Resultaten Exact Software 2005 in overeenstemming met uitgesproken verwachting

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 09/02/2006 08:36
Daadkrachtige maatregelen in de Nederlandse organisatie hebben geleid tot sterk herstel in tweede halfjaar 2005
Persbericht, 9 februari 2006
Exact Holding N.V. (EURONEXT: EXACT) maakt vandaag zijn financiële resultaten over 2005 bekend.

Financiële highlights
· Totale omzet is met 5,7 % gestegen tot € 224,5 miljoen (2004: € 212,4 miljoen). Negatieve omzettrend gekeerd. Sterke groei in tweede halfjaar van 10% vergeleken met tweede halfjaar 2004
· De geplande investeringenin personeel, sales, marketing en research & development hebben geleid tot een operationele marge van 18,2%(2004: 23,7%)
· De nettowinst is in overeenstemming met de uitgesproken verwachting en bedraagt € 32,0 miljoen vergeleken met € 39,8 miljoen vorig jaar
· Een dividendvoorstel van € 1,00 per aandeel in contanten zal worden voorgelegd aan de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Ondanks de lagere nettowinst vergeleken met vorig jaar, stelt de onderneming een dividend voor dat even hoog is als in 2004

Strategische en operationele highlights
· Het daadkrachtige plan van aanpak, zoals aangekondigd op 12 augustus 2005, om de Nederlandse organisatie weer ‘op het goede spoor’te zetten, is succesvol uitgevoerd
· Belangrijke nieuwe klanten zoals GITP International, Accor Hotels en het Universitair Medisch Centrum Groningen, tonen aan dat de strategische investeringen die gedaan zijn in de bovenkant van het Nederlandse middensegment resultaat hebben opgeleverd
· Exact Online, dat zich richt op kleine bedrijven en Exacts positie in de accountancy branche verstevigt, is succesvol geïntroduceerd in Nederland
· De overname van Vanguard Solutions Group, dat gespecialiseerd is in business intelligence oplossingen, en van Modulair Easy Access B.V., dat gespecialiseerd is in magazijnbeheer en logistiek management, zijn een aanvulling op de productlijn Exact e-Synergy
· De strategie van Exact International om de ‘preferred 2nd tier’ leverancier te worden voor multinationals, wordt onderbouwd door verschillende nieuwe overeenkomsten zoals met Egon Zehnder en Golden Tulip Hotels, Inns & Resorts, bovenop de verlenging van belangrijke mantelovereenkomsten met onder meer Siemens en Degussa
· Het directe distributienetwerk in Noord-Amerika is versterkt door de overname van Inspired Solutions; Exact heeft nu 14 regionale kantoren in Noord-Amerika, en dekt daarmee de belangrijkste markten in de VS
· Het aantal Exact e-Synergy gebruikers is conform plan substantieel toegenomen

Financiële vooruitzichten
· Vooruitzicht voor 2006: 7-9% autonome omzetgroei; operationele marge tussen de 18-20%.
· De verwachting voor 2007 van een omzet van € 300 miljoen en een operationele marge van tenminste 20% wordt herbevestigd

“Na een teleurstellend eerste halfjaar, was het onze prioriteit de Nederlandse organisatie weer op het juiste spoor te zetten. Met een daadkrachtig plan van aanpak hebben we dat ook tot uitvoer gebracht. Verder hebben we ons de afgelopen zes maanden geconcentreerd op een wereldwijd strategisch plan, dat groei teweeg zal brengen op basis van een uitrol van producten en technologie en een duidelijke overnamestrategie. Ik ben er zeker van dat we onze daadkracht versterkt kunnen doorzetten, waardoor we onze verwachting voor 2007 kunnen herbevestigen.”

De balans
Immateriële vaste activa stegen met € 40,2 miljoen door nieuwe overnames, waarin earn-out afspraken en de effecten van wisselkoersen zijn inbegrepen. Door de overnames, een sterke verkoop in het vierde kwartaal en de effecten van wisselkoersen, stegen de vorderingen op de handelsdebiteuren met € 7,7 miljoen tot € 47,5 miljoen. De kaspositie nam af met € 12,5 miljoen, voornamelijk als gevolg van de gedane overnames en dividenduitkering. De overnames in de VS in 2005 zijn gefinancierd met een lening in US dollar. Exact heeft een sterk werkkapitaal, en een kaspositie van totaal € 117,6 miljoen. Hiermee heeft Exact een solide basis voor verdere investeringen in producten en diensten voor zijn klanten en voor verdere groei, zowel autonoom als door overnames.

Overnames
Overnames van lokale merken
Exact heeft op 1 juni 2005 Kooijman software, een Nederlands softwarehuis voor de bouw- en educatiesector overgenomen. Dezelfde maand nam Exact een meerderheidsbelang van 70% in AllSolutions, gespecialiseerd in software voor dienstverleners en non-profit organisaties. Deze overnames zijn in overeenstemming met de strategie van Exact om zich te richten op de bovenkant van het Nederlandse middensegment, naast de kernactiviteiten voor het MKB.

Technologische overnames
In oktober 2005 heeft Exact een meerderheidsbelang genomen in de Nederlandse software producent Modulair Easy Access B.V., dat gespecialiseerd is in magazijnbeheer en logistiek management. De resterende aandelen blijven in handen van het huidige management van Modulair Easy Access B.V. en aankoop daarvan door Exact is in de toekomst mogelijk. Op 1 november 2005 maakte Exact bekend Vanguard Solutions Group, gespecialiseerd in business intelligence oplossingen, overgenomen te hebben.

Deze technologische overnames voegen functionaliteit toe aan Exact e-Synergy, die verder reikt dan traditionele ERP.

Acquisities ter versterking van het directe distributie- en know-how netwerk
Exact heeft per 1 juni 2005 SelectTech overgenomen, een Maleisische partner die zich richt op productie-oplossingen. Hiermee versterkt Exact het netwerk van dochterondernemingen en de know-how van Exact International.

Exact heeft ook drie nieuwe vestigingen in Spanje geopend en daarmee het regionale netwerk uitgebreid naar zes kantoren. Dit versterkt het stevige fundament van Exact voor het bedienen van klanten in de Spaanse markt.

Op 1 december 2005 heeft Exact Inspired Solutions, een IT-advies- en consultancy bedrijf uit Atlanta, VS, overgenomen. Inspired Solutions was al sinds 1996 partner van Exact. Hiermee verstevigt Exact het directe distributienetwerk en de know-how in Noord-Amerika.

Alle overnames zijn in contanten voldaan.

Strategie en vooruitzichten

Bedrijfsstrategie
Exact blijft zich richten op het middensegment van de zakelijke software industrie door volledig geïntegreerde zakelijke oplossingen te bieden aan kleine en middengrote bedrijven. Deze kunnen daarmee alle medewerkers en stakeholders real-time toegang geven tot relevante informatie gebaseerd op een enkele centrale informatiebron.

De onderkant van het middensegment vraagt om een volume gedreven benadering door zakelijke kant en klare software te leveren met eenvoudige functionaliteit die gemakkelijk in gebruik is (Exact Compact en verschillende lokale merken) of als dienst via het internet (Exact Online). Deze aanpak wordt vooral in Nederland toegepast alsook in andere markten zoals België, Spanje en Colombia en gedeeltelijk in Noord-Amerika.

De bovenkant van het middensegment vraagt om een waarde gedreven aanpak die gericht is op het bieden van oplossingen aan middelgrote bedrijven die vragen om uitgebreide ondersteuning bij het automatiseren en integreren van bedrijfsprocessen, waarbij rekening wordt gehouden met de aard van het bedrijf en specifieke vereisten van de industrie. Zulke oplossingen zijn gebaseerd op productlijnen zoals Exact e-Synergy, Exact Globe 2003 en Macola.

Een professioneel niveau van dienstverlening en kennis van de industrie en zakelijke processen zijn essentieel en worden ofwel direct geleverd ofwel via hooggekwalificeerde partners, die Exacts expertise gebruiken om lokaal dienstverlening en ondersteuning te bieden. Deze aanpak wordt voornamelijk uitgevoerd binnen Exact International, in Noord-Amerika en steeds vaker ook in Nederland, Spanje en Duitsland.

Om succesvol te opereren in de volledige breedte van het middensegment van de markt, heeft Exact een multi-level distributiestrategie met verschillende indirecte verkoopkanalen en een direct verkoopmodel.

Exact Software beschikt over de benodigde infrastructuur voor het leveren van diensten, professioneel management en een strategische productportfolio om met beide marktbenaderingen succesvol te zijn. Dit wordt onderschreven met een bewezen track record in zowel de onderkant als de bovenkant van het middensegment.
Naast de autonome groeistrategie zal Exact in het middensegment van de zakelijke softwaremarkt actief blijven acquireren.
Exact zal zijn groei financieren met de beschikbare liquide middelen en door gebruik te maken van de gezonde balans.






Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL