Integratie van KPN ITS kan slimme zet zijn.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 11/09/2013 11:50
Wat moet je als cio denken na de mediaberichten dat KPN zijn divisies IT Solutions (ITS) en Zakelijke Markt (ZM) gaat samenvoegen? Is dat slecht of goed nieuws als klant van ITS? En voor de Nederlandse ict-branche? Ik kan de gevoelens van medewerkers met blauw bloed (Getronics) die nu helemaal echt groen worden geverfd volgen. Is dit de zoveelste perspectiefloze reorganisatie? En ziet KPN wel echt toekomst in een it-huis?

Ik heb de indruk dat de integratie wel eens positief kan uitpakken.

John’s race naar de toekomst. Wanneer ik John van Vianen zou zijn, weet ik waar ik mijn kaarten op zou zetten: inspelen op de convergentie van telecommunicatie en informatietechnologie. De enige uitweg in een markt waar prijzen per kwartaal eroderen is innovatie. De weg om bestaande it, zoals dedicated hosting, en nieuwe geconvergeerde it-diensten te verkopen loopt via de cio. Spraak is geen telefonie meer maar een onlinedienst. De afgelopen jaren is de digitale infrastructuur van bedrijven verregaand gestandaardiseerd op het internetprotocol. Dit betekent dat bijna alles als dienst kan worden geleverd, zeker in combinatie met de trend naar cloud computing: telefonie, e-mail, office, collaboratie, bedrijfsapplicaties en automatische gegevensuitwisseling tussen systemen (van het oude edi tot het 'Internet of Things'). Al die diensten heeft KPN nu in één hand.

Ben je relevant voor cio’s? ITS is het oude Getronics dat in 2007 is gekocht door KPN en waar BAS en Internationaal zijn van verkocht. Je kunt zeggen dat in meerdere ronden Getronics is ‘geïntegreerd’. In de één na laatste zet (omvorming tot ITS) zat een weeffoutje: de commerciële mensen zaten in Zakelijke Markt (ZM) en de delivery binnen ITS. Dat wordt nu opgelost.

Het is belangrijk dat ZM beseft dat het verkopen van telecom en it een heel ander speltechniek vergt. De toekomst van KPN ligt in mijn ogen niet alleen in de consumentenmarkt en het midden- en kleinbedrijf. Juist bij grotere bedrijven en overheidsorganisaties speelt de uitdaging om te transformeren van de oude wereld (dedicated hosting, aparte spraaknetwerken) naar de nieuwe wereld (mobile office, multi clouds). Als je alleen standaard diensten wilt verkopen zoals 4G of een kale online werkplek, ben je niet langer interessant meer voor cio’s.

Het breder plaatje: NL. Is een Nederlands ict-bedrijf nog wel van deze tijd? Wat heb je aan een Ordina, Centric of KPN? Ik denk veel, zeker voor infrastructurele diensten. PRISM heeft cio’s aan het denken gezet over de locatie van hun data. En je wilt een compliance raamwerk voor cloud waarin alle relevante Nederlandse wet- en regelgeving is opgenomen. Dan kom je uit bij aanbieders die hier hun wortels hebben.

En offshore dan? In het monitoren en uitvoeren van standaard changes wordt de mensfactor in hoog tempo ‘weggetoold’. Veel banen die waren verscheept verdwijnen of komen terug omdat het hier toch doeltreffender kan. Zo komen steeds meer helpdesks terug en zijn Agile en DevOps de echte effectiviteit boosters. De toekomst voor Nederland ict is niet bleek maar kansrijk.

Read more: http://www.computable.nl/artikel/opinie/outsourcing/4860365/1276946/integratie-van-kpn-its-kan-slimme-zet-zijn.html#ixzz2eZn9n1MZ

reactie XEA.nl
Zou KPN niet in Hollandse handen moeten blijven?



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL