Verslag AVA Oranjewoud.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 21/09/2017 16:44
Heden 21 september was de uitgestelde Algemene Vergadering van aandeelhouders (AVA), aanwezig ca. 30 aanwezigen samen goed voor 96,2% van het totaal. gesplitst in 27.615.498 A aandelen en 33.319.803 B aandelen.
De vergadering ging ca. 25 minuten later van start, de files spelen sommigen Bestuurders parten. De Heer H.G.B. Spenkelink opende vergadering met de bekende opmerking etc. er was een open w9isseling met de aanwezigen. Heldere en onduidelijke vragen werden later in de AVA verduidelijkt.
De Heer G. Sanderink vertelde wat wel en niet naar wens verliep of was gegaan.
De wereld in sterk in beweging met alles erop en eraan! Wat vallen afspraken soms tegen en wie & waar kunt nog van op aan? Grote projecten zijn voor ons uit den boze, maar we zitten nog met partners in enkele grote en daar moet de afhandeling soms nog plaats vinden. Soms is het slecht de punten op de i zetten.
Het uitstel van de AVA van begin dit jaar werd uitgelegd, dit op aandringen van de VEB (dhr Jorna), die zeer goede vragen had en waaruit veel geleerd kon worden door de aanwezigen.
De CEO Sanderink zei dat de Ingenieurs in een moeilijke markt zitten, samen met de bouw & infra structuur. Dit kan best nog wel even aanhouden en hij refereerde naar andere collega bouwers. Ik wil eigen GEHEEL uit de bouw.
Strukton is/wordt afhankelijk van de grillen van ProRail.
Met zulke partijen is en blijft 't lijkt wel moeilijk samenwerken. ZIJ weten het! ProRail wil naar tenders toe voor het uitvoeren van werk en kijken nauwelijks nog naar kwaliteit en prestaties voor goed e/o slecht uitgevoerde werken. Wij (Oranjewoud) willen goed werk afleveren, maar gaan dat niet doen tegen bodemprijzen, DAN maar niet!
Strukton wil/moet meer naar een commercieel bedrijf toe en naar services & onderhoud. Doen waar je goed in bent.

Columbia
Daar hadden wij 1 grote klant waar eigenlijk alles op droeg t.w. Eco Petrol, door de lage olieprijs werd werk afgezegd e/o op de lange baan geschoven. Dat koste EUR 7 miljoen, alles afgeboekt, over & uit.
Frankrijk(IRH) is een overname geworden, die niet had gemoeten, de baas aldaar deed het niet goed en ontslagen. De nieuwe baas voldoet wel goed en de toekomst ziet er beter uit, maar het koste in 2016 wel ca. EUR 2 miljoen, ook dit ging ten koste van de V&W in 2016

Project A2 is vrijwel afgerond en dan kan op 7-2-2108 de afronding(lees betaling) van Ballast Nedam verwacht worden.
Het RIVM project (Overheid) kantoor, als daar even wat meer begrip was van de Overheid, nu moet er langs dat kantoor een te sterk trilling voor hat Lab wat erin zit, als de Overheid de planning 100 meter verderop had gedaan, waren er geen trilling. Nu moeten wij ervoor opdraaien, met z'n allen. Maar wij hebben het totaal project naar ons toegetrokken, dan kunnen ze ons later niet aanspreken dat wij het niet goed gedaan afgeleverd hebben!

Er zal onderling wel wat (financieel) geregeld zijn/worden met de oude partners.

Daarna kreeg de CFO dhr Pijper het woord en nam de financiële situatie door.
De Banken doen moeilijk om niets en willen meer dan normale zekerheden hebben. Er is een complex bedrijf, die vol zit met deelnemingen, waar soms niet alles onderling duidelijk is o.a. door leveringen aan elkaar.
Oranjewoud heeft met de Rabo een verlenging van 3 jaar en verlening van 2x 1 jaar.
Bij Strukton komt de herfinanciering op 30-6-2018, dan kunnen de voorwaarden & rente percentages beter zijn dan nu.
Ten Cate (kunstgras) was door de overname bij De Gilde Partners) die wilde ervan af. Nu is Edel Grass 100% eigendom.
Op de vraag is dat niet risicovol? o.a. milieu en rubber korrels, kwam het volgende antwoord: neen, want de Gemeenten in Nederland schrijven verplicht die rubber korrels voor(i.v.m. kostengoedkoper), er zijn andere korrels/gruis, die zijn duurder en geen milieu schade. Dus aan ons ligt 't niet.

In Australië gaan wij samen met Rio Tinto de lange spoorlijn (1.600 km)naar de haven verbindingen verbeteren, er zijn teveel beperkingen om sneller die 1.600 km af te leggen.

In Zweden gaan we meer op onderhoud & services toeleggen.
Eerst geen China, maar China heeft ons benaderd voor Tractiesystemen, nu hadden wij liever dit in de VS gedaan, maar de snelle veroudering van systemen zeggen ons, NU leveren en zo veel mogelijk, het gaat om honderden Treinstellen, dus werk aan de winkel. De 1ste tender is al geweest en er volgen er meerderen.

In Riyad.
Daar is het grondwerk om 't zo te zeggen gedaan, nu de Station uitvoeren met alle techniek die er aan vast zit.
Ook hier speelt de lage olieprijs de opdrachtgevers parten. Waren we in het begin met 4 partners, nu nog 3.

Ook daar willen we naar het beheer & onderhoud totaal gezien op contracten en niet als prijsvechter. Mevr. Jans (Air Port Eindhoven) is benoemd, was ook op aanraden van de banken

De vrijval van de Put optie in Italië kwam ter spraken en was om de V&W naar deelnemingen geboekt. Was EUR 32 miljoen.

Om 13.30 uur kon de goede leidende voorzitter en prettige AVA afsluiten, daarna konden wij de heren achter de groene tafel nog aan schieten en vragen wat zij ervan dachten. Dit onder het genot van een drankje & broodjes.

De inkoop transacties wilde men niet veel kwijt, maar wij hebben dat samen met het dividend laten weten dat daarop een duidelijker beleid moet komen.
Daar wordt naar gekeken en als de winst 't toelaat komt dat er.
De drempel hebben wij met de Commissaris na de AVA door genomen en ook de herkomst van die stukken. De CEO wist van niks!!
Dat is moeilijk te bewijzen, maar de waarschuwing is geplaatst.

Oranjewoud
Wij zijn terug uit de AVA van Oranjewoud
Even kort, er waren plannen om Strukton en Antea groep naar de beurs te brengen i.p.v. Oranjewoud.
Maar door de ontwikkelingen (snelle) in de wereld, is er voor een andere strategie gekozen, wel in die richting naar even voor enige tijd in de IJskast. Hoe lang, daar wilde de heer Sanderink zich niet op vast pinnen. Wel heeft Sanderink na de transacties van 18 sept. j.l. 97,53% (A & B) meegeteld.
Er treedt een betere toekomst op voor 2017 en latere jaren.
Later een compleet verslag over de AVA van Oranjewoud.

Er moet bij een vertrek van de beurs een meer waarde komen, vooral als er twee noteringen gaan komen. Ons verzoek van korting voor de oude bezitters van aandelen bij een beurs zal overwogen worden, als compensatie voor geen ontvangen van dividend.

Na de AVA hebben wij verschillende vormen doorgenomen met de commissarissen.


Oranjewoud/ANTEA GROEP
Oktober in het teken van Best Value Lees elders meer.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL