Nettowinst Sligro Food Group € 28 miljoen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 22/07/2010 16:16
De nettowinst over het eerste halfjaar bedroeg € 28 miljoen, een toename van 4,6% ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2009. De omzet over het eerste halfjaar 2010 beliep € 1.115 miljoen, een toename van 2,7%. De autonome omzetgroei beliep 4,7%.
Koen Slippens, directievoorzitter: “In uitdagende marktomstandigheden
heeft Sligro Food Group in zowel Foodservice als Food retail een sterke autonome omzetontwikkeling laten zien. In overeenstemming met onze ambitie ontwikkelden wij ons in beide marktsegmenten duidelijk beter dan de totale
markt. De groep wist het eerste halfjaar met een winststijging af te sluiten, terwijl ons investeringsprogramma volop doorloopt om in de toekomst te kunnen profiteren van economisch herstel.”

Kerncijfers
x € miljoen Toename 2010 in %
Omzet 1.115 2,7
Autonome omzetgroei 4,7
Bruto bedrijfsresultaat (ebitda) 63 4,6
Bedrijfsresultaat (ebit) 37 2,9
Nettowinst 28 4,6
De brutowinst als percentage van de omzet nam met 0,3% af door prijs- en actiedruk en door mixeffecten. Ondanks het effect van versnelde afschrijvingen ad € 2,5 miljoen, zijn de kosten als percentage van de omzet licht gedaald. Exclusief deze afschrijvingen is er sprake van een daling met 0,3%. In de
overige bedrijfsopbrengsten is in 2010 een boekwinst op afgestoten activa begrepen van € 1 miljoen ten opzichte van een boekverlies in 2009 van gelijke omvang.
Bij Food retail beliep de toename van de identieke consumentenomzet
4,2% (Q2: 3,4%) waarvan 5,2% voor EMTÉ (Q2: 4,6%) en 1,5% voor Golff (Q2: 0%).
Exclusief het effect van Pasen was de onderliggende groei in het tweede kwartaal nagenoeg gelijk aan die van het eerste kwartaal. Pasen viel in 2010 in Q1 en in 2009 in Q2. Op basis van de cijfers van drie onderzoeksbureaus schatten wij dat de markt in het eerste halfjaar met ongeveer 1% is gegroeid,
waarmee Food retail de markt beduidend heeft verslagen.
Ondanks de identieke omzetgroei is de omzet bij Food retail enigszins afgenomen als gevolg van overgedragen vestigingspunten, met name in 2009, aan Spar Holding en anderen.
Gemiddeld beschikten wij in de eerste helft van 2010 over 120 supermarkten ten opzichte van 135 in 2009. Het bedrijfsresultaat van Food retail verbeterde met bijna € 6 miljoen tot € 5 miljoen. Dit is vooral het gevolg van een succesvolle uitvoering van het Masterplan Food retail en van € 2 miljoen
hogere overige bedrijfsopbrengsten.
Foodservice realiseerde in het eerste halfjaar een autonome omzetgroei van 4,9% (Q2: 4,1%). Ook in dit segment worden de cijfers per kwartaal beïnvloed door Pasen. Hoewel er nog geen marktcijfers over het gehele eerste halfjaar beschikbaar zijn, duiden de horecacijfers over het eerste kwartaal op een
krimpende foodservicemarkt. Sligro slaagde er opnieuw in, door intensieve klantenacquisitie, de kracht van de Sligro formule en een aantrekkelijke prijspositionering, duidelijk tegen de markttrend in te groeien. Als gevolg van deze actieve marktbenadering en de stijging van het omzetaandeel
van het convenience/petrol segment met relatief lagere marges, was er wel sprake van margedruk binnen Foodservice.
Het bedrijfsresultaat bij Foodservice nam met
bijna € 5 miljoen af tot € 32 miljoen. Dit is vooral het gevolg
van de ingezette prijsdruk en de extra afschrijvingen.
Door samenvoeging van al onze bezorgactiviteiten in de
regio Amsterdam worden de bestaande activa versneld
afgeschreven,
hetgeen in 2010 tot éénmalige extra afschrijvingen
leidt van € 5 miljoen, gelijkelijk verdeeld over het jaar.
De financiële positie van Sligro Food Group is onverminderd
sterk, ondanks de betaling in het eerste halfjaar van het jubileumdividend.
De operationele kasstroom is in het eerste
halfjaar 2010 in neerwaartse zin beïnvloed door een effect
van de 53e week in 2009, vooruitbetaalde vennootschapsbelasting
en gewijzigde betalingscondities met een belangrijke
leverancier.
Vooruitzichten
In de food retailmarkt is sprake van pittige prijs- en promotieconcurrentie
doordat de consument terughoudend is in zijn
bestedingen en meer op aanbiedingen let en door wijzigende
concurrentieverhoudingen. In de foodservicemarkt is de
consument nog steeds terughoudend met zijn uitgaven, hetgeen bij onze klanten weer de nodige druk op het rendement
zet en daardoor behoefte aan kostenverlaging initieert.
Daar staat tegenover dat de grilligheid en onzekerheid van de
economische ontwikkeling minder wordt en er langzaam
maar zeker weer enig optimisme is waar te nemen. Wij zien
dan ook geen belangrijke wijzigingen van de in het jaarverslag
2009 omschreven risico’s en onzekerheden.
Voor het tweede halfjaar 2010 dient in vergelijking tot de vergelijkbare
periode van 2009 te worden bedacht dat 2009 een
extra week omvatte, hetgeen tot € 40 miljoen extra omzet
heeft geleid. De sterke groei in het convenience-/petrolsegment
in 2009 en in de eerste helft van 2010 zal in de
tweede helft van 2010 afvlakken. Doordat niet alle Golff-supermarkten
passen in het EMTÉ concept, zal het aantal
supermarkten
nog wat verder afnemen. Desalniettemin zal de
totale omzet over 2010 naar verwachting toenemen ten
opzichte van 2009. Daarenboven verwachten wij extra te
groeien door de op 2 juli 2010 aangekondigde overname van
Sanders Supermarkten, die naar verwachting in augustus
wordt afgerond.
Wij onthouden ons van een concrete voorspelling van de jaarresultaten.
De halfjaarcijfers worden heden toegelicht op een
persconferentie en in een analistenbijeenkomst. De betreffendepresentatie
is opgenomen op www.sligrofoodgroup.nl.
Op 21 oktober zal de trading update over het derde kwartaal
worden gepubliceerd.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL