Verslag van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders KLM.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 21/04/2017 19:12
Om even over 13.30 uur opende de Voorzitter H.N.J. Smits de vergadering van aandeelhouders KLM ten kantoor van de Vennoot te Amstelveen. Hij deed dat op een correcte en vlotte manier en zorgde voor een goed lopende vergadering die informatief met beelden en info op een hoog niveau kwam. Mede daardoor was het einde van de Vergadering om ca. 14.45 uur. Eerste nam de voorzitter de gebruikelijke stukken door en gaf daarna de CEO P.J.Th Elbers het woord, die legde aan de hand van sheet (op beeld) en woorden in rap tempo de gang van zaken bij KLM door. Een helder beeld kregen wij zo.
Dat werd aangehoord door 11 aanwezige die gezamenlijk 99,67% van de aandelen bezit, waarvan Air France KLM er 58.816.031 aandelen KLM bezit.
KLM vervoerde in 2016 30,4 miljoen passagiers een stijging t.o.v. 2015 van 1,8 miljoen passagiers.
De bezettingsgraad kwam uit op 87,2% dat was +0,8%
Cargo operationeel 88 miljoen negatief en dat was 110 miljoen negatief.
De bezettingsgraad 65,9% (-/- 1,5%
Enginering & Maintenance EUR 40 miljoen (in 2015) EUR 45 miljoen.
Op onze vraag blijft dat nu in Nederland, kwam het volgende antwoord.
Ja, maar we hebben met Air France afspraken gemaakt, wij doen dit soort onderhoud en ander soorten onderhoud doen jullie in Parijs. We wisselen oudenhoud bij elkaar uit, en zo werkt ieder in zijn specialiteit (lees monteurs van type Vliegtuigen e.a. sporten van onderhoud).
Dus geen ruzie er over.
Transavia EUR 29 miljoen, daarvan is EUR ca. 25 miljoen die qua vergelijking met 2015 een vertekend beeld geven. Maar toen was er EUR 4 miljoen verlies.

Voor dit jaar zien wij dat alle 4 onderdelen productiever zijn en dus gelijke trend lopen in winstgevendheid.
Ons plan van KLM FlyPlan is voor alle partijen belangrijk t.w. voor de Klant en voor het Product. Daar werden voorbeelden van genoemd.
In voorgaande jaren waren er uit de AVA vragen gesteld vloot vernieuwing en daar zijn ze bij KLM nu volop mee aan de gang, het verlies van Klant product, wat jaren achteruit liep, wordt NU weer ingelopen.
Bij de boekingen wordt ca. 70% on line gedaan en zo zet KLM zich in voor steeds meer automatisering op alle gebieden. KLM geeft jaarlijks tussen de EUR 750 - 800 miljoen uit aan kosten ICT en ondersteuning ervan.

Onze Klant waardering stijgt jaarlijks, in 2014 was dat 36 in 2015 38 en in 2016 40.
Ook zetten wij in op het aangaan van nieuwe bestemmingen, dat waren er in 2016 14 en voor 2017 staan er 17 te boek. Totaal had de KLM in 2016 149 bestemmingen.
Dat Onze Koning niet met KLM naar Australië ging, kwam dat wij niet op Australië vliegen, daar hebben wij op de publiciteit in de media niet op geantwoord. Maar ons Koningshuis vliegt altijd met ons.
Ook zijn wij onze Fokkers aan het vervangen, samen met de 747 vliegtuigen (lees 22 stuks en de nieuwe kosten 250 miljoen p.st). U kunt dus zelf uitrekenen wat dat gaat kosten.
Alle Fokkers worden vervagen, KLM Cityhopper vernieuwt haar vloot door de aanschaf van vijftien Embraer 175-vliegtuigen (E175) en twee Embraer 190’s (E190). KLM Cityhopper en Hop.

KLM investeert jaarlijks 2 miljoen per dag op dit moment, dat was in het verleden ca. 1 miljoen. We gaan de komende jaren naar 3 miljoen per dag toe.
Dat is jaarlijks totaal gezien een heel bedrag.

Ook de salarissen kwamen ter discussie, alleen de vertegenwoordiger van de Staat had daar problemen mee. Maar de salarissen zijn niet buitenproportioneel en zijn voor de huidige CEO aanzienlijk minder dan zijn voorganger.

KLM is al weer voor het 12de jaar de meest duurzame vliegmaatschappij, daar zijn we best trots op. KLM streeft in alle zaken naar duurzaamheid. Van die groep (lees duurzaamheid) kwamen ook geen vragen.

Winst verdeling
Er gaat EUR 499.682.714 naar de reserves en EUR 1.173/759 wordt uitgekeerd aan de prioriteitsaandelen. Cum. preferente aandelen A- en Cum. preferente aandelen C- en uit het restant wordt EUR 0,36 per gewoon aandeel uitgekeerd.
De betaalbaar stelling is op 8 mei a.s.

De Nederlandse Piloten willen een 5% belang in Air France KLM, hun Franse collega's hebben dat ook in Air France . Dat aantal voor de Nederlandse piloten wordt door de stichting opgebouwd en die aandelen wordt stelselmatig ter beurze gekocht.

Het afreden van mevr. I.P. Asscher - Vonk kreeg volop aandacht en terecht. Haar opvolgster werd Mevr. M. de Gaay - Fortman (Marry). Zij presenteerde haarzelf op een voortreffelijke manier, ook is zij o.a. Commissaris bij de Nederlandse Bank en nog een 5 tal andere instellingen.
Op onze vraag of zij familie was van de Heer Bas de Gaay Fortman (1937) die zich al meer dan een halve eeuw richt op de dagelijkse spanning tussen economie, recht en politiek en hij is de auteur van Moreel, kwam het antwoord van haar zelf: 't is mijn vader!

De benoeming van de accountant was ook geen probleem, 1 van de aanwezige onthield zich van stemming.

Bij de rondvraag kwam van onze kant de vraag, hoeveel K stukken mist u nog en hoeveel digitale aandelen zitten er nog bij de particulier?
Het antwoord was
K stukken (= fysieke aandelen) 4.160
Digitale 148.865 = 0,24%

Daarna kwam de sluiting en wenst de voorzitter namens iedereen achter de tafel een goede thuis komst en een goed weekend. Daarna konden de aanwezigen nog Koffie e/o thee gebruiken
Voor de AVA waren er fijne belegde broodjes en gezonde drankjes.

Wij gingen met een goed gevoel naar huis en zijn blij dat wij nog bij de KLM familie thuis horen.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL