Model portefeuille
Rendement portefeulle
+12.035 %

Rendement AEX
+33.325 %

Startdatum
01-01-2009

Startwaarde portefeuille € 74082.37

Startwaarde AEX
€ 245.94


Laatste update:
29-01-2010

Retail 2020 – Onderdeel runshoppers en funshoppers

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 01/11/2017 11:47
Funshoppers en runshoppers optimaal bedienen in 2020 vraagt om lef en ondernemerschap. Hoe bedienen retailers runshoppers en funshoppers in 2020? Voor het antwoord op die vraag hoeven we niet ver te zoeken. Wie goed kijkt, ziet in Europa, Amerika en – vooral – Azië een aantal mooie voorbeelden. Voorbeelden die in Nederland ook aan kunnen slaan. Mits retailers voldoende lef en ondernemerschap tonen.

Over Retail 2020 wordt al jaren gesproken. Het is een toverwoord dat dient als stip op de horizon van de Retail Evolutie. In strategische plannen van retailers wordt 2020 vaak gebruikt als kapstok van geplande innovaties. Een van de ontwikkelingen die in die plannen aangehaald wordt, is de groei van het aantal online verkopen. Tegen 2020 vindt in sommige retailsegmenten meer dan 40% van alle verkopen online plaats.

Het jaar 2020 staat voor de deur. Over een paar jaar is het al zover. Laat daarom de betekenis van deze voorspellingen op je inwerken. Hoe zou bijvoorbeeld een wereld zonder kassa’s eruit kunnen zien? En welke invloed heeft dit op de manier waarop fysieke retailers omgaan met hun run- en funshoppers?

De runshopper komt de winkel binnen met een boodschappenlijstje en probeert zo snel mogelijk weer buiten te staan met zijn gekochte producten. Voor de funshopper daarentegen, is winkelen een beleving en gaat het veel minder om het gericht kopen van producten. Om te zien welke kant het opgaat voor deze twee typen consumenten, heb je geen glazen bol nodig. Overal zijn voorbeelden zichtbaar van onze retail toekomst.

Hoe faciliteer je de runshopper?
De mega-efficiënte runshopper vertoont zijn gerichte koopgedrag zowel online als offline. Vooral bij supermarkten wordt de runshopper goed bediend. Door de introductie van SelfScan en SelfCheckout zijn de rijen bij de kassa’s de afgelopen jaren sterk afgenomen.

De runshopper zit te springen om het Amazon Go concept. Binnen dat concept hoeven producten niet eens meer afgerekend te worden. Je loopt gewoon naar buiten met je aankoop. Albert Heijn heeft plannen om hier in 2018 ook mee aan de slag te gaan. Buiten Europa zien we meer van deze initiatieven. Naast Amazon Go heb je in Azië bijvoorbeeld het Alibaba Tao Café en de BingoBox. Om iets te kopen bij Alibaba's Tao Café heb je alleen de Taobao e-commerce app nodig. En de BingoBox is een onbemand winkeltje dat z’n deuren voor je opent nadat je jezelf met je telefoon geïdentificeerd hebt.

De winkel zonder kassa’s kan niet te vroeg komen. Een mooie eerste stap kan de SelfCheckout zijn. Waarbij er in de UK bijna meer SelfCheckouts zijn dan reguliere kassa’s, kom je dit concept in de Nederlandse winkelstraten nauwelijks tegen.

Hoe bedien je de funshopper?
De funshopper wordt op dit moment vooral geholpen door de groei van de horeca. Al die restaurantjes en koffietentjes geven beduidend meer beleving aan de winkelstraat. Ook op de winkelvloer is horeca in opkomst. Het hybride aanbod van horeca in de winkels zagen we al langer bij warenhuizen. Jumbo introduceerde de gemakswinkel; een stadssupermarkt waar versbereide pizza’s, sushi en broodjes worden aangeboden.

Dit concept zie je in Azië al enige tijd. Kijk bijvoorbeeld naar Alibaba’s HEMA supermarkt (niet te verwarren met onze eigen HEMA). Je bezoekt de supermarkt na je werk. Je kiest een aantal producten uit en laat deze ter plaatse bereiden door een kok. Vervolgens nuttig je jouw versbereide maaltijd in het ‘food café’. Ook is het mogelijk om in dezelfde supermarkt producten te scannen en direct te bepalen of je ze meeneemt of laat bezorgen.

Proberen, proberen, proberen
Ik volg de retailmarkt in Azië al jaren met veel interesse. In Azië is veel meer beweging en innovatie te vinden dan in Amerika. Wat mij vooral opvalt is dat er in Azië een cultuur heerst van proberen, proberen, proberen. Nederlandse retailers vrezen omzetderving door SelfCheckouts. Iemand zou zomaar iets mee kunnen nemen. Maar hoe groot is het verlies als de consument helemaal niet meer komt? Wat kost het als consumenten alles online of bij de concurrent bestellen omdat rijen voor de kassa te lang zijn? En blijven deze angsten niet vooral theoretisch zolang ze niet aan de praktijk getoetst worden?

Funshoppers en runshoppers optimaal bedienen vraagt om nieuw ondernemerschap. Het vraagt om lef. Niet afwachten maar proberen. Niet vissen maar jagen. In 2020. Maar nu ook al.

Bekijk ook onze video!
Ken jij jouw klant door en door? Weet je wat haar lievelingskleur is en zijn favoriete hobby? Met een persoonlijke benadering kan je klanten voor je winnen en aan je binden. Bekijk onze Be Personal video.


Bekijk de video
Ga naar https://blog.ctac.nl/retail-2020-onderdeel-runshoppers-en-funshoppers



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL