Winst Accell Group stijgt met 11% in 2010

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 25/02/2011 07:53
Heerenveen, 25 februari 2011 - Accell Group N.V. heeft in 2010 een stijging van de omzet en nettowinst gerealiseerd. De omzet steeg met 1% naar € 577,2 miljoen (2009: € 572,6 miljoen). Door slechte weersomstandigheden voor fietsverkopen in het vierde kwartaal en ongunstige wisselkoersen daalde het bedrijfsresultaat in de tweede helft van 2010 ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2009. Door belastingvoordelen en lagere rentekosten steeg het nettoresultaat over 2010 met 11% naar € 36,4 miljoen (2009: € 32,7 miljoen).

René Takens, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Accell Group: "Tegen de achtergrond van uitzonderlijk ongunstige weersomstandigheden in 2010 en grillige valutaontwikkelingen rondom de wisseling van de fietscollecties in de zomer van 2010, mogen we met de prestaties in 2010 niet ontevreden zijn. De omzetdaling is in het tweede halfjaar beperkt gebleven, al bleef de omzet onverwacht sterk achter bij de oorspronkelijke verwachtingen. De stijging van Amerikaanse dollar en Japanse Yen vanaf april 2010 hebben onze bedrijven deels door kunnen berekenen in de nieuwe verkoopprijzen, waarbij de prijsstijgingen in een aantal segmenten beter zijn ontvangen dan in andere. Bij de fietsen zijn er in het afgelopen jaar opnieuw meer elektrische en sportieve fietsen verkocht; stadsfietsen werden minder verkocht. De grootste omzetstijging zien we bij verkopen van onderdelen en accessoires.
Wederom blijkt de waarde van zowel onze sterke merken en innovaties alsmede het belang van goede spreiding over diverse productsegmenten en geografische gebieden. Door deze diversiteit zijn we in staat relatief snel te reageren.
De overname van het Turkse Bianchi Bisiklet (inmiddels van naam veranderd in Accell Bisiklet) en de 50% deelneming in het Italiaanse Atala is inmiddels geheel afgerond. Onvoorziene omstandigheden voorbehouden, gaan we voor 2011 uit van een verdere stijging van omzet en resultaat."

Belangrijkste ontwikkelingen in 2010
2010 was qua weerbeeld geen gunstig jaar voor de verkoop van fietsen. Door de lange winter kwam het fietsseizoen laat op gang. Mei en augustus waren zeer natte maanden en het vierde kwartaal was door de kou en sneeuwval ook geen gunstige periode voor fietsenverkopen. Daarnaast hebben de algemene economische ontwikkelingen en de prijsverhogingen invloed gehad op de verkoop. De totale omzet in fietsen daalde licht. Het afgelopen jaar werden wel opnieuw meer hoogwaardige elektrische en sportieve fietsen verkocht. Bij onderdelen & accessoires was zowel autonoom als door kleine acquisities sprake van een duidelijke omzetstijging, terwijl bij fitness de omzet iets afnam.

Omzetspecificatie (bedragen x € miljoen)
Geografisch Per productgroep
Nederland 224,9 Fietsen 425,8
Duitsland 144,5 Onderdelen en accessoires 122,9
Frankrijk 53,7 Fitness 28,5
Overige Europa 110,1
Overige landen 43,9
Totaal 577,2 Totaal 577,2

Fietsen / fietsonderdelen & accessoires
In het segment fietsen / fietsonderdelen & accessoires steeg de omzet met 1% naar € 548,7 miljoen
(2009: € 543,0 miljoen). Daarmee waren deze activiteiten goed voor circa 95% van de totale omzet
van Accell Group. De vraag naar elektrische fietsen, mountainbikes en speciale (doelgroep)fietsen in
het midden- en hogere segment ontwikkelde zich positief, terwijl de traditionele stadsfietsen en
kinderfietsen minder verkochten dan in 2009. De totale omzet in fietsen daalde per saldo licht. De
omzet in fietsonderdelen & accessoires nam met 13% toe.
Het aantal verkochte fietsen daalde naar 949.000 (2009: 986.000), terwijl de gemiddelde prijs van alle
verkochte fietsen verder toenam tot € 449 (2009: € 439). De verandering van de verkoopmix en de
prijsverhogingen van fietsen (collectie 2011) hebben invloed gehad op de stijging van de gemiddelde
prijs. Het segmentresultaat daalde ten gevolge van de eerder genoemde omstandigheden met 10% tot
€ 55,5 miljoen (2009: € 61,6 miljoen).
De fietsmarkten kenmerkten zich in 2010, net als in 2009, door meer verschuivingen in type verkochte
fietsen, waardoor er sprake was van een lastiger te voorspellen consumentenvraag. Dealers zijn
hierdoor terughoudender met het ver vooruit plaatsen van orders en voorzichtiger met de opbouw van
voorraad in de winterperiode. Ook de algemeen minder goede financieringsmogelijkheden voor
dealers spelen hier nog altijd een rol.
Het weerbeeld in de eerste helft van 2010 was ten opzichte van andere jaren ongunstig voor de
verkopen van fietsen. In de tweede jaarhelft was dit niet anders. Met name in het vierde kwartaal
kwamen door de kou en vroege sneeuwval de omzetten lager uit dan voorzien, waardoor de voorraden
en daarmee het werkkapitaal per ultimo 2010 hoog zijn.
In Nederland was sprake van een daling van de omzet van fietsen / fietsonderdelen & accessoires met
5%. De vraag naar elektrische fietsen en speciale (doelgroep)fietsen was opnieuw goed. De verkoop
van traditionele modellen in het middensegment en kinderfietsen is verder teruggelopen. In Nederland
gaat de regeling voor bedrijfsfietsen veranderen. Hierdoor zal het voor werknemers en werkgevers
minder aantrekkelijk zijn een bedrijfsfiets aan te schaffen. In 2010 zijn door deze verandering al een
aantal projecten niet doorgegaan. In 2011 wordt een verdere vermindering van de verkoop van
bedrijfsfietsen verwacht. De omzet van fietsonderdelen & accessoires nam toe door meer onderhoud
en vernieuwing aan bestaande fietsen op momenten dat er (nog) niet voor wordt gekozen een nieuwe
fiets te kopen.
In Duitsland nam de omzet toe, mede door de acquisitie van de Batavus-distributeur Bäumker in
januari 2010. De verkoop van elektrische fietsen steeg flink in Duitsland; de verkoop van de overige
fietsen daalde in 2010 door vroege intreding van de winter en de effecten van prijsstijgingen van de
collectie 2011. De verkoop van fietsonderdelen & accessoires nam in Duitsland verder toe, mede als
gevolg van gestegen verkopen van het eigen merk XLC en de toevoeging van de onderdelenomzet van
Bäumker.
In Frankrijk werden in 2010 minder fietsen verkocht. Met name de verkoop van sportieve fietsen stond
hier onder druk door ondermeer de doorgevoerde prijsverhogingen. Net als in de meeste andere landen
liet de verkoop van fietsonderdelen & accessoires in Frankrijk wel een stijging zien, ook bij XLC. De
verkoop van elektrische fietsen onder het merk Lapierre op de Franse markt blijft nog bescheiden.
In Scandinavië nam de omzet van Tunturi-Hellberg verder toe, niet alleen in de thuismarkt Finland,
maar ook in de overige landen. De export van hoofdzakelijk sportieve fietsen en mountainbikes is
toegenomen. Dit geldt zowel voor Oost-Europa en Zuid-Europa als ook buiten Europa naar de Aziatische landen, waar de verkoop van sportieve fietsen uit Europa en de VS groeit. In diverse landen
in Zuidoost Azië zijn verkoopactiviteiten opgestart voor de verkoop van fietsen van Ghost, Lapierre en
Koga. De omzet in Azië is gering maar zal naar verwachting in de komende jaren toenemen. De omzet
in België (o.a. Brasseur) in zowel fietsen als fietsonderdelen & accessoires nam eveneens toe.
In Noord-Amerika groeit de interesse in fietsen en koopbereidheid van consumenten. De fietsenomzet
steeg voornamelijk door de verkoop van fietsen van het BMX merk Redline. De omzet in
fietsonderdelen & accessoires stabiliseerde.
Fitness
De omzet in het fitnesssegment nam met 4% af naar € 28,5 miljoen (2009: € 29,7 miljoen). Daarmee
waren deze activiteiten goed voor circa 5% van de totale omzet van Accell Group. Het
segmentresultaat van fitness verbeterde in 2010 naar € -/- 0,4 miljoen (2009: € -/- 2,5 miljoen).
In de eerste helft steeg de omzet sterk met name door verkopen aan nieuwe distributeurs, deels ter
vervanging van bestaande distributeurs en deels in nieuwe landen. In het tweede halfjaar is de omzet
afgenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Dit komt met name door een sterke afname bij
enkele grote klanten in Noord-Amerika. Daarnaast is door de sluiting van eigen vestigingen in
Duitsland en Engeland en vervanging door derden-distributeurs de omzet bij Accell Group lager.
Mede door afslanking van het eigen distributieapparaat en de aanpassing van de organisatie is de
kostenbasis van de fitnessdivisie in 2010 drastisch verlaagd, wat tot uitdrukking komt in de sterke
verbetering (€ 2 miljoen) van het segmentresultaat. Ook het werkkapitaal is verder afgenomen.
In 2010 is een goede start gemaakt met de verbreding naar fitnessapparaten voor de professionele
markt, naast die voor de markt voor thuisgebruik. Van de hiervoor speciaal ontwikkelde
fitnessapparaten hebben de eerste uitleveringen het afgelopen jaar plaatsgevonden.
Belangrijke financiële ontwikkelingen in 2010
In totaal steeg de omzet in 2010 met 1% naar € 577,2 miljoen. Autonoom was er sprake van een
beperkte daling van 1%. Het verschil wordt verklaard door de overname van Hellberg (Finland) in juni
2009 en de overname van Bäumker in Duitsland, die per 1 januari 2010 in de consolidatie is
meegenomen.
De toegevoegde waarde (netto omzet minus materiaalkosten en inbound transportkosten) als
percentage van de omzet kwam uit op 35% (2009: 36%). De wijziging werd veroorzaakt door hogere
inbound transportkosten (o.a. invliegkosten), ongunstige wisselkoerseffecten tijdens de wisseling van
de seizoenen en hoge kortingen aan het einde van het seizoen. De absolute toegevoegde waarde daalde
met 1% naar € 203,4 miljoen (2009: € 205,6 miljoen). Omdat met de meeste leveranciers
seizoensprijzen worden afgesproken en de valuta grotendeels per seizoen worden ingedekt, is de
invloed van prijsstijgingen en -dalingen van grondstoffen en onderdelen gedurende het seizoen gering,
maar merkbaar bij de vaststelling van de nieuwe seizoensprijzen.
De operationele kosten stabiliseerden als percentage van de omzet op 27% (2009: 27%). Dit was het
gevolg van per saldo hogere personeelskosten (voornamelijk door acquisities) en lagere overige
bedrijfskosten. De marketingkosten bedroegen in 2010 circa 3% van de omzet.
Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedroeg € 46,4 miljoen (2009: € 49,9 miljoen). In procenten van de omzet
(operationele marge) was het bedrijfsresultaat 8,0% (2009: 8,7%). De verschillende kostenstijgingen
(waaronder de transportkosten) konden niet volledig worden doorberekend en de omzet kwam niet op het geplande niveau uit, waardoor het bedrijfsresultaat en de operationele marge in de tweede helft van
2010 daalden ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2009.
De rentekosten daalden met 23% door lagere rentetarieven en een gemiddeld lagere kredietbehoefte.
De belastingen zijn gedaald en bedragen € 5,8 miljoen. Accell Group heeft overeenstemming met de
Nederlandse Belastingdienst bereikt over de toepassing van de octrooi/innovatiebox. De innovatiebox
is geïntroduceerd in 2007 ter stimulans van de Nederlandse economie en kan worden gezien als een
subsidie op ontwikkelingsactiviteiten van innovatieve bedrijven in Nederland. Onder de innovatiebox
wordt inkomen uit ontwikkeling belast tegen een effectief tarief van 10% voor de jaren 2007 tot en
met 2009 en vanaf 2010 tegen een effectief tarief van 5% in tegenstelling tot het standaard tarief van
25,5%. Fiscaal technisch heeft de innovatiebox de vorm van een grondslagvermindering en als
zodanig wordt deze subsidie voor innovatie gepresenteerd onder belastingen en niet als een
vermindering van operationele kosten. De totale teruggaaf bedraagt € 2,7 miljoen.
De juridische herstructurering in Duitsland uit 2009 heeft ook een positief effect gehad op de
gemiddelde belastingdruk, waardoor deze is gedaald van 26,5% naar 24%; de hiermee verband
houdende latente belastingverplichtingen vervallen.
Het balanstotaal is door de sterke toename van de voorraden en de acquisitie van Bäumker gestegen
tot € 383,9 miljoen (2009: € 337,3 miljoen). Het totale werkkapitaal bedroeg € 199,8 miljoen (2009:
€ 168,9 miljoen); in relatie tot de omzet bedroeg het werkkapitaal 34,6% (2009: 29,5%). Het effect
van acquisities hierin was € 2,8 miljoen. Autonoom namen de voorraden toe met 28%. Dit was met
name het gevolg van onverwacht lagere omzetten in het vierde kwartaal, een gemiddelde
kostprijsstijging van de fietsen en een verschuiving in de planning (zeilende voorraden). Door het
seizoenspatroon van de activiteiten neemt de voorraadpositie in het seizoen snel af. De toename van de
debiteuren was in lijn met de omzetgroei. De toename van de voorraden is deels gefinancierd door de
stijging van de handelscrediteuren.
Het werkzaam vermogen (Capital Employed) is gestegen naar € 302,5 miljoen (2009: € 259,5
miljoen). Het rendement op het werkzaam vermogen per ultimo boekjaar kwam uit op 15,3% (2009:
19,2%). Het eigen vermogen per ultimo boekjaar bedroeg € 180,4 miljoen (2009: € 151,8 miljoen).
Naast de gerealiseerde winst in 2010 werd de stand van het eigen vermogen beïnvloed door een
betaling van contant dividend van € 7,6 miljoen (2009: € 8,7 miljoen) en overige mutaties van circa
€ 0,2 miljoen, ondermeer door effecten van waardeveranderingen van financiële instrumenten
(valutahedges en renteswaps). De voorzieningen daalden in 2010 naar € 23,3 miljoen (2009: € 33,1
miljoen) door het afwikkelen van overnameverplichtingen en mutaties in de belastingverplichtingen.
De solvabiliteit per ultimo boekjaar komt uit op 47,0% (2009: 45,0%). Het totaal aan leningen en
bankkrediet bedroeg ultimo boekjaar € 101,8 miljoen (2009: € 85,6 miljoen). De financieringsratio Net
Debt / EBITDA bedraagt per ultimo boekjaar 1,9 (2009: 1,5). De rentedekking verbeterde in 2010 naar
11,0 (2009: 9,1).
De operationele kasstroom voor werkkapitaal en voorzieningen bedroeg € 54,3 miljoen (2009: € 57,5
miljoen). De netto kasstroom uit operationele activiteiten daalde naar € 3,3 miljoen (2009: € 39,2
miljoen). De lagere operationele kasstroom wordt voor een groot deel verklaard door de stijging van
de voorraden.
Winst per aandeel en dividend
De winst per aandeel op basis van het gemiddeld aantal uitstaande aandelen (per ultimo 10.192.645) is
in 2010 uitgekomen op € 3,57 (2009: € 3,22). Door uitgifte van 251.322 aandelen uit hoofde van het
stockdividend over het boekjaar 2009 is de correctiefactor voor de winst per aandeel van voorgaande jaren 0,97552. De toename ten opzichte van de gerapporteerde winst per aandeel in 2009 van € 3,30
bedraagt 8%.
Aan de aandeelhouders zal worden voorgesteld een dividend uit te keren van € 1,71 per aandeel (2009:
€ 1,58) naar keuze te ontvangen in contanten of in aandelen. De pay-out ratio komt hiermee uit op
48% (2009: 48%) en is daarmee in lijn met het dividendbeleid en ongewijzigd ten opzichte van
voorgaande jaren. Op basis van de slotkoers van 2010 (€ 37,80) bedraagt het dividendrendement 4,5%.
Accell Group is voornemens de aandelen te splitsen in de verhouding 1 op 2 en zal hiertoe haar
aandeelhouders om toestemming vragen. Op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 28
april 2011 zal een voorstel tot statutenwijziging om de splitsing mogelijk te maken aan aandeelhouders
worden voorgelegd. De reden voor de voorgestelde splitsing is het vergroten van de verhandelbaarheid
voor zowel particuliere als institutionele beleggers.
Ontwikkelingen na balansdatum
De in november 2010 aangekondigde overname van het Turkse Bianchi Bisiklet (inmiddels van naam
gewijzigd in Accell Bisiklet), inclusief het 50% belang in de bekende Italiaanse onderneming Atala is
inmiddels geëffectueerd. Accell Bisiklet verkoopt ongeveer 250.000 fietsen en heeft een omzet van
ongeveer € 30 miljoen per jaar. Atala verkoopt ongeveer 125.000 fietsen, fietsonderdelen & -
accessoires en fitnessapparatuur; de jaaromzet van Atala bedraagt circa € 31 miljoen. De overname
wordt gefinancierd uit bestaande kredietfaciliteiten en draagt in 2011 bij aan de winst per aandeel.
Accell Bisiklet wordt vanaf 1 februari 2011 volledig geconsolideerd in de cijfers van Accell Group.
Het 50% belang in Atala wordt vanaf diezelfde datum als deelneming opgenomen.
Vooruitzichten
Gezondheid, milieubewustzijn, mobiliteit en actieve recreatie zijn duurzame onderliggende trends die
de vraag van consumenten naar de producten van Accell Group blijven stimuleren. In de komende
jaren zal het gebruik van de fiets voor recreatie en sport en als alternatief voor de auto zowel in
binnen- als buitenland verder in populariteit toenemen. De elektrische fietsen, de duurdere
mountainbikes, sportieve fietsen, racefietsen en speciale (doelgroep)fietsen staan volop in de
belangstelling van consumenten.
Accell Group blijft met haar sterke merken inspelen op de aanhoudende vraag naar hoge toegevoegde
waarde producten, met onderscheidend vermogen in innovatie en eigentijds design als succesfactoren.
Ondersteuning van deze merken, intensieve samenwerking met de gespecialiseerde vakhandel en
gerichte marketing op de verkooppunten en richting consumenten blijven ook in 2011 belangrijke
uitgangspunten.
Accell Group gaat er vooralsnog vanuit dat de dynamiek in de markt in 2011 op een hoog niveau
blijft. Net als de afgelopen jaren zullen er door het seizoen heen meer verschuivingen in de
consumentenvraag optreden. Omdat de merken dichtbij hun markten opereren, kan Accell Group zich
relatief snel aanpassen aan de wensen van de consument. De bereidheid van dealers om zelf voorraad
op te bouwen blijft voorlopig laag, omdat wordt uitgegaan van een goede beschikbaarheid bij de
leverancier. Deze ontwikkelingen vergen meer van het aanpassingsvermogen van de organisatie om
verdere groei van de resultaten te bewerkstelligen.
Verdere toename van schaalgrootte is belangrijk om voordelen te behalen bij inkoop, productie,
ontwikkeling en marketing. Accell Group zal ook in 2011 actief zoeken naar mogelijke overnames die
passen binnen het profiel en de merkportfolio van de groep. Overnames moeten complementair zijn en
op korte termijn waarde aan de groep toevoegen in termen van rendement en synergie.

Verwachting
Op basis van de bovengenoemde ontwikkelingen wordt er voor 2011 een toename verwacht van omzet en resultaat, onvoorziene omstandigheden voorbehouden.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL