BEDRIJFSRESULTAAT ACCELL GROUP STIJGT 33%

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 26/02/2016 06:55
Heerenveen, 26 februari 2016 – In 2015 heeft Accell Group N.V. (Accell Group) een stijging van het bedrijfsresultaat gerealiseerd van 33% naar € 58,5 miljoen (2014: € 44,1 miljoen). De nettowinst steeg met 22% tot € 32,3 miljoen (2014: € 26,5 miljoen). De omzet steeg met 12% naar € 986,4 miljoen (2014: € 882,4 miljoen). Autonoom steeg de omzet met 9% vooral door de hogere verkopen van elektrische fietsen.

René Takens, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Accell Group: "In 2015 hebben we een solide omzet- en winstgroei gerealiseerd. Vooral de verdergaande stijging van de verkoop van sportieve elektrische fietsen (e-MTB’s) in de diverse Europese landen heeft hiertoe bijgedragen. De grootste stijging vond plaats in Duitsland, waarvan de omzet inmiddels 23% van het totaal uitmaakt. In Noord-Amerika deden de merken het goed bij de multisportklanten, maar de positie bij de IBD verbeterde nog niet. De verbetering van het bedrijfsresultaat en de nettowinst van Accell Group is vooral te danken aan de stijging van de autonome groei van 9%. De marge verbeterde onder meer door het grotere aandeel E-bikes in de omzet.

De resultaten werden beïnvloed door de diefstal van geld in Taiwan. Het onderzoek naar dit incident heeft geen andere conclusies opgeleverd met betrekking tot de te verwachten schade en er is in de cijfers van 2015 een incidentele last opgenomen van € 4 miljoen, zoals aangegeven in ons persbericht van 27 januari 2016.

Fietsen zal in de komende jaren onverminderd populair blijven voor mobiliteit, recreatief en sportief gebruik. Wij verwachten daarbij met onze hoogwaardige producten voorop te blijven lopen en nieuwe innovaties te kunnen toevoegen om het fietsen voor de verschillende doeleinden nog aantrekkelijker te maken. Op basis van de gunstige onderliggende trends gaan wij voor 2016 uit van een verdere stijging van de omzet en het resultaat, onvoorziene omstandigheden voorbehouden.”

Omzet per land / regio
Omzet per segment (bedragen x € miljoen)
autonoom autonoom
Nederland 222 -5% Fietsen 719 +10%
Duitsland 227 +16% Onderdelen & accessoires 267 +7%

Noord-Amerika 138 +16%
Overig Europa 368 +14%
Overige landen 31 +2%
Totaal 986 9% Totaal 986 9%

Fietsen
In het segment fietsen steeg de omzet in 2015 met ruim 9% naar € 719,0 miljoen (2014: € 658,1 miljoen); de grootste stijging vond plaats in Duitsland (+16%). De gemiddelde prijs per fiets steeg naar € 437 (2014: € 377) door toename van het omzetaandeel van elektrische fietsen. De verkoop van elektrische fietsen nam met 20% toe en bedraagt inmiddels 45% (2014: 41%) van de totale fietsenomzet. De omzet van sportieve fietsen nam toe met 5% door hogere omzetten van de duurdere sportieve Duitse en Franse merken. De omzet van traditionele fietsen steeg met 2%. Het aantal verkochte fietsen kwam uit op 1.642.000 (2014: 1.725.000). Het segmentresultaat steeg met 22% naar € 56,3 miljoen (2014: € 46,3 miljoen). Het grootste fietsmerk in omzet binnen de Accell Group is inmiddels Haibike dat marktleider is van e-MTB’s naast een uitgebreide collectie mountainbikes. De helft van de Haibike omzet wordt verkocht in Duitsland, de andere helft in alle landen van Europa en zelfs daarbuiten.
Bij een stabiele omzetontwikkeling van de totale Nederlandse markt daalde de fietsenomzet van Accell Group in Nederland met 7%. De daling van de omzet is met name het gevolg van sterke concurrentie in e-bikes en de opkomst van andere kanalen. De afzet in de vakhandel daalde onder andere door effecten van het wegvallen van de bedrijfsfietsenregeling in 2015. In het zicht van de afschaffing van deze regeling zorgde dit juist eind 2014 voor een flinke toename van de afzet van deze fietsen. De afzet van Accell Group in Nederland daalde met 10%.
In Duitsland steeg de omzet van fietsen met 16%. De afzet steeg met 12%. De belangrijkste reden voor de toename is de sterke groei van de sportieve e-bikes bij Haibike, Winora en Ghost. De omzet van de e-bikes van de Accell merken in Duitsland groeide met 38%. Daarmee presteerde Accell Group in Duitsland wederom beter dan het marktgemiddelde. Het aantal verkochte elektrische fietsen in de totale Duitse markt is inmiddels volgens schattingen gegroeid naar ca. 520.000 fietsen per jaar (2014: ca. 450.000).
De fietsenomzet van Accell Group in Noord-Amerika steeg in het voor Accell Group belangrijke multisportkanaal mede door introductie van het Duitse merk Ghost. De verkopen bij de traditionele fietsendealers (IBD) bleven achter bij de verwachtingen en daalden met ca. 10%, in US dollar. Door de sterke waardevermeerdering van de US dollar steeg de Amerikaanse omzet omgerekend in euro. Ons Franse merk Lapierre is in de USA gestopt met verkopen vanwege onvoldoende rendement. Omdat de markt voor elektrische fietsen in Noord-Amerika klein blijft, nam de omzet hierin slechts beperkt toe. De gemiddelde prijs steeg. In 2016 zullen verdere maatregelen worden genomen om de positie van ons Raleigh merk in de markt te versterken.
In de regio Overig Europa zijn de belangrijkste afzetgebieden Frankrijk, Groot-Brittannië, België, Scandinavië, Oostenrijk en Zwitserland. De omzet steeg in deze regio met 22%. In Frankrijk nam de fietsenomzet toe, zowel bij Lapierre als door export van de Duitse en Nederlandse bedrijven. In België steeg de omzet van voornamelijk de Nederlandse en Duitse fietsenmerken. In Groot-Brittannië steeg de omzet van het merk Raleigh met 20%. In Zwitserland steeg de omzet, met name door meer verkopen van elektrische fietsen van onze Duitse en Franse fietsenmerken, zowel bij traditionele dealers als in het multisportkanaal. Ook in Oostenrijk hebben Haibike, Ghost en Lapierre een goede positie, voornamelijk met sportieve fietsen en ook hier steeg de omzet. Door de eigen organisaties in Finland, Zweden en Denemarken worden in heel Scandinavië naast de Finse merken Tunturi en Nishiki (alleen Finland) ook fietsen verkocht van de Nederlandse, Duitse en Franse merken. In de Scandinavische landen nam de fietsenomzet toe. In Zuid-Europa nam de omzet naar Spanje en Italië toe. Dit betrof met name sportieve fietsen van Lapierre, Ghost en Haibike. Ook in Italië zijn naast Atala (niet geconsolideerd) onze Franse en Duitse merken actief.
In Overige landen zijn met name Turkije en het Verre Oosten de belangrijkste afzetgebieden. In Turkije nam de omzet toe en is Accell Bisiklet de belangrijkste aanbieder. In de overige Aziatische landen is de omzet relatief beperkt en vergelijkbaar met 2014. De omzet van fietsen in Japan steeg, de omzet in Australië daalde. De licentie-inkomsten van de merken Raleigh en Diamondback namen wereldwijd toe.
Onderdelen & accessoires
De omzet van het segment onderdelen & accessoires steeg met bijna 20% tot € 267,4 miljoen (2014: € 224,3 miljoen) met name door de acquisities van Comet en CSN. De autonome omzetgroei bedroeg 7%. De omzet van de eigen merken (grotendeels XLC) steeg met 10%. XLC groeit snel en wordt via het bestaande dealernetwerk van fietsen- en sportwinkels wereldwijd in meer dan 45 landen verkocht. Accell Group heeft met name sterke posities in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Groot-Brittannië, Turkije en Scandinavië. De omzetten stegen in vrijwel alle Europese landen waar Accell Group actief is. Het segmentresultaat steeg met 46% naar € 16,8 miljoen (2014: €11,5 miljoen).
In Nederland en Duitsland was sprake van een omzetstijging met respectievelijk 7% en 11%, volledig op autonome basis. Duitsland is met een omzetaandeel van ca. 22% het grootste afzetgebied voor onderdelen binnen Accell Group, Nederland volgt met ca. 17%. In Nederland groeit de omzet door een toename van de omzet in e-bike onderdelen zoals batterijen. In Noord-Amerika daalde de omzet van onderdelen & accessoires in US dollar. Meerdere onderdelenleveranciers hebben besloten de distributie aan dealers zelf rechtstreeks te gaan doen en dit heeft geleid tot omzetverlies en sterke reductie van het aantal nationale merken dat wordt gevoerd. Een magazijn voor onderdelen is gesloten en nu worden de onderdelen vanuit twee magazijnen geleverd om zo de kostenefficiëntie en het werkkapitaal te verbeteren.
In Overig Europa steeg de omzet met 34%. Hier is de omzet van de acquisities van Comet en CSN in 2015 het hele jaar meegeconsolideerd. In Frankrijk steeg de omzet en is Accell actief zowel met Comet als met Wiener Bike Parts. De onderdelenomzet in het Verenigd Koninkrijk liep terug door concurrentie van de online kanalen. In Spanje heeft Comet de marktpositie versterkt.
De verkoop van onderdelen in overige landen, grotendeels in Azië, is beperkt.
Incident Taiwan
Nadat recentelijk duidelijk is geworden dat een medewerker van één van de eigen Aziatische organisaties (Accell Asia Taiwan) geld heeft ontvreemd van de bankrekening van het bedrijf heeft Accell Group een onderzoek ingesteld naar de aard, oorzaak en impact van deze diefstal. Voor dit onderzoek is een internationaal forensisch accountantsbureau ingeschakeld. Verder heeft Accell direct juridische ondersteuning in Taiwan gevraagd en is er contact gelegd met de lokale autoriteiten voor de aangifte van de diefstal. Het onderzoek heeft na zorgvuldige analyse tot de conclusie geleid dat het een op zichzelf staand incident betreft bij de vestiging AAT in Taiwan. De schade voor Accell Group wordt geschat op maximaal € 4 miljoen.
Verder kan op basis van het onderzoek geconcludeerd worden dat de diefstal heeft kunnen plaatsvinden door een samenloop van omstandigheden, waarbij de betreffende medewerker door misbruik van systemen, processen en vertrouwen in staat is geweest de bestaande interne beheersingsmaatregelen rondom deze vennootschap te omzeilen en misbruik heeft kunnen maken van beschikbaarheid van bepaalde betaalfaciliteiten. De conclusies van het verrichte onderzoek zijn verwerkt in een plan van maatregelen om het stelsel van interne beheersing verder aan te scherpen.

Financieel
Groepsomzet en resultaat
De groepsomzet steeg in 2015 met 12% naar € 986,4 miljoen. Op autonome basis nam de omzet toe met 9%. Het valuta-omrekeneffect bedroeg € 34,4 miljoen positief met name door de omrekening van de US dollar, Britse pond en Taiwanese dollar.
De toegevoegde waarde (netto omzet minus materiaalkosten en inkomende transportkosten) als percentage van de omzet kwam uit op 31,7% (2014: 30,4%). De absolute toegevoegde waarde steeg met 17% naar € 313,0 miljoen (2014: € 268,3 miljoen). De toegevoegde waarde werd in 2015 beïnvloed door een verbetering van de onderliggende marges, minder kortingen en de verkoopmix. De verkoopmix is in 2015 gunstiger door een stijging van de verkoop van elektrische fietsen. Daarnaast dragen de acquisitie van Comet en CSN positief bij aan de hogere toegevoegde waarde.
De personeelskosten zijn in 2015 gedaald tot 12,1% van de omzet (2014: 12,2%). De overige bedrijfskosten (exclusief de incidentele lasten) zijn gestegen naar 12,3% van de omzet (2014: 12,1%). De totale operationele kosten (exclusief incidentele lasten) bedroegen in 2015 € 250,5 miljoen, zijnde 25,4% van de omzet (2014: 25,3%).
Het bedrijfsresultaat (exclusief incidentele baten en lasten) is in 2015 gestegen naar € 62,5 miljoen (2014: € 44,8 miljoen). Het effect van valuta-omrekening op het bedrijfsresultaat is gering. Het resultaat uit minderheidsdeelnemingen bedroeg in 2015 € 0,9 miljoen negatief (2014: € 0,4 miljoen) vanwege een voorziening op een lening aan een minderheidsdeelneming.
De financiële baten en lasten zijn per saldo uitgekomen op € 9,1 miljoen negatief (2014: € 8,8 miljoen negatief). De hogere financiële lasten ten opzichte van 2014 worden veroorzaakt door gemiddeld hogere bankstanden.
Het effectieve belastingtarief steeg naar 33,5% (2014: 25,9%) en wordt negatief beïnvloed door het incident in Taiwan. Het effectieve belastingtarief zonder het effect van het incident in Taiwan bedraagt 31% en wordt beïnvloed door de stijging van de resultaten in Duitsland en het niet activeren van compensabele verliezen in Noord-Amerika.
De nettowinst over het boekjaar 2015 bedroeg € 32,3 miljoen (2014: € 26,5 miljoen). Zonder de invloed van het incident in Taiwan bedroeg de nettowinst 36,3 miljoen; een stijging van 37% ten opzichte van 2014.
Financiële positie
Het balanstotaal kwam per ultimo 2015 uit op € 729,7 miljoen (2014: € 631,8 miljoen). Het totale werkkapitaal bedroeg € 337,7 miljoen (2014: € 269,2 miljoen); in relatie tot de omzet bedroeg het werkkapitaal 34,2% (2014: 30,5%).
De waarde van de voorraad neemt toe door de stijging van kostprijzen in het algemeen en door de toename van het aantal duurdere fietsen waarvoor een langere doorlooptijd geldt dan gemiddeld. De waarde van de voorraad componenten is gestegen door hogere kostprijzen en vervroegde productieplanning om een betere beschikbaarheid voor de markt te hebben. De totale voorraadwaarde bedroeg eind 2015 € 338,7 miljoen (2014: € 244,5 miljoen). Accell Group zal maatregelen nemen om de voorraadposities te reduceren.

De debiteurenpositie per ultimo 2015 kwam uit op € 134,6 miljoen (2014: € 133,3 miljoen). Onder invloed van de hogere kostprijzen van goederen onderweg en de hogere voorraadposities is het totaal aan handelscrediteuren eind 2015 gestegen tot € 135,6 miljoen (2014: € 108,5 miljoen).
Het werkzaam vermogen (Capital Employed) is gestegen naar € 530,3 miljoen (2014: € 461,2 miljoen). Het rendement op het werkzaam vermogen per ultimo boekjaar kwam uit op 11,0% (2014: 9,6%).
Het eigen vermogen per eind 2015 bedroeg € 305,9 miljoen (2014: € 281,1 miljoen). Naast de gerealiseerde winst werd het eigen vermogen beïnvloed door de betaling van een contant dividend van € 8,7 miljoen (2014: € 7,2 miljoen).
Door de stijging van het balanstotaal, daalde de solvabiliteit per ultimo 2015 naar 41,9% (2014: 44,5%). De netto schuld (totaal aan leningen, bankkrediet en kasposities) steeg naar € 200,0 miljoen per ultimo 2015 (2014: € 152,3 miljoen).
De netto kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg € 19,0 miljoen negatief (2014: € 38,2 miljoen positief). De operationele kasstroom voor werkkapitaal en voorzieningen was 29% hoger op € 68,9 miljoen (2014: € 53,3 miljoen). De kasstroom op werkkapitaal was € 68,3 miljoen negatief (2014: € 2,8 miljoen positief) door een hogere voorraad- en debiteurenpositie. Ook de crediteurenpositie is hoger dan vorig jaar. De vrije kasstroom bedroeg € 31,1 miljoen negatief (2014: € 38,3 miljoen positief).
Winst per aandeel en dividend
De winst per aandeel op basis van het gewogen gemiddeld aantal uitstaande aandelen (per ultimo 25.116.249 aandelen) is in 2015 met 22% gestegen tot € 1,29 (2014: € 1,06). Door uitgifte van 398.702 aandelen uit hoofde van het stockdividend over het boekjaar 2014 is de correctiefactor voor de winst per aandeel van voorgaande jaren 0,9842.
Over het boekjaar 2015 zal aan de aandeelhouders worden voorgesteld een dividend uit te keren van € 0,72 per aandeel (2015: € 0,61) naar keuze te ontvangen in contanten of in aandelen. De pay-out ratio komt hiermee uit op 56%. Op basis van de slotkoers van 2015 (€ 21,07) bedraagt het dividendrendement 3,4%.
Bij het voorstel van dit dividend is er rekening mee gehouden dat de incidentele kosten niet tot een lager dividend leiden.
Vooruitzichten
Fietsen staat sterk in de belangstelling, zowel voor mobiliteit, milieubewustzijn en gezondheid. De fiets is als lifestyle product ook populair onder de jeugd. Door de introductie en doorontwikkeling van de elektrische fiets heeft een gebruiker een serieus alternatief als het gaat om mobiliteit. Veel nationale en regionale overheden binnen en buiten Europa blijven het gebruik van de fiets als alternatief vervoersmiddel stimuleren. Deze ontwikkelingen zullen een positief effect hebben op de vraag naar fietsen, onderdelen & accessoires.
Accell Group gaat door met het uitbouwen van de posities, waarbij de huidige positie in het midden- en hogere segment een sterke basis biedt en op de korte en lange termijn synergievoordelen zal opleveren. In het verlengde daarvan zal uitbouw van de onderdelen en -accessoires de propositie van Accell Group verder verbeteren. Daarnaast zal Accell Group ook in 2016 actief zoeken naar mogelijke
schaalvergroting, zowel autonoom als via overnames die passen binnen het profiel en de (merk)portfolio van de groep, complementair zijn en op korte termijn waarde aan de groep toevoegen in termen van rendement en synergie. De gunstige onderliggende trends in combinatie met de verbeterde macro-economische omstandigheden en hoger consumentenvertrouwen zullen naar verwachting positief bijdragen aan de resultaten van Accell Group. Met verdere schaalvergrotingen en benutting van synergie- en efficiëntievoordelen op gebieden als inkoop, productie, ontwikkeling en marketing versterkt de concurrentiekracht en de winstpotentie.
In lijn met deze ontwikkelingen verwacht Accell Group, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, voor 2016 een verdere stijging van de omzet en het resultaat.
Transparantierichtlijn
De lidstaat van herkomst van Accell Group N.V. voor de doeleinden van de Transparantierichtlijn van de Europese Unie (Richtlijn 2004/109/EC, zoals aangevuld) is Nederland.

tijd 09.11
Accell EUR 19,85 +33ct vol. 0.739





Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL