TNT Express overweegt verder in de kosten te snijden om zijn resultaten te verbeteren en verliezen in opkomende markten te een halt toe te roepen, nad

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 31/10/2011 15:49
De nettowinst kwam in het derde kwartaal van 2011 uit op EUR 5 miljoen, tegen EUR 14 miljoen in dezelfde periode in 2010. De operationele marge in Europa daalde, terwijl in Azie en Amerika verlies werd geboekt.

Begin oktober verlaagde TNT zijn outlook voor de derde keer dit jaar en werd een winstwaarschuwing voor het derde kwartaal afgegeven. De economische onzekerheid zorgt voor nagenoeg vlakke volumes en druk op de marges, omdat klanten steeds vaker kiezen voor goedkopere diensten met lagere marges.

In Brazilie wordt verlies geboekt na een mislukte integratie van twee dochterbedrijven en in Azie en het Pacifisch gebied doordat TNT moeite heeft te concurreren op de route van Azie naar Europa. De activiteiten in China zijn naar verwachting pas in 2013 winstgevend.

Om de resultaten te verbeteren had TNT al een plan om EUR 50 miljoen aan kosten te besparen, waarvan zo'n EUR20 miljoen in 2011, maar het bedrijf zegt nu verdere besparingen te overwegen.

"Qua kosten ligt alles op de pijnbank. Behalve naar indirecte kosten van zo'n 25% [van de totale kosten], kijken we naar de operationele, dat zit onder andere in de weg en luchtnetwerken. Alles daar wordt nu bekeken, mede in het licht van mogelijke volume-ontwikkelingen," zegt chief financial officer (CFO) Bernard Bot in gesprek met Dow Jones Nieuwsdienst.

Het afgelopen kwartaal steeg de omzet met 1,3% tot EUR 1,78 miljard, terwijl de winst voor belasting en rente en exclusief reorganisatiekosten (onderliggende EBIT) met 47% daalde naar EUR 43 miljoen.

In Europa boekte TNT een onderliggend resultaat van EUR 73 miljoen tegen EUR 78 miljoen een jaar eerder. In Latijns Amerika werd een verlies van EUR32 miljoen geboekt tegen EUR6 miljoen vorig jaar en in Azie en het Pacifisch gebied bedroeg het verlies EUR9 miljoen tegen een winst van EUR 7 miljoen een jaar eerder.

In Brazilie wil TNT in de tweede helft van 2012 weer break-even draaien. "Alles is er op gericht om omzet binnen te halen en daar hebben we ook vertrouwen in," aldus Bot. "Die pijplijn ziet er gezond uit, maar er zit tijd tussen voordat je dat uiteindelijk in je resultaten ziet, maar uiteindelijk gaat het daar vanaf hangen."

Om de resultaten in Azie te verbeteren wil TNT volgend jaar e e n of twee vliegtuigen uit het netwerk halen. Daarnaast moet het aandeel van duurdere producten met een hogere marge bij de Chinese activiteiten omhoog. "Bij het dag-zekere product liggen de prijzen [in China] zo'n 50% hoger dan het less-than-truckload product," verklaart Bot.

Daar staat wel tegenover dat TNT in China te maken heeft met een hoge kosteninflatie. "Een 15%-20% stijging van lonen is niet ongebruikelijk en hetzelfde zie je in je huurprijzen en in een aantal andere kosten. Daar zit wel de uitdaging, dat je dat moet bijbenen in je prijzen."

Voor Europa rekent TNT op een kleine omzetgroei in 2011, waarbij de onderliggende operationele marge tussen de 8% en 9% uitkomt.

Het aandeel TNT noteert maandag omstreeks 14.15 uur 5,4% hoger op EUR 6,19, terwijl de AEX met 0,4% daalt. Analisten stellen dat de resultaten weinig verrassingen bieden, na de winstwaarschuwing van begin oktober.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL