Strukton, Asfalt uit 97% circulaire grondstoffen op Dag van de Duurzaamheid.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 15/10/2018 15:47
Woensdag 10 oktober brengt Rasenberg Infra, onderdeel van Strukton Civiel, asfalt aan in Breda dat voor 97% is gemaakt uit hergebruikte grondstoffen: Greenfalt. Het asfaltmengsel is een duurzame innovatie. Nieuw is de combinatie van hergebruikt asfalt en gerecycled ballastmateriaal uit spoorwegen in alle asfaltlagen: de onderlaag, tussenlaag en deklaag. Het duurzame asfaltmengsel bestaat niet alleen uit hergebruikte materialen, maar is bovendien geluidsreducerend. Daarmee is het ‘stil asfalt’; een belangrijk kenmerk voor de toepassing in Breda.

Innoveren in samenwerking met de markt
Gemeente Breda gaf opdracht voor de toepassing van het gerecyclede ‘groene’ asfalt op de Oranjesingel. De opdracht is een nauwe samenwerking tussen de gemeente en aannemer. Greetje Bos, wethouder openbare ruimte en energie: “Ik ben trots op deze mooie pilot. De eerste in Breda met een volledige constructie van duurzaam én stil asfalt. Leefbaarheid is ook een belangrijk aspect is bij duurzaamheid. Want ik geloof erin dat als het welzijn van mensen verbetert, het geheel beter wordt. De komende acht jaar gaan we deze geluidsreducerende deklaag in elk geval samen monitoren.”

In dit project bestaan alle lagen van de weg uit asfalt dat voor 97% is gemaakt uit circulaire grondstoffen, waaronder een geluidsreducerende deklaag. Jan van de Riet, directeur van Rasenberg Infra: “Bij onze opdrachtgevers merken we dat duurzaamheid, circulariteit en geluidsreductie thema’s zijn die leven. Wij bewegen mee met die ontwikkelingen in de markt. Hergebruik van grondstoffen in asfalt is in de basis niet nieuw. De samenstelling blijft steeds in ontwikkeling om aan de vragen van onze opdrachtgevers te voldoen. We zien dat de vraag om geluidsreductie van asfalt steeds belangrijker wordt. In opdracht van de provincie Noord-Brabant hebben we proefvakken aangelegd met een Greenfalt geluidsreducerende deklaag. Uit die proefvakken blijkt dat Greenfalt de verwachtingen op het gebied van geluidsreductie en andere kwaliteitseisen waarmaakt. Greenfalt is een duurzame uitbreiding op ons assortiment, waarmee onze klanten als overheden, maar ook private partijen, hun duurzaamheidsdoelstellingen kunnen behalen.”

Productie en certificering
Greenfalt wordt geproduceerd in de eigen asfaltcentrales van Strukton Civiel, waaronder de asfaltmolen in Breda. Voor dit asfalt is geen winning van nieuwe natuurlijke grondstoffen nodig, wat een CO2-reductie oplevert ten opzichte van traditioneel asfalt. Bovendien zorgt de toepassing ervoor dat oud asfalt of oud ballastgrind niet afgevoerd worden als afvalstoffen, maar een nieuw leven krijgen als hoogwaardige grondstof. De eerste projecten met Greenfalt geven belangrijke resultaten om het duurzame asfalt breder toe te passen. Tegelijk met de monitoring van de praktijkvoorbeelden in de proefvakken wordt gewerkt aan de certificering om de waarde van deze innovatie te bevestigen.

Duurzame infrastructuuroplossingen van Strukton Civiel
Strukton Civiel verbetert de mobiliteit in Nederland met slimme duurzame infrastructuuroplossingen. Het innovatieplatform van Strukton Civiel is de kapstok voor technische, duurzame en vooral marktgerichte ontwikkelingen. Een van de pijlers van dit innovatieplatform is circulariteit, waar Greenfalt een voorbeeld van is.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie over Greenfalt op www.struktonciviel.nl/greenfalt

AND
Spoorse werk Botlekbrug gaat beginnen
09 okt. Het spoorse werk op en rond de Botlekbrug gaat beginnen. Onder de pet van het consortium A-Lanes is Strukton begonnen met de aanleg van de opritten naar de brug.
Puimsteen
De opritten mogen niet te veel druk geven op de onderliggende Botlekspoortunnel en de kabels en leidingen in de ondergrond. Om die reden is er veel rekenwerk vooraf gegaan aan de daadwerkelijke aanleg. Uiteindelijk is gekozen voor een constructie met het ultralichte Yalibims (vulkanisch puimsteen van het Griekse eiland Yali) als ondergrond.
Nauwkeurig werkje
Tussen de oprit en de brug komt aan de oostkant een 'kist', die extra stevigheid moet geven. Die kist (plaat met gevlochten staal) is nodig omdat er geen ruimte is voor een normale constructie, die breder is. Aan de andere kant is wel ruimte voor een normale opgang. Het goed bouwen van de opritten is een nauwkeurig werkje, omdat de rails tussen brug en landhoofden precies op elkaar moeten passen. En dat is millimeterwerk.
Het grote plaatje
Het consortium A-Lanes A15 voert het project uit in opdracht van ProRail en Rijkswaterstaat. Er wordt gewerkt aan het spoor, de bovenleiding en aan een nieuwe fiets- en voetgangersverbinding. Als dat af is, installeren ze de veiligheidssystemen en kan het spoor worden aangesloten op het huidige spoorwegnet van de Havenspoorlijn. Verder worden de Venkelweg en Oude Maaspad opnieuw ingericht.

Het project is een goede samenwerking tussen Strukton Civiel en Strukton Rail. Strukton Civiel maakt de onderbouw (de aardebaan) waarop Strukton Rail het spoor bouwt. Als alles loopt zoals bedacht, zijn de werkzaamheden in april 2019 klaar.
zie verder op
https://www.struktonrail.nl/nieuws/2018/spoorse-werk-botlekbrug-gaat-beginnen/



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL