Nettowinst Accell Group neemt toe met 37% in 2014

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 06/03/2015 07:38
Heerenveen, 6 maart 2015 – Accell Group N.V. heeft in 2014 een stijging van de nettowinst gerealiseerd van 37% tot € 26,1 miljoen (2013: € 19,0 miljoen). Het bedrijfsresultaat (excl. incidentele posten) over 2014 is gestegen met 20% naar € 44,3 miljoen euro (2013: € 36,9 miljoen). De omzet steeg met 4% naar € 882,4 miljoen (2013: € 849,0 miljoen). Autonoom steeg de omzet met 8% vooral door de hogere verkopen van elektrische fietsen.

René Takens, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Accell Group: "2014 was een prima jaar waarin we te maken hadden met gunstige weersomstandigheden en een licht beter economisch klimaat. Vooral bij de Nederlandse en Duitse merken waren de prestaties sterk. Terwijl de meeste markten een stabiel tot licht stijgend beeld vertoonden, konden we daarentegen mede dankzij de populariteit van onze elektrische en sportieve fietsen en de uitbouw van onderdelen & accessoires, de omzetten verhogen in vrijwel alle landen waar we actief zijn. Alleen in Noord-Amerika bleven de omzet en het resultaat achter bij de verwachtingen. Autonoom steeg de omzet van onze groep met 8%, wat de belangrijkste drijver was voor de verbetering van het bedrijfsresultaat en de nettowinst, met respectievelijk 20% en 37%.

We hebben het afgelopen jaar verder gewerkt aan consolidatie, integratie en een betere benutting van efficiëntie en schaalvoordelen. De reorganisaties in Noord-Amerika en Nederland lopen op schema en zullen in 2015 worden afgerond. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar meer nadruk gelegd op doorontwikkeling van onze activiteiten op het gebied van onderdelen & accessoires met als eerste doel om binnen afzienbare tijd tot een Europees dekkend netwerk te komen. De overname van Comet in Spanje en de overname van Cycle Service Nordic (CSN) in Denemarken die begin dit jaar is afgerond, passen daar uitstekend in.

Veel lange termijn trends wijzen erop dat fietsen in de komende jaren onverminderd populair zal blijven voor mobiliteit, recreatief en sportief gebruik. Wij verwachten daarbij met onze hoogwaardige producten voorop te blijven lopen en nieuwe innovaties toe te kunnen voegen om het fietsen voor de verschillende doeleinden nog aangenamer te maken. Op basis van de gunstige onderliggende trends in combinatie met de voor de consumentenbestedingen wat betere macro-economische indicatoren gaan wij, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, voor 2015 uit van een verdere stijging van de omzet en het resultaat.”

Omzet per land / regio Omzet per segment (bedragen x € miljoen) autonoom autonoom Nederland 237 +15% Fietsen 658 +10% Duitsland 198 +9% Onderdelen & accessoires 211 +3% Noord-Amerika 117 -9% Fitness* 13 - Overig Europa 298 +13% Overige landen 32 -11% Totaal 882 8% Totaal 882 8%
*Fitness is per 1 augustus 2014 verkocht

Volgend op de verkoop van de fitness activiteiten medio 2014 en in overeenstemming met IFRS heeft Accell Group de primaire segmentering aangepast. Met ingang van de jaarcijfers 2014 zal op jaar- en halfjaarbasis worden gerapporteerd naar het segment fietsen en het segment onderdelen & accessoires. In 2014 wordt ook nog over het segment Fitness gerapporteerd. De segmentering past goed bij de strategische prioriteiten van Accell Group en geeft inzicht in de onderliggende prestaties van de onderneming.

Fietsen
In het segment fietsen steeg de omzet in 2014 met 5% naar € 658,1 miljoen (2013: € 626,0 miljoen); de autonome omzetstijging in dit segment was 10%. De grootste stijging vond plaats in Nederland (+12%). De gemiddelde prijs steeg naar € 377 (2013: €336) door toename van het omzetaandeel van elektrische fietsen. De verkoop van elektrische fietsen nam met 23% toe en bedraagt inmiddels 41% (2013: 35%) van de totale fietsenomzet van Accell Group. De omzet van sportieve fietsen nam af met 6% door het stopzetten van leveringen aan de mass market in Amerika. De omzet van traditionele fietsen was stabiel. Het aantal verkochte fietsen kwam uit 1.725.000 (2013: 1.835.000). Het segmentresultaat steeg met 16% naar € 46,0 miljoen (2013: € 39,8 miljoen)
De fietsenomzet van Accell Group in Nederland steeg in 2014 met 12%. De afzet steeg met 6%. De afzet in de markt groeide met ca. 7%. De stijging bij de Accell merken kwam voornamelijk door de stijging van de verkoop van elektrische fietsen met 14%, waardoor het marktaandeel van de Accell Group merken (Batavus, Sparta, Koga) steeg. Daarnaast speelde de verkoop van bedrijfsfietsen in het laatste kwartaal een rol. De regeling om op een fiscaal vriendelijke manier fietsen te kopen die bedoeld zijn voor woon-werkverkeer is gewijzigd per 1 januari 2015, waardoor de bedrijfsfiets vanaf dit jaar onder de werkkostenregeling valt. Veel mensen kochten nog een fiets onder de oude regeling.
In Duitsland werd aan het begin van 2014 Hercules verkocht, waardoor de omzet in 2014 lager uitkwam. Autonoom steeg de fietsenomzet met 12%. De afzet steeg met 5%, vooral door de toename van de verkoop van elektrische fietsen waarvoor in de Duitse markt veel belangstelling is. De markt groeide ca. 4% in aantal. Daarmee presteerde Accell Group in Duitsland beter dan het marktgemiddelde. Het aantal verkochte elektrische fietsen in de totale Duitse markt is inmiddels volgens schattingen gegroeid naar circa 450.000 fietsen per jaar (2013: circa 410.000).
De fietsenomzet van Accell Group in Noord-Amerika steeg in het voor Accell Group belangrijke multisportkanaal. De verkopen bij de traditionele fietsdealers (IBD) bleven achter bij de verwachtingen en daalden. De totale omzet fietsen steeg met 4%. De omzet van elektrische fietsen nam slechts beperkt toe, omdat de markt voor elektrische fietsen in Noord-Amerika klein blijft. Een positieve impuls gaat uit van de toekenning van de Elektrische Fiets van het Jaar Award aan de E-mountainbike van Haibike op de internationale fietsbeurs in Amerika (Interbike, september 2014). In de Verenigde Staten zal de volledige integratie van de Accell merken in 2015 worden afgerond. In Canada is de sluiting van de productievestiging afgerond, maar het leegverkopen van de nog aanwezige oudere voorraden in het magazijn heeft meer gekost dan was voorzien. Vanaf 2014 legt de organisatie in Canada zich toe op verkoop van Raleigh en Lapierre fietsen aan de fietsvakhandel (IBD).

In de regio Overig Europa zijn de belangrijkste afzetgebieden Frankrijk, Groot-Brittannië, België, Scandinavië en Zwitserland. De omzet steeg in deze regio met 11%. In Frankrijk nam de fietsenomzet toe, zowel bij Lapierre als door export van de Duitse en Nederlandse bedrijven. In België is Accell Group met name actief via de Nederlandse fietsmerken. De omzet in België daalde door een lagere fietsenomzet bij Brasseur, dat zich steeds meer concentreert op onderdelen & accessoires. In Groot-Brittannië nam de fietsenomzet door met name Raleigh met 10% toe. In Zwitserland steeg de omzet, met name door meer verkopen van elektrische fietsen onder de Duitse en Franse fietsmerken, zowel bij traditionele dealers als in het multisportkanaal. Ook in Oostenrijk hebben de Duitse en Franse merken een goede positie, voornamelijk met sportieve fietsen en ook hier steeg de omzet. Door de eigen organisaties in Finland, Zweden en Denemarken worden in heel Scandinavië naast de Finse merken Tunturi en Nishiki (alleen Finland) ook fietsen verkocht van de Nederlandse, Duitse en Franse merken. In alle Scandinavische landen nam de fietsenomzet toe. In Zuid-Europa nam de omzet naar Spanje toe. Dit betrof met name sportieve fietsen van Lapierre, Ghost en Haibike. In Italië zijn naast Atala (niet geconsolideerd) de Franse en Duitse merken actief.
In Overige landen zijn met name Turkije en het Verre Oosten de belangrijkste afzetgebieden. In Turkije is Accell Bisiklet de belangrijkste aanbieder. In de overige Aziatische landen zijn de omzetten nog relatief beperkt en lagen in deze landen 2014 op een vergelijkbaar niveau met 2013. De licentie-inkomsten van de merken Raleigh en Diamondback wereldwijd namen volgens verwachting enigszins toe.

Onderdelen & accessoires
De omzet van het segment onderdelen & accessoires steeg met 5% tot € 211,5 miljoen (2013: € 201,5 miljoen), waarbij de omzet van de eigen merken (grotendeels XLC) steeg met 17%. XLC groeit hard en wordt via het bestaande dealernetwerk van fiets- en sportwinkels wereldwijd in meer dan 45 landen verkocht. Accell Group heeft met name sterke posities in onderdelen & accessoires in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Groot-Brittannië en Scandinavië. De omzetten stegen in vrijwel alle Europese landen waar Accell Group actief is. Met de recente overnames van Comet en de in het begin van 2015 afgeronde overname van CSN komt de ambitie van een volledig Europees dekkend netwerk wederom een stap dichterbij. Het segmentresultaat steeg met 11% naar € 11,3 miljoen (2013: €10,2 miljoen).
In Nederland en Duitsland was sprake van een omzetstijging met respectievelijk 28% en 1%, volledig op autonome basis. In Nederland is in de loop van 2014 geïnvesteerd in een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum voor onderdelen & accessoires. De organisatie wordt daarbij verplaatst van Veenendaal naar Apeldoorn, waar ruimte is vrijgekomen door verhuizing van de productie van Sparta fietsen naar Heerenveen en de samenvoeging van deze activiteiten met die van Batavus. In Noord-Amerika daalde de omzet van onderdelen & accessoires met 40%. De markt daalde licht en een groter aantal onderdelenleveranciers distribueert rechtstreeks aan dealers. De integratie van SBS en Raleigh in de landenorganisatie Accell North America ging daarbij gepaard met uitleveringsproblemen en heeft nog niet de beoogde verbeteringen gebracht. In Overig Europa en in Overige landen steeg de omzet met respectievelijk 11% en 94%. Binnen Overig Europa is Comet per 1 november 2014 meegeconsolideerd. CSN wordt per 1 januari 2015 meegeconsolideerd.

Fitness
De activiteiten van fitness zijn per 1 augustus 2014 verkocht. De omzet tot het verkoopmoment ligt op hetzelfde niveau als in het voorgaande jaar. De verkoop van de activiteiten resulteerde per saldo in een eenmalige last van ca. € 1 miljoen voor de afkoop van enkele operationele verplichtingen.

Groepsomzet en resultaat
De groepsomzet steeg in 2014 met 4% naar € 882,4 miljoen. Op autonome basis nam de omzet toe met 8%. Het valuta-omrekeneffect bedroeg € 7,6 miljoen negatief met name door de omrekening van de Turkse Lira.
De toegevoegde waarde (netto omzet minus materiaalkosten en inkomende transportkosten) als percentage van de omzet kwam uit op 30,4% (2013: 30,6%). De absolute toegevoegde waarde steeg met ruim 3% naar € 268,3 miljoen (2013: € 259,5 miljoen). De verkoopmix is in 2014 gunstiger door een stijging van de verkoop van elektrische fietsen en de beduidend lagere kortingen in het tweede halfjaar in vergelijking met 2013. De garantiekosten liggen hoger dan vorig jaar.
De operationele kosten zijn in relatie tot de omzet gedaald met 1%-punt. Mede door de reorganisatie in Nederland en Noord-Amerika zijn de personeelskosten gedaald naar 12,2% van de omzet (2013: 12,6%). De overige bedrijfskosten zijn gedaald naar 12,2% van de omzet (2013: 12,6%), met name door lagere verkoopkosten. De totale operationele kosten bedroegen in 2014 € 224,0 miljoen, zijnde 25,4% van de omzet (2013: 26,2%).
Het bedrijfsresultaat (exclusief incidentele baten en lasten) is in 2014 gestegen naar € 44,3 miljoen (2013: € 36,9 miljoen). Het resultaat uit minderheidsdeelnemingen bedroeg in 2014 € 0,4 miljoen (2013: € 0,5 miljoen).
De financiële baten en lasten zijn per saldo uitgekomen op € 8,8 miljoen negatief (2013: € 11,7 miljoen negatief). De lagere financiële lasten ten opzichte van 2013 worden veroorzaakt door een lager kredietgebruik als gevolg van een lager werkkapitaal. Daarnaast is in 2014 geen gebruik meer gemaakt van factoring.
De belastingdruk steeg naar 26,0% (2013: 16,4%). De gunstige effecten op het tarief door de juridische herstructurering van de Duitse activiteiten in 2009 zijn inmiddels uitgenut, waardoor het effectieve tarief in Duitsland stijgt. De belastingdruk werd negatief beïnvloed door het niet langer opnemen van de geactiveerde belastingvorderingen bij de integratie van Currie Tech in Accell North America en het niet activeren van belastingvorderingen als gevolg van de reorganisatie verliezen in Canada.
De incidentele baten en lasten in 2014 kwamen per saldo uit op € 0,7 miljoen negatief. Naast de boekwinst op de desinvestering van Hercules (€ 2,3 miljoen) waren er kosten voor extra reorganisatielasten in Nederland en Noord Amerika (€ 1,6 miljoen), eenmalige kosten verkoop Tunturi Fitness (€ 1,0 miljoen) en de acquisitiekosten van Comet (€ 0,3 miljoen).
De nettowinst over het boekjaar 2014 bedroeg € 26,1 miljoen (2013: € 19,0 miljoen).

Financiële positie
Het balanstotaal kwam per ultimo 2014 uit op € 622,6 miljoen (2013: € 579,6 miljoen). Het totale werkkapitaal bedroeg € 269,2 miljoen (2013: € 284,1 miljoen); in relatie tot de omzet bedroeg het werkkapitaal 30,5% (2013: 33,5%). Binnen het werkkapitaal daalden de voorraden met name door een daling van de voorraad fietsen. Ultimo 2014 is het aantal fietsen op voorraad significant lager dan ultimo 2013 door het optimaliseren van de logistieke planning. De gemiddelde kostprijs van fietsen stijgt door een groter aandeel elektrische fietsen. De totale voorraadwaarde bedroeg eind 2014 € 244,5 miljoen (2013: € 251,2 miljoen).
Door een hogere omzet in het vierde kwartaal kwam de debiteurenpositie per ultimo 2014 uit op € 133,3 miljoen (2013: € 104,7 miljoen), waarbij er eind 2013 nog € 10,7 miljoen aan debiteuren in factoring stond. Het totaal aan handelscrediteuren eind 2014 bedroeg € 108,5 miljoen (2013: € 71,8 miljoen). Het hogere crediteurensaldo is het gevolg van het hanteren van langere betalingstermijnen richting leveranciers en een hogere voorraad goederen onderweg per eind 2014.
Het werkzaam vermogen (Capital Employed) is gestegen naar € 452,1 miljoen (2013: € 446,6 miljoen). Het rendement op het werkzaam vermogen per ultimo boekjaar kwam uit op 9,8% (2013: 8,3%), gebaseerd op het voor incidentele posten gecorrigeerde bedrijfsresultaat.
Het eigen vermogen per eind 2014 bedroeg € 275,9 miljoen (2013: € 240,0 miljoen). Naast de gerealiseerde winst werd het eigen vermogen beïnvloed door de betaling van een contant dividend van € 7,2 miljoen (2013: € 10,8 miljoen). Daarnaast is in het eigen vermogen het effect van de omrekening van buitenlandse activiteiten (€ + 6,5 miljoen) en de effecten van waardeveranderingen van financiële instrumenten (€ + 11,4 miljoen) meegenomen.
De solvabiliteit per ultimo 2014 steeg naar 44,3% (2013: 41,4%). De netto schuld (totaal aan leningen, bankkrediet en kasposities) nam af naar € 152,3 miljoen per ultimo 2014 (2013: € 183,6 miljoen).
De netto kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg € 38,2 miljoen positief (2013: € 23,2 miljoen negatief). De operationele kasstroom voor werkkapitaal en voorzieningen was 23% hoger op € 52,8 miljoen (2013: € 42,9 miljoen). De kasstroom op werkkapitaal was € 3,4 miljoen positief (2013: € 53,7 miljoen negatief) door enerzijds een hogere debiteurenpositie en anderzijds een hogere crediteurenpositie en lagere voorraden. De vrije kasstroom bedroeg € 38,3 miljoen positief (2013: € 30,9 miljoen negatief).
Winst per aandeel en dividend
De winst per aandeel op basis van het gewogen gemiddeld aantal uitstaande aandelen (per ultimo 24.685.681 aandelen) is in 2014 met 34% gestegen tot € 1,06 (2013: € 0,79). Door uitgifte van 454.596 aandelen uit hoofde van het stockdividend over het boekjaar 2013 is de correctiefactor voor de winst per aandeel van voorgaande jaren 0,9817.
Over het boekjaar 2014 zal aan de aandeelhouders worden voorgesteld een dividend uit te keren van € 0,61 per aandeel (2013: € 0,55) naar keuze te ontvangen in contanten of in aandelen. De pay-out ratio komt hiermee uit op 58%. Op basis van de slotkoers van 2014 (€ 13,60) bedraagt het dividendrendement 4,5 %.

Vooruitzichten
De producten van Accell Group staan sterk in de belangstelling van consumenten waarbij de fiets met name onder jongeren steeds meer wordt gezien als een lifestyle product. Fietsen is leuk, makkelijk en gezond. Daarnaast is het gebruik van de fiets relatief goedkoop. Veel nationale en regionale overheden binnen en buiten Europa stimuleren vanuit milieubewustzijn, mobiliteit en gezondheid het gebruik van de fiets als alternatief vervoersmiddel. Accell Group is ervan overtuigd dat er in de komende jaren meer gefietst zal worden. Dit zal een positief effect hebben op de vraag naar fietsen, onderdelen & accessoires.
De merken van Accell Group zijn in staat om elk seizoen weer een collectie producten te presenteren met veel innovaties op het gebied van techniek en design. Continu marktonderzoek zorgt ervoor dat de juiste producten door de groep worden ontwikkeld. Door verdere productontwikkeling, het daarmee creëren van nieuwe (alternatieve) gebruiksmogelijkheden en het betreden van nieuwe markten zal de verkoop van elektrische fietsen blijven groeien. De merken van Accell Group zijn naast marktleider op het gebied van elektrische fietsen eveneens een belangrijke speler in de markt voor kwalitatief hoogwaardige sportieve fietsen. De komende jaren zullen deze posities verder worden uitgebouwd, waarbij de huidige positionering in het midden en hogere segment een sterke uitgangpositie biedt. In het verlengde daarvan zal uitbouw van de complementaire activiteiten op het gebied van onderdelen & accessoires de propositie van Accell Group verder verstevigen. Daarbij gaat het onder meer om de verdere vormgeving van een dekkend Europees netwerk en groei van met name het eigen internationale XLC merk. Deze structurele markttrends en onderscheidende factoren vormen samen een stevig fundament onder het verdienmodel en de winstcapaciteit van Accell Group in de komende jaren.
Verdere schaalvergrotingen en benutting van synergie- en efficiëntievoordelen op gebieden als inkoop, productie, ontwikkeling en marketing versterkt de concurrentiekracht en de winstpotentie. Accell Group zal ook in 2015 actief zoeken naar mogelijke schaalvergroting, zowel autonoom als via overnames die passen binnen het profiel en de (merk)portfolio van de groep, complementair zijn en op korte termijn waarde aan de groep toevoegen in termen van rendement en synergie. Tegelijkertijd zal de groep in 2015 de samenwerking tussen de landenorganisaties en de merken verder optimaliseren.
Op basis van de gunstige onderliggende trends in combinatie met de voor de consumentenbestedingen wat betere macro-economische indicatoren wordt, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, voor 2015 uitgegaan van een verdere stijging van de omzet en het resultaat.

Heerenveen, 6 februari 2015 – Accell Group N.V. maakt bekend dat de Raad van Commissarissen voornemens is Jeroen Both te benoemen tot lid van de Raad van Bestuur als Chief Supply Chain Officer (CSCO). Hij zal daarmee binnen de Raad van Bestuur de specifieke verantwoordelijkheid krijgen voor inkoop, planning en logistiek.

tijd 09.02
De Smallcap 728,58 +3,22 +0,44% Accell EUR 16,99 +39ct vol. 27.000

tijd 10.01
De Smallcap 726,27 +0,91 +0,13% Accell EUR 16,315 -28ct vol. 96.000



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL