Belangrijke bijdrage internationale activiteiten Direct & Institutioneel
Financiële kernpunten tweede kwartaal 2009
- Het bedrijfsresultaat uit gewone bedrijfsvoering* nam toe met 4%. Zowel Apotheken Nederland als Direct & Institutioneel droegen daaraan bij.
- De omzet daalde met 5% (bleef gelijk bij constante wisselkoersen). De omzet bij Direct & Institutioneel nam toe met 10%. Bij Apotheken Internationaal daalde de omzet met 22%, waarvan 16 procentpunt werd veroorzaakt door de daling van de zloty.
- Het verwachte bedrijfsresultaat 2009 ligt tussen € 105 miljoen en € 110 miljoen. Dit vervangt de eerder afgegeven omzetverwachting
Operationele kernpunten tweede kwartaal 2009
Apotheken Nederland:
- Reorganisatie op schema; implementatie van een aangescherpt businessmodel zal leiden tot nieuwe kostenreducties.
- Marketingcampagne Mediq Apotheek succesvol.
- Aanhoudende prijsdruk door preferentiebeleid.
Apotheken Internationaal:
- Herstructurering Polen op schema.
- Druk op omzet en operationeel resultaat door zwakke zloty en Poolse economie.
- Aankondiging terugtreden uit de Belgische markt voor geneesmiddelendistributie.
Direct & Institutioneel:
- Sterke autonome groei omzet, met name in Denemarken en de Verenigde Staten.
- Operationele marge gestegen ten opzichte van eerste kwartaal 2009.
- Sale & lease back-transactie in Noorwegen leidt tot boekwinst van € 5,6 miljoen.