D.E MASTER BLENDERS 1753: Resultaten eerste 6 maanden boekjaar 2013

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 27/02/2013 07:36
. Solide resultaten eerste 6 maanden; Middellange termijn verwachtingen herbevestigd. Amsterdam, 27 februari 2013

Financiële hoofdpunten eerste 6 maanden boekjaar 2013
Totale omzet bedrijfssegmenten groeit + 1,6% op vergelijkbare basis[1]; gerapporteerde omzet groei (1,9)%
Bruto marge verbetert + 140 bp naar 39,7%
Investeringen in advertentie en promotie + 20%
Onderliggende[2] EBIT-marge 100 bp toegenomen tot 13,5%
Genormaliseerde[2] winst per aandeel € 0,22
Operationeel werkkapitaal verbetert + 130 bp naar 13,2% van de omzet
Positieve kasstroom (vóór betalingen voormalige Sara Lee activiteiten) van € 152 mln

Financiële hoofdpunten tweede kwartaal boekjaar 2013

Herstel onderliggende[2] volumegroei van (2,7)% in eerste kwartaal naar (0,8)% in tweede kwartaal
Totale omzet bedrijfssegmenten groeit + 2,2%, op vergelijkbare basis[1]; gerapporteerde omzetgroei (2,2)%
(€ mln) H1 bj 2013 H1 bj2012 Verandering Vergel.[1] Gerapp.
Totale omzet bedrijfssegmenten 1.344 1.313 1,6% 2,3%
Gerapporteerde omzet 1.363 1.389 nvt (1,9)%
Onderliggende EBIT[2] 182 164 10,0% 11,0%
Onderliggende EBIT-marge[2] 13,5% 12,5% 100 bp 100 bp
Genormaliseerde winst over de periode[2] 130 nvt
Genormaliseerde WPA[2] (€) 0,22 nvt
Winst over de periode 92 70
WPA (€) 0,15 nvt

VERWACHTINGEN MIDDELLANGE TERMIJN HERBEVESTIGD
Omzetgroei +5 tot 7%
EBIT marge tussen 15% en 17%


BIJGESTELDE VERWACHTINGEN EERSTE 12 MAANDEN BOEKJAAR 2013
Groei totale omzet bedrijfssegmenten[3] 0 tot 2% (was +3 tot 5%)
Verbetering onderliggende EBIT-marge[3] +100 tot 150 bp (was +150 tot 200 bp)

Verklaring CEO
"De prestaties van het bedrijf over de eerste 6 maanden van boekjaar 2013 laten een gemengd beeld zien. We zien een verbetering van de omzet en het volume in het tweede kwartaal door een stabiliserende omzet van filterkoffie, een degelijke thee franchise en een snelle groei van de L'OR capsules. Op landenniveau blijven Frankrijk, Spanje en Australië goed presteren. De omzet in Duitsland komt weer op gang dankzij een sterke ondersteuning en België vertoont de eerste tekenen van een verbetering. Echter, Senseo voldeed, met name in Nederland, niet aan de verwachtingen vanwege stevige concurrentie tijdens de feestdagen. Out of Home blijft achter door een dalende markt en onvoldoende aandacht binnen de organisatie. Daarnaast is de organisatie veranderd en aangepast als gevolg van de spin-off, wisselingen in het management en door de overgang van opererend als een divisie naar opererend als een beursgenoteerde onderneming.

We hebben onze verwachtingen voor de eerste 12 maanden van boekjaar 2013 verlaagd omdat we een aanhoudende prijsdruk verwachten in West-Europa, met name in Frankrijk, vanwege de lagere Arabica prijzen. We zullen de prijsstelling en volumes in de komende periode in balans moeten brengen om onze concurrentiepositie te herstellen, hetgeen gevolgen zal hebben op de omzet. Om ons op de toekomst voor te bereiden zijn we organisatorische wijzigingen in West-Europa aan het implementeren die ons in staat zullen stellen om onze groeidoelstellingen in de toekomst te leveren en we hebben de intentie om stevig in advertentie en promotie te blijven investeren om onze merken te ondersteunen.

We voelen ons comfortabel om onze doelstellingen voor de middellange termijn te herbevestigen; een omzetgroei van 5 tot 7% en een EBIT marge van 15 tot 17%. We denken dat we in een goede uitgangspositie verkeren om deze resultaten op de middellange termijn te leveren, omdat onze belangrijkste attentiepunten duidelijk zijn gedefinieerd en er initiatieven zijn gestart om deze punten aan te pakken. Het OOH segment gaat nu door een herstructureringsproces, terwijl de innovaties binnen Retail in de uitvoeringsfase zijn en de komende 18-24 maanden zullen worden uitgerold. Belangrijker, de veranderingen in het management van de Top 150 nadert zijn afronding, waardoor we ons kunnen richten op de toekomst met een sterke organisatie en een duidelijk groeiplan voor de komende 3 jaar. De kostenbesparingsprogramma's zijn geïdentificeerd en werpen de eerste vruchten af. De reductie van ons werkkapitaal ligt voor op onze doelstelling om op 5% van de omzet uit te komen in 2015.

Concluderend: Ondanks een uitdagende start in het traject om een gespecialiseerde onderneming te creëren met hoge groei en hoge marges, houden we het vertrouwen dat we nu de ondernemingsplannen, het juiste management en de sterke merken hebben om te leveren."

MIDDELLANGE TERMIJN VERWACHTINGEN HERBEVESTIGD
De verwachtingen van de onderneming over de groei- en het winstgevendheidspotentieel van de business op de middellange termijn blijven ongewijzigd. De onderneming houdt daarom het vertrouwen om op de middellange termijn een omzetgroei tussen + 5% en 7% te kunnen behalen alsmede een EBIT marge tussen de 15% en 17%.

VERWACHTINGEN EERSTE 12 MAANDEN BOEKJAAR 2013 BIJGESTELD
De onderneming verwacht dat de totale omzet van de bedrijfssegmenten met 0 tot + 2% zal groeien en dat de onderliggende EBIT marge met +100 tot + 150 bp zal toenemen in de eerste 12 maanden van boekjaar 2013. De bijgestelde verwachting is gebaseerd op de resultaten van de eerste 6 maanden en op de aanhoudende prijsdruk in West-Europa. We zullen de prijsstelling en volumes in balans moeten brengen om zo onze concurrentiepositie te herstellen, hetgeen een impact zal hebben op de omzet. We hebben de intentie om stevig in advertentie en promotie te blijven investeren om onze merken te ondersteunen.

STRATEGISCHE UPDATE
Organisatie
De benodigde wijzigingen binnen de Top 150 van het management zijn gedurende de afgelopen maanden versneld en naderen hun voltooiing. Sinds december 2012 is een aantal belangrijke benoemingen gedaan, inclusief de General Managers van de 5 grootste landen binnen Retail - Western Europe. 60% van de Top 150 posities zullen eind april zijn ingevuld.

Strategische heroriëntatie Out of Home
De onderneming heeft een strategische heroriëntatie geïnitieerd om een meer efficiënte Out of Home structuur te creëren, de operationele effectiviteit te verhogen en een aantrekkelijkere en completere product portfolio te ontwikkelen. De aandacht zal vooral gericht zijn op de belangrijkste markten en op een maximale interactie met de Retail organisatie. Het gebruik van het wereldwijde distributienetwerk zal geoptimaliseerd worden om een groter afzetgebied te creëren voor haar eigen vloeibare technologie en om de belangrijkste merken actiever in te zetten. De resterende markten zullen óf geoptimaliseerd óf verlaten worden om de winstgevendheid van dit segment te verhogen.

De operationele effectiviteit zal verbeterd worden door extra aandacht te besteden aan de effectiviteit van de verkoop en aan uitstekende klantenservice maar ook door het verder optimaliseren van de kostenstructuur binnen het segment. De onderneming zal een aantrekkelijkere en completere product portfolio creëren door het ontwikkelen van nieuwe concepten die gebruik maken van haar succesvolle vloeibare technologie, het lanceren van capsules en een aanbod van espresso producten voor BARECA en kantoren, en door een toegenomen aandacht op thee.

Deze volledige revisie zal een duidelijk concurrentievoordeel opleveren en zal bijdragen aan de groei van de winstgevendheid van het Out of Home segment.

Kosten besparingsprogramma "Fit for Growth"

De kostenbesparingsprogramma's van de onderneming zijn goed op weg. De onderneming verwacht € 75 mln (op jaarbasis) te besparen tegen 2015 waarvan € 25 - 30 mln naar verwachting zal worden behaald in de eerste twaalf maanden van boekjaar 2013. In de eerste 6 maanden van boekjaar 2013 is € 13 mln bespaard met name als gevolg van IT optimalisatie, inkoop- en blendoptimalisatie en efficiëntie binnen de organisatie.

Operationeel werkkapitaal[4]
Het operationeel werkkapitaal als percentage van de totale omzet verbeterde met 130 bp naar 13,2% in de eerste 6 maanden van boekjaar 2013, waardoor er € 45 mln aan liquiditeit is vrij gekomen. De verbetering van 130 bp was met name te danken aan lagere voorraden, gezien de daling van het aantal dagen uitstaande voorraden met meer dan 25% naar 30 dagen in de eerste 6 maanden van boekjaar 2013. Ook met betrekking tot handelscrediteuren is goede voortgang geboekt, gezien de stijging van de gemiddelde betalingstermijn met 15%.

Door deze sterke daling van het operationeel werkkapitaal verwacht de onderneming nu dat zij in staat is om het operationeel werkkapitaal als percentage van de omzet te kunnen laten dalen naar 10% aan het einde van kalenderjaar 2013 en naar 5% aan het einde van kalenderjaar 2015.

FINANCIEEL OVERZICHT TWEEDE KWARTAAL BOEKJAAR 2013
Tweede kwartaal boekjaar 2013 Omzet (€ mln) Verandering Vergel.[5] Gerapp.
Retail - W-Europe 333 (0,4)% (0,9)%
Retail - Rest of World 206 10,0% 9,9%
Out of Home 166 (1,2)% 2,1%
Totaal bedrijfssegmenten 705 2,2% 2,8%
Niet-gealloceerd[6] 13 nvt nvt
Totaal 718 (2,2)%

De totale omzet van de bedrijfssegmenten nam op een vergelijkbare basis in het tweede kwartaal van boekjaar 2013 toe met 2,2% tot € 705 mln. De volumeontwikkeling verbeterde tot (0,8)% vergeleken met (2,7)% in het voorgaande kwartaal. Deze verbetering in volume was waarneembaar in verschillende markten, en dan met name in filterkoffie, die gedrukt werd door een lichte verslechtering in de volumeontwikkeling in Out of Home. De groeibijdragen van prijs- en mixeffecten waren 1,4% en 1,6%. Overnames droegen 1,1% bij aan de gerapporteerde groei, terwijl valutaomrekenverschillen de groei met (0,5)% drukten. De totale omzet van de bedrijfssegmenten steeg met 2,8%.









Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL