Ahold omzetbericht vierde kwartaal en jaar 2013 en ander nieuws.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 16/01/2014 07:11
Zaandam - Ahold heeft vandaag een geconsolideerde netto-omzet bekendgemaakt van € 7,5 miljard over het vierde kwartaal van 2013, een daling van 1,1% tegen constante wisselkoersen, ten opzichte van het vierde kwartaal van 2012. Tegen actuele wisselkoersen bedroeg de daling van de netto-omzet 4,2%.

Over heel 2013 bedroeg de geconsolideerde netto-omzet € 32,6 miljard, een stijging van 2,0% tegen constante wisselkoersen ten opzichte van 2012. Tegen actuele wisselkoersen ging de netto-omzet met 0,2% omlaag.

In de Verenigde Staten daalde de omzet het vierde kwartaal met 2,1%, als gevolg van een krimpende markt voor voedingsmiddelen en het effect van de storm Sandy op de verkopen van vorig jaar. We hebben onze online activiteiten verder uitgebouwd en nog eens 31 afhaalpunten geopend, waarmee het totaal in de Verenigde Staten nu op 120 staat. Het marktaandeel voor heel 2013 was hoger dan in 2012, maar licht lager in het vierde kwartaal in verband met de sterke vergelijkingsbasis van vorig jaar door de storm Sandy. Dankzij de geboekte voortgang met ons kostenbesparingsprogramma verwachten wij dat de onderliggende operationele marge in grote lijnen overeen zal komen met de prestaties gedurende het jaar.

De marktcondities in Nederland bleven uitdagend en de omzetgroei van 0,7% was hoofdzakelijk te danken aan de sterke resultaten bij onze online activiteiten, zowel albert.nl als bol.com. De toevoeging van de voormalige C1000-winkels ligt op koers met 39 omgebouwde winkels eind 2013. We zijn nog altijd tevreden over de prestaties van onze supermarkten in België, waar we eind 2013 19 winkels hadden. Bij Albert Heijn was het aantal transacties in grote lijnen stabiel op identieke basis terwijl de omvang van het boodschappenmandje onder druk bleef staan. In heel 2013 is het marktaandeel van Albert Heijn licht gestegen, al stond het marktaandeel in het vierde kwartaal onder vergelijkbare druk als in het derde kwartaal. Naar verwachting komt de onderliggende operationele marge licht hoger uit vergeleken met die van het voorgaande kwartaal.

De activiteiten van Ahold in Slowakije worden na de aankondiging van de desinvestering niet meer onder Overig Europa verantwoord, maar als beëindigde bedrijfsactiviteiten. De omzet in Tsjechië daalde in een aanhoudend lastig klimaat met 1,9%. Voor 2013 verwachten we een voortzetting van een verbeterende trend van de onderliggende operationele marge.

Ahold kondigt organisatieveranderingen in Europa aan


Zaandam - Ahold kondigt vandaag veranderingen aan in de aansturing van de Europese activiteiten.

Volgend op de introductie van het Executive Committee (ExCo) in september 2013, wordt Ahold Europe als organisatie beëindigd. De onderneming verlegt de focus van de Ahold Europe organisatie, en haar management, op het verder bouwen aan Albert Heijn in Nederland en omringende markten, via de verschillende formats en kanalen.

ExCo lid Sander van der Laan blijft Albert Heijn leiden, en rapporteert aan CEO Dick Boer. De activiteiten van Ahold in Tsjechië gaan ook aan Dick Boer rapporteren. Bol.com blijft rapporteren aan Hanneke Faber, ExCo member en Chief Commercial Officer. Bol.com blijft een belangrijk groeionderdeel voor Ahold.

CEO Dick Boer: "De food retail industrie blijft zich snel ontwikkelen en wij zien belangrijke groeimogelijkheden om te voorzien in de veranderende manier waarop klanten bij ons boodschappen doen. Het besluit van vandaag brengt ons management nog dichter bij de dagelijkse operatie. Doordat wij ons Albert Heijn merk verder gaan verstevigen in zowel Nederlands als de ons omringende landen, gecombineerd met het groeiende omni-channel aanbod via Albert Heijn online, de Albert Heijn pick up points, en Albert Heijn to go, zijn we nog beter in staat om onze klanten te helpen en als bedrijf te groeien.

Ahold blijft inzetten op verdere groei binnen andere onderdelen in Europa, zoals het verder versterken van de marktpositie van Albert in Tsjechië, de uitbreiding van Albert Heijn en bol.com in België, en Etos en Gall & Gall.

Tegelijkertijd blijft Ahold op zoek naar manieren om de ondersteunende functies binnen Ahold te stroomlijnen en te vereenvoudigen, als onderdeel van het Simplicity programma. Hierdoor behoudt en verstevigt de onderneming haar succesvolle posities, en blijft zij in staat om te blijven investeren in de klant en het bedrijf.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL