeten de zaken met het herstel echt gaan lopen. Buhrmann heeft het voordeel van de USA dollar, dat zij ook dollar leningen heeft en zodoende de valutaverschillen kan opvangen (compenseren).
Het aandeel Buhrmann biedt kansen voor een goed beleggingsresultaat, een stijging richting de EUR 10-12 lijkt weer tot de mogelijkheid te behoren.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL