Ahold publiceert resultaten tweede kwartaal en eerste halfjaar 2014

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 21/08/2014 07:03
Zaandam - Ahold heeft vandaag haar bericht over het tweede kwartaal en het eerste halfjaar 2014 gepubliceerd.
- Omzet tweede kwartaal* € 7,4 miljard, 1,1% lager mede door de timing van Pasen
- Sterke groei online omzet K2: 18,6% hoger naar € 273 miljoen op identieke basis
- Onderliggende operationele marge K2 3,9% door druk op volumes en prijsinvesteringen
- Programma ter verbetering klantpropositie in de VS uitgerold naar in totaal 320 winkels
- Reorganisatie Europa uitgevoerd, resulterend in € 29 miljoen herstructureringskosten
- Overname SPAR-winkels in Tsjechië afgerond
* tegen constante wisselkoersen

CEO Dick Boer: "We blijven ons in een lastig concurrentieklimaat richten op de uitvoering van onze Reshaping Retail-strategie. We investeren verder in ons klant- en prijsaanbod, waardoor het in onze winkels nog beter boodschappen doen is.

In de Verenigde Staten verloopt de uitrol van ons programma ter verbetering van de klantpropositie goed. Voor de klant betekent dat betere kwaliteit, meer service en meer waar voor het geld. Tegen het einde van het kwartaal was het programma in 320 winkels ingevoerd; aan het einde van het lopende jaar zal het progamma in meer dan de helft van onze Amerikaanse winkels actief zijn. De versnelde uitrol van dit programma en onze keuze om stijgingen van grondstofprijzen niet geheel door te belasten aan de klant betekende een investering in de marge. Door Simplicity-kostenbesparingen werd dit gedeeltelijk gecompenseerd.

In Europa hebben we als onderdeel van het Simplicity-programma een reorganisatie doorgevoerd op het hoofdkantoor om onze efficiëntie te verbeteren. Tevens hebben we de commerciële organisatie van Albert Heijn gestroomlijnd. Op die manier kunnen we ons meer richten op kwaliteitsverbetering en op meer waar voor het geld van de klant. We hebben ook met succes nieuwe producten geïntroduceerd, vooral in het vers-assortiment.

Wij verwachten dat voortdurende investeringen in onze klantpropositie en verdere ontwikkeling van ons productaanbod in meerdere categorieën tot een betere omzetontwikkeling zal leiden."

Prestaties Ahold
€ miljoen, behalve winst per
aandeel K2 2014 K2 2013¹
Mutatie in
%
Mutatie in %
tegen
constante
wisselkoersen HJ 2014 HJ 2013¹
Mutatie in
%
Mutatie in %
tegen
constante
wisselkoersen
Netto-omzet 7.420 7.738 (4,1 )% (1,1)% 17.241 17.812 (3,2 )% (0,3)%
Onderliggend bedrijfsresultaat 288 341 (15,5 )% (12,7)% 680 759 (10,4 )% (8,0)%
Onderliggende operationele marge 3,9 % 4,4 % 3,9 % 4,3 %
Bedrijfsresultaat 260 330 (21,2 )% (18,8)% 640 677 (5,5 )% (3,3)%
Resultaat uit voortgezette
bedrijfsactiviteiten 158 204 (22,5 )% (20,2)% 393 415 (5,3 )% (2,8)%
Nettoresultaat2 147 206 (28,6 )% (26,7)% 197 2.157 (90,9 )% (90,8)%
Gewone winst per aandeel 0,17 0,20 (15,0 )% (13,0)% 0,22 2,08 (89,4 )% (89,6)%
1 De resultaten over 2013 zijn herzien voor wijzigingen in de presentatie van de activiteiten in Slowakije als beëindigde activiteiten. Zie noot 2
in het volledige Engelstalige rapport.
2 De daling van het nettoresultaat in het eerste halfjaar van 2014 was voornamelijk toe te schrijven aan het resultaat uit beëindigde
activiteiten. In het resultaat voor het eerste halfjaar 2014 zat een nettolast begrepen voor de schikking en de juridische kosten in verband
met de Waterbury class action van € 192 miljoen; het eerste halfjaar van 2013 was inclusief een opbrengst van € 1.751 miljoen in verband
met de verkoop van ons belang in de voormalige joint venture ICA.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL