Sligro, Nettowinst 2008 Sligro Food Group € 71,3 miljoen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 22/01/2009 07:50
De winst over het boekjaar bedroeg ruim € 71 miljoen. Dat is € 3 miljoen of 3,8% minder dan in 2007. Exclusief een éénmalig transactieresultaat van ruim € 9 miljoen in 2007, is er echter sprake van een toename van 10,2%. Zoals op 2 januari jl. is bericht, bedroeg de omzet over 2008 € 2.168 miljoen, een toename
van 4,9%. De autonome omzetgroei beliep 6,4%.
Koen Slippens, directievoorzitter: “In uitdagende marktomstandigheden heeft Sligro Food Group een onderliggende resultaatstoename van 10% weten te realiseren en tegelijkertijd haar financiële positie beduidend verbeterd. Daar mogen wij tevreden mee zijn”.

Kerncijfers
(x € miljoen) Toename 2008 in %
Bruto bedrijfsresultaat 147 8,9
Bedrijfsresultaat 99 2,8
Netto winst 71 (3,8)
Operationele kasstroom 103 23,7
Netto rentedragende schuld 184 (23,7)
De brutowinst nam met 9,0% toe tot € 516 miljoen.
De procentuele brutowinstmarge nam toe met 0,9% tot 23,8%. Dit was het
gevolg van de gewijzigde mix van de bedrijfsactiviteiten en van een autonome verbetering bij Foodservice. De gewijzigde mix van de bedrijfsactiviteiten had ook invloed op de samenstelling en hoogte van de kosten. Als percentage van de omzet namen deze toe met 0,9% tot 19,7%.
De effecten van de in 2008 doorgevoerde kostenbesparingsprogramma’s
zullen tot volle uiting komen in 2009. Door het omvangrijke investeringsprogramma van de afgelopen jaren zijn de afschrijvings- en amortisatielasten toegenomen met ruim € 9 miljoen tot ruim € 48 miljoen. Het bedrijfsresultaat nam toe met bijna € 3 miljoen tot bijna € 99 miljoen. De in het bedrijfsresultaat opgenomen overige bedrijfsopbrengsten zijn afgenomen
met bijna € 3 miljoen, doordat er in 2008 minder boekwinsten zijn gerealiseerd. Als percentage van de omzet nam het bedrijfsresultaat af met 0,1% tot 4,5%.
Het brutobedrijfsresultaat (ebitda) daarentegen nam met € 12 miljoen toe tot € 147 miljoen.
Procentueel betekende dit een toename van 0,3% tot 6,8%.
Het bedrijfsresultaat van Foodretail nam met ruim € 2 miljoen af tot € 2 miljoen. Deze daling werd meer dan gecompenseerd door een stijging van het resultaat van geassocieerde deelnemingen als gevolg van de overdracht van de winstgevende MeerMarkt/Attent omzet aan Spar.
Het bruto bedrijfsresultaat van Foodretail nam met bijna € 5 miljoen toe tot bijna € 26 miljoen.
Hierdoor draagt Foodretail inmiddels behoorlijk bij aan
onze operationele kasstroom.
Foodservice zag onder meer als gevolg van de gunstige autonome omzetontwikkeling en de doorgevoerde verbeteringen bij bezorging haar bedrijfsresultaat met ruim € 7 miljoen stijgen tot bijna € 95 miljoen. Het bruto bedrijfsresultaat van Foodservice nam toe met bijna € 10 miljoen tot bijna € 120 miljoen.

Dividend.
De winst per aandeel beloopt € 1,63 ten opzichte van € 1,72 in 2007, een afname van 5,2%. Voorgesteld wordt om over het jaar 2008 een onveranderd dividend uit te keren van € 0,65. Het dividend is naar keuze van de aandeelhouder uitkeerbaar in contanten, dan wel in aandelen. Het dividend in aandelen zal ongeveer gelijkwaardig zijn aan het contante alternatief.

De netto kasstroom uit operationele activiteiten is met bijna
€ 20 miljoen toegenomen tot € 103 miljoen. Dit is een gevolg van de toename van het bruto bedrijfsresultaat en een beter werkkapitaalbeheer.
De netto kasstroom uit investeringsactiviteiten is met meer dan € 45 miljoen afgenomen tot € 30 miljoen. Doordat ultimo 2007 het ombouwprogramma van supermarkten succesvol afgesloten kon worden, behoefde aanzienlijk minder geïnvesteerd te worden.
Ondanks de marktomstandigheden is bovendien voor bijna € 20 miljoen aan materiële vaste activa verkocht, die niet langer werden aangewend.
De als gevolg van het voorgaande vrijkomende middelen zijn gebruikt om circa € 58 miljoen rentedragende schuld af te lossen en voor dividendbetaling aan aandeelhouders.
De netto rentedragende schuld ultimo 2008 beloopt € 184 miljoen, dat is 1,25 maal het bruto bedrijfsresultaat, waarmee Sligro Food Group in onzekere tijden over een uitermate solide financiële positie beschikt.

Vooruitzichten
De economische omstandigheden zijn abrupt gewijzigd in het najaar van 2008. Het is voor ons dan ook, net als voor velen, onduidelijk wat de nabije toekomst exact gaat brengen. Het zal ons inziens echter nog wel enige tijd blijven stormen op economisch gebied.
Gelukkig zijn wij vooral actief in de segmenten van de markt die daardoor relatief minder worden getroffen. Hoewel de gewijzigde omstandigheden ongetwijfeld enig effect zullen hebben op onze activiteiten blijven we immers altijd eten.

De foodservicemarkt
zal daar iets meer van merken dan de foodretailmarkt, maar minder dan wel eens wordt gedacht. Bovendien gaan wij ervan uit dat we het bij Foodservice in 2009 wederom beter zullen doen dan de markt, zoals dat al veel jaren het geval is door de kracht van onze formules. Wij hebben de afgelopen twintig jaar nog nooit een negatieve autonome omzetontwikkeling laten zien en verwachten dat in 2009 ook niet. De autonome groei zal wel lager zijn dan in 2008, mede als gevolg van een afname van de inflatie.

De druk op de brutowinstmarges,
die er bij dit soort marktomstandigheden altijd is, denken wij te kunnen compenseren door onze sterke inkooppositie, afzetmixverbeteringen en een
verdere toename van het omzetaandeel private labels. In in deze tijden is kostenbeheersing nog belangrijker dan in een normale omgeving. De in 2008 getroffen maatregelen op dat terrein zullen daaraan zeker hun bijdrage leveren, evenals de typische Sligro Food Group costleadership- en ondernemerschapcultuur.
Bij onze foodretailactiviteiten is er een masterplan in voorbereiding,
gericht op structurele verbetering van de winstgevendheid.
In samenhang daarmee loopt ook het onderzoek naar de omzetting van de Golff-formule in een EM-TÉ franchiseformule.
Wij verwachten daarover in maart 2009 te kunnen berichten. Ondanks de uitdagende marktomstandigheden zien wij de toekomst met vertrouwen tegemoet. Onze foodservice-activiteiten zijn immers zeer goed gepositioneerd en wij verwachten eveneens geleidelijk de vruchten te plukken van onze inspanningen
bij Foodretail. De huidige marktontwikkelingen zijn te onzeker
om concrete uitspraken te doen.

In onze trading update van 16 april zullen wij nader ingaan op de ontwikkelingen in het eerste kwartaal van 2009. Op 16 juli 2009 worden de halfjaarcijfers gepubliceerd.
De jaarcijfers worden heden toegelicht op een persconferentie en in een analistenbijeenkomst. De betreffende presentatie is opgenomen
op www.sligrofoodgroup.nl.
Het jaarverslag verschijnt op 3 februari 2009.

Veghel, 22 januari 2009



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL