Heineken N.V. boekt solide omzetgroei in de eerste helft van 2012

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 22/08/2012 19:39
Amsterdam, 22 augustus 2012 - Heineken N.V. ("HEINEKEN") heeft vandaag het volgende bekendgemaakt:
- De omzet is autonoom met 4,5% gegroeid dankzij 1.6% hogere totale geconsolideerde volumes en een groei van de omzet per hectoliter met 2,9%. Het groep biervolume steeg met 3,3% en groeide in vier van de vijf regio's;
Het Heineken® volume groeide met 6%, wederom beter dan het internationale premiumsegment en de totale biermarkt;
De EBIT (beia) groeide met 0,5% als gevolg van een positieve bijdrage van acquisities en een gunstig valuta-effect. Op autonome basis daalde EBIT (beia) met 5,5%, vooral als gevolg van geplande investeringen in bedrijfscompetenties en hogere inkoopkosten;
De nettowinst (beia) steeg met 1,6% en daalde met 4% op autonome basis. De gerapporteerde nettowinst steeg met 30% naar €783 miljoen, inclusief een boekwinst na belastingen van €131 miljoen als gevolg van de verkoop van een minderheidsbelang in een brouwerij in de Dominicaanse Republiek;
De verwaterde winst per aandeel (beia) groeide met 4,3% als gevolg van een hogere nettowinst (beia) en een lager gewogen gemiddelde van het verwaterde aantal aandelen na de afronding van het ASDI aandeleninkoopprogramma in oktober 2011;
Het Total Cost Management programma (TCM2) heeft in de eerste helft van 2012 €85 miljoen besparingen vóór belastingen opgeleverd;
De beoogde FEMSA kostensynergieën van €150 miljoen zijn eerder verwezenlijkt dan was gepland;
De vrije operationele kasstroom van €345 miljoen was lager dan in dezelfde periode van het vorige jaar, vooral als gevolg van hogere geplande kapitaalinvesteringen en investeringen in werkkapitaal in verband met bedrijfsgroei;
Het interimdividend bedraagt €0,33 per aandeel, een stijging van 10% vergeleken met vorig jaar.
Op 17 augustus 2012 heeft HEINEKEN aangekondigd dat het met Fraser & Neave (F&N) een finaal bod is overeengekomen en een definitieve overeenkomst heeft getekend om F&N's totale effectieve belang in Asia Pacific Breweries Limited (APB) en de non-APB bezittingen in Asia Pacific Investments Pte Ltd (APIPL) over te nemen voor een totaal bedrag van S$5.6 miljard.

Kerncijfers[1]
(in miljoenen hl of euro's, tenzij anders aangegeven)
1e halfjaar 2012 1e halfjaar2011 Mutatie % Autonome groei %
Groep biervolume 108,0 104,1 3,8 3,3
Totaal geconsolideerd volume 96,9 94,3 2,8 1,6
Waarvan: geconsolideerd biervolume 82,6 79,8 3,5 2,8
Heineken® volume in premiumsegment 14,2 13,4 6,0 6,0
Omzet 8.778 8.358 5,0 4,5
EBIT 1.160 1.113 4,2
EBIT (beia) 1.265 1.259 0,5 -5,5
Nettowinst 783 605 30
Nettowinst (beia) 705 694 1,6 -4,0
Vrije operationele kasstroom 345 779 -56
Netto schuldpositie/EBITDA (beia)[2] 2,2x 2,1x
Verwaterde winst per aandeel (beia) (in € ) 1,22 1,17 4,3

[1] Tenzij anders aangegeven, zijn alle vermelde groeicijfers berekend op autonome basis en hebben alle verwijzingen naar volumes betrekking op het groep biervolume.
[2] Inclusief acquisities op jaarbasis (pro forma).

Verklaring van de CEO

Jean-François van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Bestuur/CEO van Heineken N.V.:

"Onze focus op omzet- en volumegroei werpt nog steeds haar vruchten af, met hogere omzet in alle regio's en marktaandeelwinst in verschillende van onze belangrijkste markten. Het Heineken® merk heeft in het internationale premiumsegment wederom goed gepresteerd met een autonome volumegroei van 6%.

Onze regio's Afrika en het Midden-Oosten, Azië-Pacific en Noord- en Zuid-Amerika hebben allemaal uitstekende omzet- en winstresultaten geboekt. Met name de solide groei in de regio Noord- en Zuid-Amerika is het vermelden waard, omdat hieruit het succes blijkt van onze strategische initiatieven in de belangrijke Amerikaanse en Mexicaanse biermarkten. Ondanks moeilijke economische condities en ongunstige weersomstandigheden is de omzet in West-Europa in de eerste helft van het jaar licht gestegen, terwijl de regio Centraal- en Oost-Europa een solide autonome omzet- en volumegroei rapporteerde.

Onze Global Business Services (GBS) organisatie en andere initiatieven gericht op efficiëntie hebben ons in staat gesteld om €85 miljoen aan besparingen te genereren in het kader van ons Total Cost Management-programma (TCM2). Ondanks dit voordeel, is onze winstgevendheid in de eerste helft van het jaar lager uitgevallen door ongunstige marktomstandigheden in Europa, hogere inkoopkosten en geplande investeringen in bedrijfscompetenties.

In de tweede helft van het jaar verwachten we dat het aanhoudende momentum in omzet- en volumegroei profijt zal hebben van de voortdurende, impactvolle marketing van onze merken, alsmede van de kapitaalinvesteringen in markten met een hogere groei. De nettowinst (beia) over het hele jaar zal op autonome basis naar verwachting in grote lijnen gelijk blijven aan vorig jaar."

Over de acquisitie van Asian Pacific Breweries, zei Van Boxmeer:

"Het besluit van Fraser & Neave op 17 augustus 2012 om akkoord te gaan met ons verhoogde en finale bod voor haar totale belang in APB en om de voorgestelde transactie aan haar aandeelhouders aan te bevelen, is een belangrijke mijlpaal in onze overname van APB. APB geeft ons direct toegang tot twee van 's werelds meest interessante groei-regio's voor bier: Zuidoost Azië en de eilanden in de Stille Zuidzee en China. We zijn volop aan de slag om een snelle afronding van de transactie mogelijk te maken en kijken uit naar aanhoudende groei en succes in de regio, geleid door de Heineken® en Tiger merken."

Verwachting voor het gehele jaar 2012[3]

Omzet/volume: De verwachting van HEINEKEN blijft dat de totale omzet van de groep zal profiteren van een aanhoudend positief momentum in economieën met een hogere groei in de regio's Azië-Pacific, Afrika en het Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika. Het volume in West-Europa zal in de tweede helft van 2012 naar verwachting getemperd blijven als gevolg van de ongunstige economische omstandigheden.

Wereldwijde merken: Het Heineken® merk zal naar verwachting goede prestaties in het internationale premiumsegment blijven leveren. HEINEKEN zal ook blijven investeren in de uitbreiding van haar andere wereldwijde merken: Desperados, Strongbow Gold, Amstel en Sol.

Inkoopkosten: In de eerste helft van 2012 stegen de inkoopkosten per hectoliter met 6,9%. Deze lichte stijging ten opzichte van eerder aangegeven verwachte stijgingsniveau van 6% voor het hele jaar, weerspiegelt de snellere groei van landen met een hogere inflatie van de inkoopkosten en een verschuiving in de richting van duurdere wegwerpverpakkingen. HEINEKEN verwacht dat dit mix-effect in de tweede helft van het jaar zal aanhouden. Hierdoor is de huidige verwachting dat de inkoopkosten per hectoliter over het hele jaar 2012 met circa 8% zullen stijgen. Heineken verwacht deze stijging grotendeels te compenseren door een snellere groei van de omzet per hectoliter in de tweede helft van het jaar.

Marketing- en verkoopkosten: HEINEKEN verwacht dat de kosten voor marketing en verkoop (beia) als percentage van de omzet circa 12,5% zullen bedragen.

Total Cost Management (TCM2): Het huidige TCM2 programma heeft als doel kostenbesparingen te genereren van €500 miljoen in de periode 2012 - 2014 en is gericht op het bewerkstelligen van operationele kostenefficiënties en op het nog beter gebruikmaken van de wereldwijde schaalgrootte van HEINEKEN.

Effectief belastingpercentage: Net als in 2011 zal het effectieve belastingpercentage (beia) van HEINEKEN in de tweede helft van 2012 naar verwachting lager zijn dan het percentage in de eerste helft, vooral door de impact van variaties in de mix van winsten per land. HEINEKEN verwacht nog steeds een lichte stijging van het effectieve belastingpercentage (beia) over het hele jaar 2012 (2011: 26,8%).

Rentevoet: HEINEKEN verwacht nog steeds een licht hogere gemiddelde rentevoet van circa 5,5% in 2012 (2011: 5,2%).

Kapitaalinvesteringen: De bruto kapitaalinvesteringen in materiële vaste activa zullen naar verwachting circa €1,2 miljard bedragen (2011: €800 miljoen). De hogere kapitaalinvesteringen in 2012 zijn een gevolg van investeringen in extra brouwcapaciteit en de vernieuwing en uitbreiding van de voorraad statiegeldflessen in markten met een hogere groei. Hierdoor verwacht HEINEKEN dat de kasconversieratio in 2012 lager dan 100% zal zijn.

Nettowinst (beia): HEINEKEN verwacht dat het zwaartepunt van de operationele winst over het hele jaar in de tweede helft van het jaar zal liggen. Over het hele jaar 2012 verwacht HEINEKEN dat de nettowinst (beia) op autonome basis in grote lijnen gelijk zal blijven aan vorig jaar. Het gecombineerde effect van consolidatie en valutakoersbewegingen zal de nettowinst (beia) over het hele jaar 2012 naar verwachting met €50 miljoen doen stijgen.

[3] Exclusief het effect van HEINEKEN's bod op de directe en indirecte belangen van Fraser and Neave (F&N) in Asia Pacific Breweries Limited (APB) en F&N's 50% aandeel in de non-APB bezittingen in Asia Pacific Investment Pte Ltd, zoals op 17 augustus 2012 is aangekondigd.

Interimdividend
In overeenstemming met het geldende dividendbeleid stelt HEINEKEN het interimdividend vast op 40% van het totale dividend over het voorafgaande jaar. Derhalve wordt op 4 september 2012 een interimdividend uitgekeerd van €0,33 per aandeel van €1,60 nominaal. De aandelen worden ex-dividend genoteerd op 24 augustus 2012.

Beleggersagenda Heineken N.V.

Update derde kwartaal 2012
24 oktober 2012

Financial Markets Conference in Lagos, Nigeria
13-14 november 2012

Jaarresultaten 2012
13 februari 2013

Update eerste kwartaal 2013
24 april 2013

Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders
25 april 2013







Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL