Model portefeuille
Rendement portefeulle
+12.035 %

Rendement AEX
+33.325 %

Startdatum
01-01-2009

Startwaarde portefeuille € 74082.37

Startwaarde AEX
€ 245.94


Laatste update:
29-01-2010

De Ondernemer: Nieuwe ict-ers door mond-tot-mond-reclame

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Lezers Schrijven 19/07/2008 12:27
Hoe komen ict-bedrijven aan nieuw personeel? Dat is een kwestie van een mix van banensites, headhunters, Hyves en opvallend: werving via eigen personeel dat aan vrienden en kennissen enthousiaste verhalen vertelt over de baas.

Ict-bedrijven timmeren aan de weg. SAP valt langs de A2 op met zijn spiksplinternieuwe, transparante kantoorpand. Ctac, als vooraanstaande verkoper van SAP-producten, sleepte een paar maanden geleden de FD Gazellen-prijs in de wacht. Internetbedrijf Tribal verkocht zijn Amerikaanse tak voor een smak geld aan MTV Networks.

In Zaltbommel zetelt het ambitieuze Qurius, dat zich officieel de Europese Microsoft-partner mag noemen. Qurius biedt zijn klanten doelgerichte it-oplossingen middels software en technologie van Microsoft. Directeur Frank van der Woude: ‘We leveren ict-diensten aan bedrijven. Dat gebeurt middels mensen. Eigenlijk zijn we een kennisorganisatie, een mensen-business. Alles draait om onze mensen. We moeten zorgen voor voldoende aanwas en ze aan boord zien te houden. Dat is een mooie uitdaging’, zo reageert Van der Woude op een citaat van bestuursvoorzitter Fred Hermans. Hij voorzag vorig jaar een risico op het ambitieuze ingeslagen pad: ‘Het vinden en houden van personeel.’

Ambitie zit in de genen van Qurius. In 1999 begonnen zeven it-specialisten in Zaltbommel onder de naam Qurius een eigen bedrijf. Nu hebben ze na overnames en fusies een kleine 1100 collega’s, verdeeld over tien Europese landen. In Nederland werken vierhonderd man in vestigingen in onder meer Rijswijk, Veenendaal en Joure. Zaltbommel biedt werk aan tweehonderd man.

Qurius groeit alweer uit zijn jasje: een verhuizing van het hoofdkantoor staat op stapel ten westen van de A2. ‘Een hele voorzichtige schatting is dat we tien procent harder zouden kunnen groeien, als we over een onbeperkte pot bekwame mensen zouden kunnen beschikken.’

Bewust heeft Qurius gekozen voor een regionale spreiding van de vestigingen. Daarmee kan het concern putten uit een breder deel van de bevolking. Werknemers zijn ook flexibel in te zetten. Los daarvan zijn ict-ers toch al een mobiel slag, want gewend uitgestuurd te worden naar klanten over het hele land. Drie-kwart van de Qurius-populatie reist rond.

‘Er is schaarste in ervaren mensen. Dat is een remmende factor. We hebben er onder andere last van dat mensen besluiten voor zichzelf te beginnen. Er zijn de laatste paar jaar veel eenpitters bijgekomen’, zoals Van der Woude zzp-ers noemt, Zelfstandigen Zonder Personeel. ‘Personeel werven is voor Qurius een veelzijdige mix, meldt de directeur.

‘Werven is niet meer één simpel trucje. We besteden niet alles uit aan headhunters. We zetten allerlei middelen in. Gaan zelf recruiten, maken gebruik van banensites en profielensites als Linkedin, voeren campagnes. De doelgroep is sowieso erg gericht op internet, dus krijgen we via de onze eigen site veel aanmeldingen met cv binnen. We zijn uitgegroeid tot marktleider, dat brengt een aanzuigende werking met zich mee. Dan is er ook nog het netwerk van onze eigen medewerkers. Dat zijn als het ware ambassadeurs die vrienden en kennissen overhalen. Ik schat dat uit dat circuit meer dan 25 procent van de instromers komt.’

Het is de kunst voor elke werkgever zich te onderscheiden. ‘Dat proberen we ook in de arbeidsmarktcommunicatie. Duidelijk maken waar we voor staan. Voor passie, gedrevenheid, nieuwsgierigheid en creativiteit. Zo hebben we eens zonnebrandflesjes uitgedeeld aan potentieel personeel met de tekst ‘Heb jij de Qurius-factor?’ Dat was een groot succes.’ Hoe houd je de werknemers in huis?

‘Je moet de basis op orde hebben, daar continu flink in investeren’, betoogt Van der Woude. ‘Je hebt te maken met hoogopgeleide, ambitieuze mensen. Natuurlijk moet je hen een goed pakket arbeidsvoorwaarden bieden. Voor instromers maken we een persoonlijk opleidingsplan. Ze krijgen trainingprogramma’s in ons trainingscentrum in Veenendaal.

Ook ‘mediors’ en seniors worden verder geschoold, want er dienen zich steeds nieuwe ontwikkelingen aan. Belangrijk is loopbaanbegeleiding, regelmatig nadenken over wat iemand wil en wat een volgende stap kan zijn. Leidinggevenden hebben de verantwoordelijkheid om de club bij elkaar te houden. We leren ze hoe ze moeten coachen, want dat is een heel andere tak van sport dan ict. Een hoop kleine bedrijven hebben daar allemaal niet de middelen en de tijd voor.’

Bron: De Ondernemer
zie Deondernemer.nl


Reactie XEA.nl
Imtech, daar hebben eerst 2 medewerkers van Imtech Watermark opgekocht, direct erna zijn ze weer overgenomen door Qurius. Want Imtech vond 't toen nog te vroeg voor Watermark en die 2 medewerkers hapte toe en staken over naar Qurius.
Dat is ons uit zeer betrouwbare bron verteld.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL