D.E MASTER BLENDERS 1753: Eerste Kwartaal Boekjaar 2013

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 23/10/2012 07:38
Omzetontwikkeling eerste kwartaal laat gemengd beeld zien
Vooruitzichten Boekjaar 2013 gehandhaafd

Belangrijkste Punten Eerste Kwartaal Boekjaar 2013

Totale omzet bedrijfssegmenten + 1,1% op vergelijkbare basis[1]; gerapporteerde omzet + 2,0%
Belangrijkste markten in West-Europa blijven goed presteren
L'OR capsules presteren goed en breiden uit
Innovaties krijgen momentum
Duitsland en Out of Home laten zwakke performance zien
Verklaring CEO

"Onze omzetontwikkeling laat, zoals we verwachtten, een gemengd beeld zien in het eerste kwartaal van boekjaar 2013", aldus CEO Michiel Herkemij. "Onze belangrijkste markten in West-Europa laten een bemoedigende performance zien met hoge eencijferige groeipercentages in Frankrijk en Spanje en solide prestaties in Nederland. Daarentegen zijn in Duitsland de prestaties negatief beïnvloed door recente prijsverhogingen.

We zien duidelijk dat onze innovaties en premium strategie momentum krijgen, hetgeen tot een 1.8% verbetering van de productmix heeft geleid. De L'OR capsules doen het zeer goed en we hebben deze successvolle capsules nu ook in Australië geïntroduceerd. De herlancering van de Senseo-producten, met kwaliteitsverbeteringen en verbeterde verpakkingen, is afgerond. Het volautomatische boon-tot-kop Senseo Sarista-concept is in oktober in Nederland gelanceerd. Gezien de verwachte fasering per kwartaal, onze sterke innovatiepijplijn en het voordeel van lagere prijzen voor ongebrande koffiebonen handhaven wij onze vooruitzichten."

VOORUITZICHTEN GEHANDHAAFD
Gebaseerd op de door de onderneming verwachte fasering per kwartaal, de sterke innovatiepijplijn en het voordeel van lagere prijzen voor ongebrande koffiebonen, houdt de onderneming het vertrouwen dat in de eerste 12 maanden[2] van het boekjaar 2013 de totale omzet van de bedrijfssegmenten van € 2.658 miljoen met 3 tot 5% zal groeien en dat de onderliggende EBIT-marge van 12,3% met 150 tot 200 basispunten zal verbeteren ten opzichte van boekjaar 2012 . Deze vooruitzichten zijn op basis van gelijkblijvende consolidatie-grondslagen, constante wisselkoersen, exclusief bijzondere posten en onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden.

OMZETONTWIKKELING EERSTE KWARTAAL BOEKJAAR 2013
Eerste Kwartaal 2013 Verandering
Omzet(€ mln) Vergelijk-Baar[3] Gerappor-teerd
Retail - W-Europe 292 0,4% 0,9%
Retail - Rest of World 196 4,0% 3,2%
Out of Home 151 (1,3)% 2,9%
Totale omzet bedrijfssegmenten 639 1,1% 2,0%
Niet-gealloceerd[4] 6
Totale omzet 645 (1,5)%

De totale omzet van de bedrijfssegmenten liet in het eerste kwartaal van het boekjaar 2013 op vergelijkbare basis een groei zien van 1,1% naar € 639 miljoen. Deze ontwikkeling werd gedreven door een groei van 1,8% door een verbeterde productmix die de innovatie-initiatieven en de premiumstrategie van de onderneming reflecteren. De prijsstrategie heeft, met een bijdrage van +2%, ook positief bijgedragen aan de omzetgroei, met name als gevolg van de prijsverhogingen in Brazilië ter compensatie van de stijgende robusta koffieprijs. Volumes hebben een bemoedigende verbetering laten zien in de belangrijkste landen in West- Europa. Daartegenover stonden de zwakke volume prestaties in Duitsland en de mindere volume prestaties in Retail - Rest of the World, met name in Brazilië en Polen. Volumes laten hiermee een daling zien van 2,7% in het kwartaal. Acquisities droegen 1,2% bij aan de gerapporteerde groei en koersverschillen hadden een negatief effect van 0,3% op de groei. De totale gerapporteerde omzetgroei bedroeg 2,0%.

Retail - Western Europe
De belangrijkste markten in West-Europa bleven in het eerste kwartaal goed presteren. In Nederland en Frankrijk wist de onderneming de marktaandelen van het afgelopen halfjaar vast te houden. Spanje behaalde dit kwartaal een record marktaandeel van 26%. In deze drie landen bleven de consumentenprijzen en de prijspositie ten opzichte van concurrenten nagenoeg gelijk. In Duitsland werd de performance beïnvloed door de recente prijsverhogingen die te agressief zijn gebleken. Diverse maatregelen, waaronder een prijsverlaging, zijn ingevoerd om deze trend te keren.

Het nieuwe premium assortiment filterkoffie in Nederland blijft het goed doen en geeft daarmee een positieve groeistimulans aan het gehele filterkoffie segment in Nederland. De L'OR capsules blijven ook goed presteren en de herlancering van de Senseo-producten, met kwaliteitsverbeteringen en verbeterde verpakkingen, is afgerond. Het nieuwe en unieke volautomatische boon-tot-kop Senseo Sarista-concept is sinds oktober in Nederland gelanceerd en heeft veel aandacht gekregen.

Retail - Rest of World
De omzet steeg op vergelijkbare basis met 4,0% in het eerste kwartaal. De belangrijkste aanjager van deze groei was Brazilië, alhoewel de groei in Brazilië wel lager was als gevolg van de handhaving van de business principes. Polen liet een tijdelijk zwakkere performance zien door een hoge vergelijkingsbasis in dezelfde periode vorig jaar als gevolg van extra orders veroorzaakt door de aankondiging van prijsverhogingen in eerste kwartaal van boekjaar 2012. Australië heeft zich wederom goed ontwikkeld, het succesvolle L'OR capsules-concept is daar gelanceerd onder het Piazza d'Oro merk. In Brazilië zijn de Senseo Pilão-producten geherlanceerd met verbeterde melanges en nieuwe verpakkingen.

Out of Home
Door de in het algemeen uitdagende omstandigheden in de Out of Home-markten, liet het Out of Home- segment in het eerste kwartaal een daling zien van 1,3% op vergelijkbare basis. De prestaties blijven beïnvloed worden door iets lagere volumes en een negatief productmix effect als gevolg van de neiging van consumenten om voor goedkopere oploskoffiemachines te kiezen. Deze daling werd grotendeels gecompenseerd door hogere consumentenprijzen. In september is nieuw leiderschap aangesteld en zijn nieuwe initiatieven geimplementeerd om de productportfolio te optimaliseren, de commerciele effectiviteit te verbeteren en de complexiteit van de organisatie te verminderen.

OVERIGE INFORMATIE
Onderzoek Brazilië afgerond
Het onafhankelijke onderzoek met betrekking tot Brazilië is afgerond en heeft geen nieuwe materiële bevindingen aan het licht gebracht. Op basis van de resultaten van het onderzoek heeft de onderneming passende maatregelen getroffen om de interne controle over de financiële verslaggeving en de governance procedures in haar Braziliaanse activiteiten verder te versterken. Deze maatregelen behelzen onder andere het invoeren van verbeterde interne audit procedures, het versterken van de Global Business Practices functie in Brazilië en het aanbrengen van de nodige wijzigingen in het Braziliaanse management en de financiële afdelingen. Volgend uit dit laatste punt zal Juan Carlos Dalto per 1 november 2012 starten als nieuwe CEO van de Braziliaanse activiteiten.


[1] De vergelijkbare groei is berekend op basis van gelijkblijvende consolidatiegroep en constante wisselkoersen
[2] Het fiscale boekjaar 2013 van de onderneming loopt van 1 juli 2012 tot en met 31 december 2013. Daarna is de onderneming voornemens om op basis van kalenderjaren te gaan rapporteren.
[3] De vergelijkbare groei is berekend op basis van gelijkblijvende consolidatiegrondslagen en constante wisselkoersen.
[4] Niet-gealloceerde omzet betreft omzet gerelateerd aan export ongebrande koffiebonen. Management heeft eerder dit jaar aangekondigd deze omzet terug te brengen tot ongeveer € 45 mln aan het einde van boekjaar 2013.





Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL