Omzet Accell Group stijgt met 10% in 2013

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 21/02/2014 07:38
Heerenveen, 21 februari 2014 – Accell Group N.V. heeft in 2013 een omzetstijging gerealiseerd van 10% naar € 849,0 miljoen (2012: € 772,5 miljoen) door met name hogere verkopen van elektrische fietsen en meer omzet in Noord-Amerika. Autonoom bedroeg de omzetgroei 5% door vooral hogere verkopen van elektrische en sportieve fietsen. Het bedrijfsresultaat (excl. incidentele posten) over 2013 is gestegen met 2% naar € 36,9 miljoen euro (2012: € 36,1 miljoen). Onder invloed van reorganisatielasten in Nederland en Noord-Amerika, hogere financiële lasten en relatief hogere belastingafdrachten daalde de nettowinst over 2013 naar € 19,0 miljoen (2012: € 23,3 miljoen).

René Takens, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Accell Group: "2013 was een lastig jaar waarin we te maken hadden met lagere consumentenbestedingen en een ongunstig (koud) voorjaar. Daardoor is de omzet minder toegenomen dan verwacht. Mede dankzij de aanhoudende populariteit van elektrische fietsen nam de omzet, ook autonoom, in vrijwel alle markten waar Accell Group actief is toe. De meeste markten waren stabiel tot licht dalend. Het bedrijfsresultaat over 2013 steeg, maar liet een lagere marge zien als gevolg van hogere kortingen in het tweede halfjaar. Deze kortingen waren nodig om de relatief hoge voorraden – als gevolg van het ongunstige voorjaarsweer – aan het einde van het fietsseizoen te normaliseren.

Accell Group heeft het afgelopen jaar vooral ingezet op consolidatie en integratie. Gedurende het jaar hebben we de samenwerking tussen de Accell Group-bedrijven in zowel Nederland als in Noord-Amerika verder geïntensiveerd en geoptimaliseerd. De reorganisaties in Noord-Amerika en Nederland lopen daarmee op schema. Ook hebben we in dit kader recentelijk de verkoop aangekondigd van het Duitse merk Hercules. Hiermee kunnen we onze Duitse merkenportfolio scherper in de markt zetten.

Veel lange termijn trends wijzen erop dat fietsen in de komende jaren onverminderd populair zal blijven voor mobiliteit, recreatief en sportief gebruik. Wij verwachten daarbij met onze hoogwaardige producten voorop te blijven lopen en nieuwe innovaties toe te kunnen voegen om het fietsen voor de verschillende doeleinden nog aangenamer te maken. Ook in het afgelopen jaar werden diverse van onze merken bekroond met prijzen en onderscheidingen, waar recentelijk nog 10 IF awards 2014 aan konden worden toegevoegd

Op basis van de gunstige onderliggende trends in combinatie met de voor de consumentenbestedingen wat gunstigere macro-economische indicatoren gaan wij, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, voor 2014 uit van een verdere stijging van de omzet en een hoger resultaat.”

Omzetspecificatie (bedragen x € miljoen)
Geografisch Per Productgroep Nederland 210 +2% Fietsen 617 +12% Duitsland 202 +6% Onderdelen 211 +6% Noord-Amerika 129 +16% Fitness 21 +0% Overig Europa 270 +16% Overige landen 38 +19% Totaal 849 Totaal 849

Fietsen/Fietsonderdelen & -Accessoires
In het segment fietsen/fietsonderdelen & -accessoires steeg de omzet in 2013 met 10% naar € 827,6 miljoen (2012: € 751,4 miljoen). Het aantal verkochte fietsen steeg naar 1.835.000 (2012: 1.605.000). De gemiddelde prijs daalde onder invloed van de acquisitie van Raleigh in 2012 en hogere kortingen in het tweede halfjaar naar € 336 (2012: € 345). Raleigh verkoopt relatief meer mountainbikes en racefietsen in het middensegment. Op autonome basis steeg de gemiddelde prijs door toename van het omzetaandeel van elektrische fietsen. De verkoop van elektrische fietsen nam met 23% toe en bedraagt inmiddels 35% (2012: 32%) van de totale fietsenomzet van Accell Group. De omzet van sportieve fietsen nam met 6% toe; de omzet van traditionele fietsen steeg met 7%.
Het segmentresultaat steeg naar € 50,0 miljoen (2012: € 48,8 miljoen) en werd vooral in de eerste helft van het jaar gerealiseerd. Het segmentresultaat werd in het tweede halfjaar beïnvloed door kortingen in verband met de hoge voorraden die ontstaan waren door het ongunstige verkoopseizoen in het eerste halfjaar.
De fietsenomzet van Accell Group in Nederland steeg in 2013 met 3% bij een dalende afzet (-3%); een sterke groei van de verkoop van elektrische fietsen compenseerde de daling in overige productgroepen. De markt liet een stabiele trend zien met stabiele omzetten in fietsonderdelen & -accessoires. De verwachte verbetering van de marge in het tweede halfjaar bleef uit door meer opruiming. De samenvoeging in Heerenveen van de fietsproductievestigingen van Sparta in Apeldoorn en van Batavus in Heerenveen is inmiddels gestart en zal in 2014 worden afgerond.
De omzet in Duitsland is in 2013 wederom gegroeid, vooral door de toename van de verkoop van elektrische fietsen waarvoor in de markt veel belangstelling is. De fietsenomzet en de omzet van fietsonderdelen & -accessoires stegen met 7%. De afzet van de fietsen daalde met 2%. Daarmee presteerde Accell Group beter dan het marktgemiddelde. De omvang van de verkopen van e-bikes in de totale Duitse markt is inmiddels volgens schattingen gegroeid naar circa 430.000 fietsen per jaar. In januari 2014 is overeenstemming bereikt over de verkoop van het merk Hercules om zo meer te kunnen concentreren op de andere Accell Group merken in Duitsland.
De fietsenomzet van Accell Group in Noord-Amerika steeg fors, met name in het voor Accell Group belangrijke multisport kanaal. Ook de omzet van elektrische fietsen nam toe, in een nog betrekkelijk kleine markt. Doordat de fietsverkopen in het eerste halfjaar achterbleven, ontstonden hoge voorraden die aan het einde van het seizoen met hogere kortingen verkocht moesten worden. De verkoop van fietsonderdelen & -accessoires nam af en de verkoop van elektrische miniscooters wordt afgebouwd. De resultaten van de Amerikaanse bedrijven vielen daardoor tegen.

De ondernemingen van Accell Group in de Verenigde Staten werken inmiddels nauwer samen en zullen verder integreren tot één onderneming. De sluiting van de productievestiging in Canada is afgerond. Vanaf 2014 zal de organisatie in Canada zich toeleggen op verkoop aan fietsdealers onder het merk Raleigh.
In Frankrijk steeg vooral de omzet in fietsonderdelen & -accessoires die geleverd worden vanuit Duitsland (E. Wiener Bike Parts). De omzet van Lapierre in Frankrijk nam toe.
De omzet in België steeg. Hier zijn voornamelijk de Nederlandse merken actief naast de Belgische Accell Group onderneming Brasseur.
In het Verenigd Koninkrijk wordt circa 40% van de omzet gerealiseerd in fietsonderdelen & -accessoires. Het grootste deel van de omzet in het Verenigd Koninkrijk wordt gerealiseerd door Raleigh UK. De omzet bij Raleigh UK nam toe.
In Zwitserland hebben de Duitse Accell Group merken een sterke positie met elektrische fietsen. De omzet steeg fors.
Ook in Oostenrijk hebben de Duitse merken een goede positie voornamelijk met sportieve fietsen. Ook hier steeg de omzet.
In Scandinavië steeg de omzet in Zweden (Vartex), maar daalde de omzet in Finland door een ongunstig seizoen.
In Zuid-Europa nam de omzet naar Spanje toe, dit zijn voornamelijk sportieve fietsen van Lapierre, Ghost en Haibike. In Italië zijn naast Atala (niet geconsolideerd) de Franse en Duitse merken actief.
Buiten Europa en Noord-Amerika stegen de omzetten in Turkije en het Verre Oosten. De licentie-inkomsten van het merk Raleigh wereldwijd namen volgens verwachting enigszins toe.
Fitness
De omzet in het fitnesssegment is gehandhaafd (€ 21 miljoen). Het segmentresultaat was in 2013 € 0,3 miljoen negatief (2012: break-even). De markt voor fitnessapparatuur voor thuisgebruik waarin Tunturi hoofdzakelijk actief is blijft uitdagend, waarbij de terughoudendheid bij consumenten een rol speelt. Doordat de in 2012 geïntroduceerde productlijnen te duur bleken voor de markt en daardoor minder respons kregen dan aanvankelijk verwacht, bleef de omzet in 2013 onder de verwachtingen. Vanaf 2014 zullen deze producten worden aangepast en zal de focus vooral komen te liggen op het merk Tunturi.
Belangrijke financiële ontwikkelingen in 2013
In totaal steeg de omzet in 2013 met 10% naar € 849,0 miljoen. Op autonome basis groeide de omzet met 5%. Het effect vanuit de omrekening van de omzetten van buitenlandse ondernemingen bedroeg
€ 8,8 miljoen negatief (2012: € 9,6 miljoen negatief).
De toegevoegde waarde (netto omzet minus materiaalkosten en inbound transportkosten) als percentage van de omzet kwam uit op 30,6% (2012: 31,9%). De wijziging van de toegevoegde waarde hangt samen met een negatieve invloed van kortingen gegeven voor het afbouwen van de voorraden en verandering van de verkoopmix binnen de fietsenomzet. De absolute toegevoegde waarde steeg met ruim 5% naar € 260 miljoen (2012: € 246 miljoen).
De operationele kosten zijn in relatie tot de omzet gedaald met 1% punt. Mede door de reorganisatie in Nederland en Noord-Amerika zijn de personeelskosten gedaald naar 12,6% van de omzet (2012: 13,1%). De overige bedrijfskosten zijn licht gedaald naar 12,6% van de omzet (2012: 13,0%). De totale operationele kosten bedroegen in 2013 € 223 miljoen, 26,2% van de omzet (2012: 27,2%).

Het bedrijfsresultaat (exclusief incidentele posten) is in 2013 gestegen naar € 36,9 miljoen (2012:
€ 36,1 miljoen). Het resultaat uit minderheidsdeelnemingen, bedroeg in 2013 € 0,5 miljoen (2012:
€ 0,2 miljoen).
De financiële baten en lasten zijn uitgekomen op € 11,7 miljoen (2012: € 6,9 miljoen). Onder de financiële lasten vallen ook de amortisatielasten van afgeronde herfinanciering, valuta omrekeneffecten van bankkredieten in vreemde valuta en de kosten van factoring en bankkosten (samen ca. € 3,3 miljoen). De acquisitiefinanciering van Raleigh in april 2012 telde in 2013 het gehele jaar mee en zorgde daardoor voor een stijging van de rentelasten. Ook het gemiddeld hogere kredietgebruik in met name het eerste helft van het jaar veroorzaakte een stijging van de rentelasten. De tariefstijging als gevolg van de herfinanciering was gering.
De belastingdruk steeg naar 16% (2012: 10%), door met name de afnemende invloed van de effecten van de juridische herstructurering van de Duitse activiteiten in 2009. De effectieve belastingdruk zal in 2014 naar verwachting verder stijgen naar het niveau van de nominale tarieven.
De lasten voor de reorganisaties in Nederland en de Verenigde Staten zijn uitgekomen op € 3,0 miljoen voor belasting (€ 2,2 miljoen na belasting). De kosten van de reorganisatie in Canada alsmede verdere kosten van beëindiging van de activiteiten richting de mass market in Canada (samen € 3,2 miljoen) zijn door de verkopers van Raleigh vergoed op grond van garantiebepalingen in de koopovereenkomst.
De nettowinst over het boekjaar 2013 bedroeg € 19,0 miljoen (2012: € 23,3 miljoen). Indien de nettowinst wordt geschoond voor de incidentele posten in zowel 2012 (€ 3,1 miljoen door acquisitiekosten en overige effecten) als in 2013 (reorganisatielasten van € 2,2 miljoen), daalt dit netto operationeel resultaat naar € 21,2 miljoen (2012: € 26,4 miljoen).
Omdat het inmiddels gebruikelijk is bij beursgenoteerde ondernemingen om de bedrijfsgebouwen op basis van historische kostprijs te rapporteren, is in 2013 een stelselwijziging doorgevoerd ten aanzien van de waardering van de gebouwen- en terreinen (materiële vaste activa). Doordat de regelgeving (IFRS) rondom pensioenen ook veranderd is, zijn tevens wijzigingen doorgevoerd in de bepaling van de voorzieningen voor pensioenen. De effecten vanuit de voorgenoemde ontwikkelingen (met een gezamenlijk effect van € 12,2 miljoen) zijn met terugwerkende kracht in de openingsbalans van 2012 verwerkt1.
Het balanstotaal komt, na toepassing van de wijzigingen, uit op € 579 miljoen (2012: € 590 miljoen). Het totale werkkapitaal bedroeg € 284,1 miljoen (2012: € 240,8 miljoen); in relatie tot de omzet bedroeg het werkkapitaal 33,5% (2012: 31,2%).
Binnen het werkkapitaal dalen de voorraden, ondanks het moeizaam verlopen seizoen. Door het aanpassen van de productieplanning is zowel de voorraad componenten als de voorraad nieuwe modellen gedaald. Door de uitverkoop van een groot deel van de voorraden in het tweede halfjaar steeg het aantal fietsen van oudere modeljaren minder dan oorspronkelijk aangenomen. De fietsen op voorraad werden gemiddeld 28% duurder doordat er meer elektrische fietsen op voorraad stonden. De totale voorraadwaarde bedroeg per ultimo 2013 € 251,2 miljoen (2012: € 269,1 miljoen).
De debiteurenpositie kwam per ultimo 2013 uit op € 104,7 miljoen (2012: € 104,5 miljoen), waarbij er per ultimo 2013 nog € 10,7 miljoen (2012: € 20,8 miljoen) aan debiteuren in factoring stond.

Het totaal aan handelscrediteuren per ultimo 2013 bedroeg € 71,8 miljoen (2012: € 132,8 miljoen). De daling van het crediteurensaldo is het gevolg van lagere inkopen in de laatste maanden van 2013 en het hanteren van een kortere betaaltermijn richting leveranciers om het gebruik van betalingskortingen te vergroten.
Het werkzaam vermogen (Capital Employed) is gestegen naar € 446,2 miljoen (2012: € 407,5 miljoen). Het rendement op het werkzaam vermogen per ultimo boekjaar kwam uit op 8,3% (2012: 8,9%), gebaseerd op het voor incidentele posten gecorrigeerde bedrijfsresultaat.
Het eigen vermogen per ultimo boekjaar bedroeg € 240,0 miljoen (2012: € 239,8 miljoen). Naast de gerealiseerde winst in 2013 werd de stand van het eigen vermogen beïnvloed door de betaling van contant dividend van € 10,8 miljoen (2012: € 11,0 miljoen). Daarnaast is in het eigen vermogen het effect van de stelselwijzigingen verwerkt van € 7,9 miljoen, de omrekening van buitenlandse activiteiten (€ 8,4 miljoen negatief) en de effecten van waardeveranderingen van financiële instrumenten ( € 0,6 miljoen negatief).
De solvabiliteit per ultimo boekjaar komt uit op 41,4% (2012: 40,7%). De nettoschuld (totaal aan leningen, bankkrediet en kasposities) bedroeg ultimo boekjaar € 183,6 miljoen (2012: € 143,8 miljoen).
De netto kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg € 26,0 miljoen negatief (2012: € 54,1 miljoen). De operationele kasstroom voor werkkapitaal en voorzieningen was 4% hoger op € 42,9 miljoen (2012: € 41,1 miljoen). De kasstroom op werkkapitaal was € 56,4 miljoen negatief (2012:
€ 18,2 miljoen) door enerzijds de afbouw van de voorraden en anderzijds de sterke daling van de crediteurenpositie. De vrije kasstroom vóór acquisities bedroeg € 32,3 miljoen negatief (2012: € 39,9 miljoen).
Winst per aandeel en dividend
De winst per aandeel op basis van het gewogen gemiddeld aantal uitstaande aandelen (per ultimo 24.195.467 aandelen) is in 2013 uitgekomen op € 0,79 (2012: € 1,02). De winst per aandeel op basis van het netto operationeel resultaat kwam uit op € 0,88 (2012: €1,15 inclusief correctiefactor).
Door uitgifte van 523.908 aandelen uit hoofde van het stockdividend over het boekjaar 2012 is de correctiefactor voor de winst per aandeel van voorgaande jaren 0,996. Aan de aandeelhouders zal worden voorgesteld een dividend uit te keren van € 0,55 per aandeel (2012: € 0,75) naar keuze te ontvangen in contanten of in aandelen. De pay-out ratio (70%) komt hiermee hoger uit dan het gemiddelde van de laatste jaren van rond de 50%. Op basis van de slotkoers van 2013 (€ 13,40) bedraagt het dividendrendement 4,1%.
Vooruitzichten
De producten van Accell Group staan sterk in de belangstelling van consumenten waarbij de fiets met name onder jongeren steeds meer wordt gezien als een lifestyle product. Fietsen en fitnessen is leuk, makkelijk en gezond. Daarnaast is het gebruik van de fiets relatief goedkoop. Veel nationale en regionale overheden binnen en buiten Europa stimuleren op dit moment vanuit milieubewustzijn, mobiliteit en gezondheid het gebruik van de fiets als alternatief vervoersmiddel. Accell Group is ervan overtuigd dat er in de komende jaren meer gefietst zal worden.
Dit zal een positief effect hebben op de vraag naar fietsen, fietsonderdelen & -accessoires. De merken van Accell Group zijn in staat om elk seizoen weer een collectie producten te presenteren met veel innovaties op het gebied van techniek en design.

Continu marktonderzoek zorgt ervoor dat de juiste producten worden ontwikkeld. Door verdere productontwikkeling en voortdurende aandacht zal de verkoop van elektrische fietsen blijven groeien. De merken van Accell Group zijn naast marktleider op het gebied van elektrische fietsen eveneens een belangrijke speler in de markt voor kwalitatief hoogwaardige sportieve fietsen. De komende jaren zullen deze posities verder worden uitgebouwd, waarbij de huidige positionering in het midden en hogere segment een sterk uitgangspunt is.
Deze structurele markttrends en onderscheidende factoren vormen samen een stevig fundament onder het verdienmodel en de winstcapaciteit van Accell Group in de komende jaren.
Verdere toename van schaalgrootte is belangrijk om voordelen te behalen bij inkoop, productie, ontwikkeling en marketing. Accell Group zal ook in 2014 actief zoeken naar mogelijke overnames die passen binnen het profiel en de merkportfolio van de groep, complementair zijn en op korte termijn waarde aan de groep toevoegen in termen van rendement en synergie. Tegelijkertijd zal de onderneming in 2014 de samenwerking van de merken in de voor Accell Group belangrijkste markten verder optimaliseren.
Op basis van de gunstige onderliggende trends in combinatie met de voor de consumentenbestedingen wat gunstigere macro-economische indicatoren gaan wij, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, voor 2014 uit van een verdere stijging van de omzet en een hoger resultaat.”

tijd 09.33
De Smallcap 553,69 +5,70 +1,04% Accell EUR 14,66 +55ct vol. 27.277



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL