Zaandam - Ahold heeft vandaag haar resultaten over het eerste kwartaal van 2015 bekendgemaakt.
Omzet K1: € 11,3 miljard, een stijging van 14,9% gedreven door valuta-effecten (stijging van 1,4% tegen constante wisselkoersen)
Omzet exclusief benzineverkopen omhoog met 3,1% tegen constante wisselkoersen
Omzet in Nederland omhoog met 5,7% door geslaagde promoties en een verbeterd productaanbod
Onderliggende operationele marge van 3,5% weerspiegelt investeringen in groei en hogere verzekeringslasten
Ombouw van SPAR-winkels in Tsjechië afgerond
CEO Dick Boer: "De positieve beweging in onze omzetontwikkeling stemt ons optimistisch: de omzetgroei, exclusief benzineverkopen, tegen constante wisselkoersen was 3,1% ondanks een ongunstige timing van Pasen. Ook in het eerste kwartaal hebben we weer ingespeeld op de veranderende behoeften van onze klanten door verder te investeren in ons prijsaanbod, door onze assortimenten uit te breiden en te verbeteren, ons winkelnetwerk te vergroten, nieuwe formules te introduceren en ons toonaangevende online-aanbod te versterken.
In Nederland leverde Albert Heijn, gesteund door een reeks geslaagde promoties, een sterke omzetgroei en is zij doorgegaan met het verbeteren van het assortiment om haar aanbod verder te onderscheiden. Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland groeide en in België boekten we dankzij de opening van nieuwe winkels vooruitgang met de uitbreiding van ons netwerk, dat nu in totaal 30 winkels telt. In de Verenigde Staten leverde de verbetering van onze klantpropositie, die in het eerste kwartaal in nog meer winkels werd ingevoerd, meer voordelen op. Hierdoor steeg het marktaandeel. In Tsjechië hebben we de ombouw van de 49 SPAR-winkels afgerond.
Onze bedrijfsprestaties liggen op koers om onze verwachtingen voor heel 2015 te realiseren. We blijven werken aan de uitvoering van onze Reshaping Retail-strategie, waarmee we kwaliteit en waar voor het geld aan onze klanten bieden."