Heineken N.V. 2012 jaarcijfers: aanhoudende groei in een enerverend jaar

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 13/02/2013 07:23
Amsterdam, 13 februari 2013 - Heineken N.V. heeft vandaag het volgende bekendgemaakt: De omzet groeide met 7,4% tot €18,4 miljard (autonome groei was 3,9%, bestaande uit 1,5% groei van het totaal geconsolideerd volume en 2,4% groei van omzet per hectoliter);
Het groep biervolume groeide autonoom met 2,8%, met groei in 4 van de 5 regio's, resulterend in een groter wereldwijd marktaandeel;
Sterke prestatie van het Heineken® merk met een volumegroei van 5,3% in het internationale premiumsegment, waardoor de leidende positie in dit segment wereldwijd verder kon worden uitgebouwd;
EBIT (beia) op autonome basis in grote lijnen gelijk aan vorig jaar als gevolg van investeringen in het verder ontwikkelen van bedrijfscompetenties en hogere inkoopkosten;
Als gevolg van de acquisitie van APB en APIPL, is 64% van het geconsolideerd biervolume en 59% van EBIT (beia) van HEINEKEN nu afkomstig uit opkomende markten (op basis van 2012 pro forma cijfers);
De nettowinst is meer dan verdubbeld tot €2,9 miljard ten gevolge van een bijzondere bate (geen kasstroom) van €1,5 miljard gerelateerd aan de herwaardering van bestaande aandelenbelangen in APB en APIPL voor de acquisitie;
De nettowinst (beia) groeide autonoom met 1,6% ten gevolge van een lager effectief belastingpercentage (beia) en autonoom gedaalde rentelasten;
De verwaterde winst per aandeel (beia) groeide met 8,9% tot €2,94 (2011: €2,70);
TCM2 leverde besparingen op van €196 miljoen vóór belastingen;
De vrije operationele kasstroom van €1,5 miljard en de kasconversieratio van 80% zijn een gevolg van hogere kapitaalinvesteringen ten behoeve van toekomstige groei; en
Een voorgesteld totaal dividend over 2012 van €0,89 per aandeel, een stijging met 7,2% (2011: €0,83).

Kerncijfers[1]
(in miljoenen hl of miljoenen euro's,
tenzij anders aangegeven)
Het gehele jaar 2012 Het gehele jaar 2011 Mutatie % Autonome groei %
Groep biervolume 221,2 213,9 3,4 2,8
Totaal geconsolideerd volume 202,0 194,4 3,9 1,5
Waarvan: Geconsolideerd biervolume 171,7 164,6 4,3 2,4
Heineken® volume in premiumsegment 29,1 27,4 6,2 5,3
Omzet 18.383 17.123 7,4 3,9
EBIT 3.904 2.455 59
EBIT (beia)[2] 2.912 2.697 8,0 -0,5
Nettowinst 2.949 1.430 106
Nettowinst (beia) 1.696 1.584 7,1 1,6
Vrije operationele kasstroom 1.484 2.093 -29
Netto schuldpositie/EBITDA (beia)[3] 2,8x 2,2x
Verwaterde winst per aandeel (beia) (in €) 2,94 2,70 8,9

[1] Raadpleeg de verklarende woordenlijst (glossary) in de bijlage van het volledige Engelse persbericht voor een toelichting op de gebruikte terminologie. Tenzij anders vermeld, zijn alle vermelde groeicijfers berekend op autonome basis en hebben alle verwijzingen naar volumes betrekking op het groep biervolume.

[2] De cijfers van APB en APIPL worden niet langer met een vertraging van drie maanden opgenomen. Om een goede vergelijking mogelijk te maken, is de berekening van de autonome groei van de EBIT (beia) gebaseerd op een bijdrage van APB en APIPL aan de nettowinst gedurende 12 maanden, onder de aanname dat het joint venture-aandeel van HEINEKEN in APB en APIPL ongewijzigd blijft ten opzichte van het begin van het jaar (41,9%). Dit is inclusief correcties voor aangepaste grondslagen voor financiële verslaggeving en herwaarderingen naar reële waardes. De periode van drie maanden tussen 15 augustus en 14 november 2012 is buiten beschouwing gelaten bij de berekening van de autonome groei van het volume en de EBIT.

[3] 2012 is inclusief APB en APIPL op gecombineerde jaarbasis (pro forma); 2011 is inclusief de Galaxy Pub Estate op jaarbasis (pro forma).

QUOTE VAN DE CEO
Jean-François van Boxmeer, Voorzitter van de Raad van Bestuur/CEO van Heineken N.V.:
"2012 was voor HEINEKEN wederom een jaar dat zich kenmerkte door grote vooruitgang. Met name het verwerven van volledig zeggenschap over Asia Pacific Breweries heeft onze aanwezigheid in groeimarkten aanzienlijk vergroot en geleid tot een bredere basis voor de onderneming in Azië, een markt die evenals Afrika en Latijns-Amerika in 2012 opnieuw goed heeft gepresteerd. In de Verenigde Staten werpt onze portfoliostrategie vruchten af, waarbij hernieuwde groei voor het Heineken® merk wordt gecombineerd met aanhoudend sterke groei van de Mexicaanse merken­portfolio.

Tegelijkertijd hebben we adequaat gereageerd op de moeilijke marktomstandigheden in Europa door in onze merken te blijven investeren en onze relaties met onze grote zakelijke klanten te intensiveren, waardoor ons marktaandeel in een groot aantal belangrijke markten is gestegen. In de hele onderneming hebben we kosten verlaagd en onze efficiëntie verhoogd, resulterend in een kostenbesparing van €196 miljoen vóór belastingen in het kader van ons TCM2-programma.

Het Heineken® merk heeft de trend van sterke resultaten weten voort te zetten door wederom sneller te groeien dan de biermarkt als geheel en heeft haar leidende positie in het internationale premiumsegment verder uitgebouwd. De lancering van wereldwijde merken zoals Desperados, Strongbow Gold en Sol in nieuwe markten en de introductie van succesvolle innovaties zoals Radler hebben ook bijgedragen aan onze omzet- en volumegroei. Innovaties die in de afgelopen drie jaar op de markt zijn gebracht, genereren nu omzet van €1 miljard (5,3% van de totale omzet). Al met al hebben we solide resultaten behaald in een uitdagend doch lonend jaar voor HEINEKEN. Vooruitkijkend naar 2013 hebben we er vertrouwen in dat onze strategie voortdurende omzet- en volumegroei en verbeterde winstgevendheid zal genereren."

Verwachting voor 2013
Omzet/volume: HEINEKEN verwacht aanhoudende omzet- en volumegroei in 2013. De regio's met hogere groei - Afrika, Latijns-Amerika en Azië-Pacific - zullen de naar verwachting lagere volumes in Europese markten, als gevolg van aanhoudende economische onzekerheid en bezuinigingsmaatregelen van overheden, meer dan compenseren. In Europa zal HEINEKEN actief mogelijkheden blijven zoeken om positieve prijs- en omzetmix te genereren.

Wereldwijde merken: het Heineken® merk zal in 2013 naar verwachting wederom beter presteren dan het internationale premiumsegment en de totale biermarkt, doordat HEINEKEN haar wereldwijde schaalgrootte, superieure merkcampagnes en sterke executie in de markt zal blijven inzetten. De verwachting is dat de aanhoudende groei en de geplande internationale uitrol van de andere wereldwijde premium merken van HEINEKEN (Desperados, Strongbow Gold, Amstel Premium Pilsener en Sol) de omzet- en volumeontwikkeling verder zullen ondersteunen.

Marketing- en verkoopkosten: HEINEKEN verwacht dat de kosten voor marketing en verkoop (beia) als percentage van de omzet min of meer stabiel zullen blijven als gevolg van effectievere marketinguitgaven dankzij wereldwijde schaalvoordelen (2012: 12,2%).

Inkoopkosten: HEINEKEN verwacht een lichte stijging van de inkoopprijzen (exclusief het effect van wisselkoersen).

Total Cost Management 2 (TCM2): HEINEKEN verwacht nu kostenbesparingen ter waarde van €525 miljoen te realiseren in het kader van het TCM2-programma in de periode 2012-2014 (eerdere verwachting: €500 miljoen). De verwachte besparingen zijn met €25 miljoen naar boven bijgesteld naar aanleiding van de verwachte kostensynergieën in samenhang met de acquisitie van Asia Pacific Breweries (APB) en Asia Pacific Investment Pte Ltd (APIPL).

HEINEKEN verwacht tot eind 2014 nog circa €100 miljoen aan opstartkosten voor GBS (naar schatting zal twee derde van deze kosten in 2013 vallen).

HEINEKEN verwacht dat het aantal medewerkers in 2013 autonoom zal dalen als gevolg van de doorlopende initiatieven voor productiviteitsverbetering.

Effectief belastingpercentage: HEINEKEN verwacht voor 2013 een effectief belasting­percentage (beia) tussen de 27% en 29% (2012: 26,5%). Het hogere belastingpercentage kan voornamelijk worden verklaard door het effect van gunstige regelingen met de fiscus in 2012 en de consolidatie over heel 2013 van APB en APIPL, die een hoger effectief belastingpercentage hebben.

Rentevoet: HEINEKEN voorspelt een gemiddelde rentevoet van circa 4,5% in 2013 (2012: 5,4%) ten gevolge van lagere couponrentes op in 2012 uitgegeven obligaties.

Kasstroom: de kasstroom zal naar verwachting sterk blijven, waardoor de netto schuldpositie verder zal dalen. De kapitaalinvesteringen in materiële vaste activa zullen in 2013 naar schatting circa €1,5 miljard bedragen (2012: €1,2 miljard), voornamelijk als gevolg van de consolidatie van APB en aanhoudende investeringen in sneller groeiende markten om de verwachte omzet- en volumegroei op te kunnen vangen. In 2013 zal met name worden geïnvesteerd in de vergroting van de brouwcapaciteit, uitbreiding van bestaande productiefaciliteiten en in nieuwe commerciële apparatuur. Hierdoor verwacht HEINEKEN dat de kasconversieratio in 2013 lager dan 100% zal zijn.

Acquisitie van APB en APIPL: de acquisitie van APB en APIPL zal in het eerste jaar naar verwachting een licht positief effect op de winst per aandeel hebben.

Totaal dividend over 2012
Het dividendbeleid van Heineken N.V. is om een dividend van 30% tot 35% van de nettowinst (beia) over het gehele jaar uit te keren. Aan de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld om over 2012 een totaal dividend in contanten van €0,89 uit te keren per aandeel van €1,60 nominaal (totaal dividend 2011: €0,83). Als dit voorstel wordt goedgekeurd, zal op 8 mei 2013 een slotdividend van €0,56 per aandeel worden uitgekeerd, aangezien op 4 september 2012 al een interim­dividend van €0,33 werd uitgekeerd. Op de dividenduitkering wordt 15% Nederlandse dividendbelasting ingehouden. De aandelen Heineken N.V. worden op 29 april 2013 ex-slotdividend genoteerd.

Beleggersagenda Heineken N.V.

What's Brewing Seminar, London
25 maart 2013

Trading update eerste kwartaal 2013
24 april 2013

Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders
25 april 2013

What's Brewing Seminar (locatie nog te bepalen)
28 juni 2013

Halfjaarresultaten 2013
21 augustus 2013

What's Brewing Seminar, New York
6 september 2013

Trading update derde kwartaal 2013
23 oktober 2013

Financial Markets Conference, Mexico
5-6 december 2013






Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL