TNT en Cosco vormen strategisch partnerschap om samen de markt voor Logistiek in China en Asia/Pacific verder te ontwikkelen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 14/11/2005 08:04
Hoofddorp/Beijing - Cosco Group, het op een na grootste vervoersbedrijf ter wereld (en het grootste van China), en TNT N.V., de leverancier van wereldwijde logistieke, express en postdiensten, kondigen vandaag een strategisch partnerschap en de oprichting van een Joint Venture (JV) aan.. Dit werd gezamenlijk bekendgemaakt door Wei Jiafu, voorzitter van de Cosco Group en Peter Bakker, CEO van TNT. Het partnerschap biedt Cosco de mogelijkheid dieper door te dringen in de logistieke markt in Asia/Pacific. Het stelt TNT in staat haar aanwezigheid in China en haar aan China gerelateerde logistieke activiteiten verder uit te breiden. Als eerste stap in deze strategische samenwerking hebben beide topmannen vandaag de intentieverklaring ondertekend voor de oprichting van een logistieke JV. De JV, moet de onbetwiste leider worden op het gebied van supply chain management in de regio Asia/Pacific. Voor klanten betekent deze krachtenbundeling een uitbreiding van zowel het dienstenaanbod als het geografisch bereik.

Beide ondernemingen hebben een aandeel van 50% in de nieuwe JV, die naar verwachting in 2006 van start zal gaan. Aanvankelijk zal de JV de logistiek voor huishoudelijke apparatuur in China overnemen - een activiteit van Cosco - en de goederenafhandeling voor de pallecon logistieke activiteiten van TNT in Australië. De JV krijgt hiertoe de beschikking over een gecombineerde opslagcapaciteit van circa 1 miljoen vierkante meter en een personeelsbestand van ongeveer 1000 medewerkers. De doelstellingen voor de korte termijn zijn de verdere ontwikkeling van de logistiek voor huishoudelijke apparatuur, en de lancering van pallecon-activiteiten in China. Daarnaast is het de bedoeling dat de JV bijdraagt tot verdere groei van pallecon en bevordering van de aan China gerelateerde logistieke activiteiten in Australië.

In de nieuwe JV wordt de kennis van Cosco van de logistieke markt voor huishoudelijke apparatuur, haar klantenbestand en binnenlandse netwerk gecombineerd met het wereldwijde netwerk, de hoogwaardige IT-platforms en de expertise van TNT op het gebied van logistiek met toegevoegde waarde. Hiermee krijgt de klant toegang tot gestroomlijnde, naadloze en end-to-end oplossingen voor de toeleveringsketen.

"Dit partnerschap met Cosco is belangrijke en wezenlijke stap in onze strategie voor China," aldus Peter Bakker, CEO van TNT. "Onze eigen kennis en wereldwijde positie in de logistiek, en de vervoerscapaciteit en logistieke toppositie van Cosco in China vormen een ideale combinatie die alles in zich heeft om snel uit te groeien tot een toonaangevende speler, zowel op de Chinese binnenlandse markt als in de logistieke business van en naar China."

Wei Jiafu, voorzitter van de Cosco Group, benadrukte dat Cosco deze strategische alliantie is aangegaan met TNT, een van de 500 grootste ondernemingen ter wereld, om optimaal gebruik te kunnen maken van enerzijds de technologie en geavanceerde managementcapaciteiten van TNT en anderzijds het netwerk, het klantenbestand en de ervaring van Cosco op de Chinese markt. Zo biedt de samenwerking beide partijen maximale voordelen en profiteert elk van de kracht van de ander om zijn aanwezigheid in China en Asia/Pacific te versterken. Dit is een partnerschap tussen twee sterke spelers. Het vormt een mijlpaal in de internationale expansie van Cosco, als belangrijk onderdeel van "Cosco's strategische transformatie van wereldwijde vervoerder in wereldwijde logistieke onderneming." Dankzij de oprechte goodwill en wederzijdse ondersteuning van beide partijen lijkt niets het succes van deze JV in de weg te staan.

TNT N.V. verleent wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en Koninklijke TPG Post, een breed scala aan post-, express en logistieke diensten. De onderneming heeft ruim 161.000 medewerkers in 63 landen en is in meer dan 200 landen actief. De omzet in 2004 bedroeg €12,6 miljard. TNT N.V. is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt. Bezoek voor nadere informatie de website van TNT op http://group.tnt.com

TNT China is de Chinese tak van de TNT-groep en biedt geïntegreerde zakelijke oplossingen via haar drie voornaamste divisies - direct marketing, logistiek en express. De dienstverlening omvat direct marketing, deur-tot-deur express diensten en supply chain management. TNT China heeft momenteel 4.500 geschoolde professionals binnen een distributienetwerk van ruim 100 vestigingen waarmee meer dan 600 steden in China worden bediend, en beschikt momenteel over zeven internationale gateways in China, waaronder Beijing, Sjanghai, Guangzhou, Dalian, Hangzhou, Xiamen en Shenzhen.

Sinds de oprichting van Anji-TNT Automotive Logistics Co. Ltd, het partnerschap tussen TNT China en Shanghai Automotive Logistics, is TNT China de grootste leverancier van logistieke diensten voor de automobielindustrie in China.

TNT Pallecon Logistics biedt industriële klanten een unieke en innovatieve reeks oplossingen voor de logistieke afhandeling van middelgrote volumes bulkgoederen. Het gaat hierbij om de opslag, distributie en handling van grondstoffen, ingrediënten en eindproducten. Met een binnenlandse en wereldwijde verhuurdienst voor Intermediate Bulk Containers (IBC's ) biedt TNT een efficiënte, kostenbesparende en innovatieve oplossing voor het opslaan, distribueren en afhandelen van producten - vloeibare of viskeuze stoffen, korrels, poeders of halfvaste stoffen - via een binnenlands en internationale netwerk van verhuurdepots.
Bron : TNT




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL