DPA Group N.V. realiseert sterk resultaat in eerste halfjaar 2016

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

30/08/2016 07:36
Hoofdpunten eerste halfjaar 2016
Omzetstijging met 16,8% tot 63,5 miljoen euro (H1 2015: 54,4 miljoen)
Stijging brutowinst met 24,6% tot 16,0 miljoen euro (H1 2015: 13,0 miljoen)
Stijging EBITDA met 74,0% naar 5,1 miljoen euro (H1 2015: 3,0 miljoen)
Lancering nieuwe initiatieven, onder andere Digital Marketing Professionals

Quote Eric Winter, CEO van DPA
"In de afgelopen periode hebben we verder gebouwd op onze strategie van autonome groei in combinatie met acquisities en samenwerkingsverbanden die in belangrijke mate bijdragen aan de toonaangevende positie van DPA in het veranderende landschap van de arbeidsmarkt.

Met een sterke stijging van zowel de omzet, de brutowinst als EBITDA werpt dit duidelijk zijn vruchten af. DPA ontvangt hoge waardering van haar klanten door de kennis en kunde die onze professionals bijdragen aan (het niveau van) de interne organisatie van onze opdrachtgevers. Voortdurend innoveren en kwaliteit leveren zijn hierbij onontbeerlijk. Hier dragen de onlangs aangekondigde joint venture Digital Marketing Professionals en het meerderheidsbelang in PeopleGroup duidelijk aan bij."

Resultaatontwikkeling
In het eerste halfjaar van 2016 behaalde DPA een omzet van 63,5 miljoen euro, een stijging van 16,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (H1 2015: 54,4 miljoen). De omzet gerealiseerd door de inzet van professionals in loondienst steeg met 7,8%, de omzet gerealiseerd door de inzet van zelfstandige professionals daalde met 5,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Per saldo is een autonome omzetstijging gerealiseerd in de eerste jaarhelft van 4,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

De brutowinst nam toe tot 16,0 miljoen euro (H1 2015[1]: 13,0 miljoen). Hiervan werd 1,6 miljoen euro gerealiseerd door de overgenomen activiteiten van ConQuaestor Interim Professionals en SOZA XPERT. De brutomarge bedraagt 25,2% (H1 2015: 23,9%).

De eerste jaarhelft 2016 telde twee werkdagen meer dan het eerste halfjaar in 2015, wat een effect had van 0,9 miljoen euro op de omzet en 0,8 miljoen op de brutowinst.

In de verslagperiode zijn diverse nieuwe initiatieven opgestart waaronder Digital Marketing Professionals. Tevens zijn kosten gemaakt voor business development. Dit heeft geleid tot investeringen van circa 0,3 miljoen euro die in het resultaat zijn verantwoord als operationele kosten.

Op autonome basis is in de eerste jaarhelft het aandeel gerealiseerde uren door professionals verder toegenomen. Het in september 2015 overgenomen ConQuaestor werkt daarentegen relatief meer met zelfstandige professionals. Per saldo is het aandeel gerealiseerde uren door professionals in loondienst met 81% stabiel gebleven ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

Verkorte resultatenrekening

Verkorte resultatenrekeningIn miljoenen euro's of % H1 2016 H1 20151

Omzet 63,5 54,4
Kostprijs van de omzet1 -47,5 -41,4
Brutowinst1 16,0 13,0
Brutowinst % 25,2% 23,9%

Verkoop- en beheerskosten
exclusief afschrijvingen en amortisatie1 -10,9 -10,0
EBITDA1 5,1 3,0
EBITDA % 8,1% 5,4%
Afschrijvingen en amortisatie -1,3 -0,9
EBIT1 3,8 2,1
EBIT % 5,9% 3,7%

Bijzondere en eenmalige baten en lasten - -0,5
Financiële baten en lasten -0,8 -0,7
Belasting over resultaat -0,8 -0,5
Resultaat deelnemingen - 2,3
Nettoresultaat 2,2 2,6

1 In H1 2015 genormaliseerd voor 0,5 miljoen euro bijzondere en eenmalige baten en lasten.

In de kostprijs van de omzet is 0,5 miljoen euro verantwoord uit hoofde van reorganisatielasten, met name met betrekking tot de activiteiten van ConQuaestor Interim Professionals. In de verkoop- en beheerskosten is een vrijval van 0,6 miljoen opgenomen uit hoofde van vrijgevallen earn-out verplichtingen.

In de vergelijkende cijfers van 2015 is de kostprijs van de omzet genormaliseerd voor 0,1 miljoen euro aan bijzondere en eenmalige lasten en zijn de verkoop- en beheerskosten genormaliseerd voor 0,4 miljoen euro uit hoofde van reorganisatielasten en advieskosten.

Resultaat per segment
Voor rapportagedoeleinden zijn de operationele business units ingedeeld in de drie segmenten Finance, Banking & Insurance, Techniek & ICT en Legal & Public. De specificatie van de omzet en brutowinst per segment is als volgt:

Omzet en brutowinst per segment

In miljoenen euro's en %
H1 2016 H1 2015Omzet Brutowinst % Omzet Brutowinst %
Finance, Banking & Insurance 36,6 8,3 22,8 29,7 6,7 22,6
Techniek & ICT 11,3 2,7 24,0 11,8 2,5 20,9
Legal & Public 16,3 5,1 31,0 13,7 3,9 28,8
Eliminatie -0,7 -0,1 -0,8 -0,1
Totaal 63,5 16,0 25,2 54,4 13,0 23,9

De resultaten van Finance, Banking & Insurance werden positief beïnvloed door de consolidatie van ConQuaestor Interim Professionals in de verslagperiode. De margeontwikkeling werd enigszins beïnvloed door margedruk bij de bancaire activiteiten. Binnen het segment Techniek & ICT zijn de eerste resultaten van de reorganisaties die in 2015 plaatsvonden bij DPA Engineering en DPA Cauberg-Huygen zichtbaar in een verbetering van de brutomarge. Het segment Legal & Public zet in het eerste halfjaar de positieve trend door met autonome groei en verbetering van de brutomarge.

Financiële positie
De netto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten bedraagt 2,8 miljoen euro positief (H1 2015: 2,1 miljoen negatief). De netto kasstroom uit investeringsactiviteiten bedraagt 0,5 miljoen euro negatief (H1 2015: 8,6 miljoen positief uit hoofde van de verkoopopbrengst van het belang in ICT Automatisering). De netto kasstroom uit financieringsactiviteiten bedraagt 5,4 miljoen euro negatief (H1 2015: 4,3 miljoen negatief). In de eerste jaarhelft van 2016 is een slotdividend over 2015 van 1,0 miljoen euro ofwel 0,02 euro per aandeel uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Inkoop eigen aandelen
Op 3 juni 2016 heeft DPA 4.977.067 aandelen ingekocht voor 1,527 euro per aandeel: 9,99% van het uitstaande aandelenkapitaal. De ingekochte aandelen zijn deels aangewend om aan earn-out verplichtingen te voldoen inzake de acquisitie van Fagro in 2014. Uit hoofde van het resultaat in 2015 zijn aan de voormalige Fagro-aandeelhouders 1,9 miljoen aandelen overgedragen.

Medewerkers
In H1 2016 nam het gemiddelde aantal professionals in loondienst toe met 16% tot 1.079 FTE (30 juni 2015: 930 FTE). De autonome stijging bedraagt 7%. Het gemiddelde aantal indirecte medewerkers nam met 2% toe tot 156 FTE.

Per 1 mei is de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties ('DBA') ingevoerd. Dit heeft gevolgen voor de verantwoordelijkheden die DPA en de opdrachtnemer hebben voor de beoordeling of een specifieke opdracht in zelfstandigheid kan worden uitgevoerd binnen de (fiscaal) wettelijke kaders.

De wet DBA noodzaakt DPA om vooraf te toetsen of een opdracht passend is voor uitvoering door een zelfstandige professional. Mede als gevolg van de invoering van deze wetgeving daalde de inzet van zelfstandige professionals in de eerste jaarhelft.

Ontwikkelingen na afloop verslagperiode
Overname PeopleGroup
Per 4 juli 2016 heeft DPA haar krachten gebundeld met PeopleGroup, een aanbieder van interim- en consultancydiensten op inkoopgebied waar zo'n 40 zelfstandige senior inkoopprofessionals werken. PeopleGroup is samengegaan met DPA Procurement en heet voortaan 'DPA PeopleGroup Inkoopprofessionals'. DPA Group heeft een meerderheidsbelang in deze onderneming; de overige 49% is in handen van de PeopleGroup-directeuren Mike de Jongh en Marc Janssen. Onder hun leiding wil de nieuw gevormde onderneming een toonaangevende positie verwerven in de markt voor inkoopadviesdiensten en interim inkoopprofessionals.

Meerderheidsbelang in Quantillion
DPA heeft een meerderheidsbelang genomen in Quantillion, een startup die bedrijven ondersteunt met data gedreven methodieken bij het verzilveren van strategische en operationele kansen. De onderneming is opgericht door twee econometristen die door DPA zullen worden ondersteund in de start- en eerste groeifase: van idee naar business plan en winstgevende omzet.

Strategie en vooruitzichten

In 2016 blijft DPA onverminderd investeren in de realisatie van de strategische prioriteiten:

Versterken van de toegevoegde waarde voor opdrachtgevers door hen te voorzien van hoogwaardige kennis en kunde voor specialistische vraagstukken, capaciteitsvragen en projecten;
Ondernemend werkgeverschap door toekomstgerichte investeringen in persoonlijke ontwikkeling, groei en inzetbaarheid van professionals;
Autonome groei door het versterken van de marktpositie in geselecteerde markten en investeringen in kwalitatieve groei van het bestand van professionals;
Groei door acquisities van bedrijven die passen in de strategie en direct of binnen afzienbare termijn bijdragen aan de winst.

DPA beoogt de toonaangevende posities in haar markten verder te versterken en te investeren in nieuwe vakgebieden met aantrekkelijke groeikansen. DPA verwacht dat hiermee materiële kosten gemoeid zijn, die een drukkend effect zullen hebben op het verwachte resultaat in de tweede jaarhelft. Tevens telt H2 2016 een werkdag minder ten opzichte van dezelfde periode in 2015.


tijd 09.17
De Smallcap 816,20 +0,82 +0,10% DPA EUR 1,70 -2ct vol. 71.296



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL