Stichting kondigt juridische procedure aan tegen Volkswagen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 13/06/2017 08:09
Stichting Volkswagen Car Claim (de ‘Stichting’) kondigt vandaag aan dat zij namens ongeveer 180.000 Nederlandse autobezitters een juridische procedure voorbereidt tegen Volkswagen, softwareleverancier Bosch en de Nederlandse verkopers van Volkswagen in verband met ‘Dieselgate’. Via de webpagina www.dasclaim.nl kunnen gedupeerde Nederlandse autobezitters zich kosteloos aanmelden. De Stichting zal bovendien de samenwerking met andere (juridische) initiatieven in Europa verder uitbreiden met als streven een pan-Europese oplossing te bereiken voor alle gedupeerde autobezitters. Met de collectieve actie vertegenwoordigt de Stichting het grootste consumenteninitiatief in Europa.

Guido van Woerkom, bestuurder van Stichting Volkswagen Car Claim: “Vanaf de oprichting in 2015 heeft de Stichting zich ingespannen om samen met Volkswagen en Bosch tot een passende oplossing voor de gedupeerde autobezitters te komen – tot dusverre helaas zonder resultaat. Wij zien nu geen andere mogelijkheid dan alle getroffen autobezitters te mobiliseren om Volkswagen, Bosch en de lokale handelaren te bewegen hun verantwoordelijkheid te nemen en te komen met een redelijke oplossing. We zoeken daarbij actief naar samenwerkingsverbanden met andere Europese belangenorganisaties om onze impact op een pan-Europese schaal te optimaliseren.”

Europese samenwerkingsverbanden
De Stichting streeft ernaar dat geen enkele Europese consument zijn rechten verliest en op dezelfde manier zal worden gecompenseerd. Zij werkt in dat kader al samen met consumenteninitiatieven in Duitsland (www.vw-verhandlung.de), Oostenrijk (VKI) en Zwitserland (SKS). De Stichting werkt eveneens samen met het Britse advocatenkantoor Harcus Sinclair, dat meer dan 41.000 Britse auto-eigenaren vertegenwoordigt in een juridische procedure tegen Volkswagen in het Verenigd Koninkrijk (www.vwemissionsaction.com). De Stichting staat daarnaast in contact met verschillende organisaties in Spanje, Frankrijk, Italië, Polen, Tsjechië en Scandinavië. De Stichting streeft daarbij na het collectief van gecoördineerde juridische acties in Europa verder uit te breiden.

Perspectief voor een totaaloplossing
De Stichting streeft naar een redelijke oplossing voor alle betrokken partijen in Dieselgate. Een totaaloplossing is in het belang van alle betrokken partijen, waaronder Volkswagen en Bosch zelf. De uitnodiging van de Stichting aan Volkswagen en Bosch om in overleg te treden over een collectieve oplossing op pan-Europees niveau blijft in dat kader staan. Het Nederlandse rechtssysteem biedt met de Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade (WCAM) daartoe een unieke mogelijkheid. Een voor alle partijen redelijke oplossing wordt eveneens bepleit door vooraanstaande leden van het Europees Parlement en de Europese Commissie. Eurocommissaris Vìra Jourová (Justitie en Consumentenzaken) sprak eerder al openlijk haar steun uit voor een pan-Europese oplossing. Toen Volkswagen CEO Matthias Müller op 27 maart 2017 in een brief aan Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker trachtte Jourová op haar steunbetuigingen aan te spreken sprak ook Juncker uitdrukkelijk zijn steun voor de Eurocommissaris uit.

In haar streven naar een totaaloplossing vindt de Stichting het eveneens belangrijk de dialoog met andere belangenorganisaties te onderhouden. Zij onderzoekt momenteel verschillende mogelijkheden om samen te werken met milieu- en volksgezondheidorganisaties die eveneens in actie komen tegen Volkswagen.






Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL