Nutreco, "Time to Resourcify": AgriVision 2013 deelt strategieën om natuurlijke grondstoffen beter te benutten om zo de toekomstige behoefte aan voeds

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 20/06/2013 14:59
Leiders in de agri-business onderzoeken manieren om de productie van dierlijke eiwitten te bevorderen in een tijd van wereldwijde grondstoffenschaarste

Noordwijk aan Zee- Leiders van internationale agri-business bedrijven hebben twee dagen lang besproken hoe zij door innovatieve en gezamenlijke strategieën bij steeds minder beschikbare grondstoffen de groeiende wereldbevolking kunnen voeden. Ze werden hierin bijgestaan door een breed spectrum aan stakeholders (bedrijven, banken, NGO's, overheden) dat bijeenkwam op de door Nutreco georganiseerde AgriVision conferentie 2013. Meer dan 350 gedelegeerden uit 45 landen maakten van de gelegenheid gebruik om te leren, ideeën uit te wisselen en te worden geïnspireerd door vooraanstaande managers van bedrijven ondernemers en academici. De cruciale vraag 'hoe meer te leveren van minder' door het revolutionair beter benutten van grondstoffen kwam in het thema 'Time to Resourcify' tot uitdrukking.

Drie miljard meer mensen in de middenklasse
Eén van de belangrijkste uitdagingen waar tijdens de conferentie de nadruk op werd gelegd was het gegeven dat er binnen de groei van de wereldbevolking van zeven miljard mensen nu naar negen miljard in 2050, drie miljard meer mensen in de middenklasse zullen zijn. Dit zijn mensen met genoeg bestedingsruimte om te kiezen wat zij willen eten en die steeds vaker zullen kiezen voor hoogwaardige dierlijke eiwitten. Tegelijkertijd zal één miljard mensen moeite hebben om wat voor voeding dan ook te bemachtigen. Een grotere beschikbaarheid van betaalbare voeding was ook een belangrijke uitdaging die door de sprekers werd besproken.

Belangrijke aandachtspunten
Innovatie, strategische keuzes en handel werden genoemd als drie belangrijke aandachtspunten om te komen tot een voedselveilige wereld. Jerry Vergeer, COO Animal Nutrition van Nutreco: "Wetenschap en technologie kunnen niet alle uitdagingen oplossen waar wij voor staan, maar we zijn ervan overtuigd dat zij een centrale rol zouden moeten spelen."
Samenwerking over verschillende werelddelen en over sectoren heen werd als essentieel gezien. Bedrijfsstrategieën om gedeelde waarde te creëren binnen samenlevingen worden een steeds belangrijkere voorwaarde voor toekomstige succes. De sprekers toonden aan dat enorme grondstofvoordelen kunnen worden behaald door de productiviteit op grootschalige boerderijen te vergroten, 'best practices' bij kleinschalige boerderijen toe te passen en afvalverkwisting tegen te gaan. Tijdens zijn openingspresentatie liet Knut Nesse, CEO van Nutreco zien dat de diervoedingsindustrie al een belangrijke rol speelt in het terugbrengen van voedselverspilling door reststromen in voer om te zetten. Maar er valt nog heel wat te verbeteren.
Wetenschappelijk onderzoek zal, door samenwerking tussen verschillende disciplines en vertaald in plaatselijke oplossingen, helpen om de benodigde grondstofvoordelen te bereiken.

De belofte van Afrika
Afrika, met haar rijkdom aan natuurlijke grondstoffen en enorm potentieel om de productiviteit te vergroten, nam dit jaar een prominente plaats in binnen het AgriVision programma. Pioniers deelden hun kennis en passie voor dit werelddeel met de deelnemers.
Het bieden van wetenschappelijke en technologische oplossingen aan Afrikaanse boeren is belangrijk maar bij lange na niet genoeg om de Afrikaanse Groene Revolutie werkelijk op gang te brengen. Grondstofbeurzen vormen effectieve instrumenten om de 'food supply chains' in opkomende markten te verbeteren. Dr Eleni Gabre-Madhin, oprichtster en voormalig CEO van de Ethiopische Commodity Exchange, benadrukte de dringende behoefte aan betrouwbare toeleveringsketens, zowel aan de kant van de in- als de uitvoer van grondstoffen. Ze zei: "Landbouw in Afrika biedt enorme groeimogelijkheden. De huidige oogst is 25% van het potentieel aan landbouwgrond en 67% van de potentiële landbouwgrond kan nog in gebruik worden genomen." Refererend aan dit potentieel raadde zij de deelnemers aan om van Afrika hun bestemming te maken.
"Heineken heeft een grote voetafdrukin Afrika, ze zijn daar al sinds 1923 actief . Afrika vertegenwoordigt meer dan 20% van Heineken's zakelijke omzet en deze omzet is groeiende" verklaarde Siep Hiemstra van Heineken. In de afwezigheid van functionerende markten heeft Heineken haar eigen ketens voor plaatselijke toelevering gebouwd en daarmee boeren geholpen aan een bestaan voor eigen onderhoud naar winst. Momenteel is 50% van de grondstoffen van Heineken afkomstig van Afrika en Heineken wil dit opvoeren naar 60%.

Strategieën voor 'shared value'
De belangrijkste spreker en een autoriteit op het gebied van strategie, concurrentie en concurrentievoordeel, Professor Michael E. Porter van de Harvard Business School, sprak over de essentie van strategie: namelijk een unieke positionering bepalen en een onderscheidende plaats innemen in de waardeketen. Hij legde uit hoe 'shared value' steeds meer een integraal onderdeel van strategie aan het worden is. Dit concept biedt de diervoedingsindustrie grote mogelijkheden voor innovatie en groei, daarbij bijdragend aan een van 's werelds belangrijkste menselijke behoeften. Binnen die context is de betaalbaarheid van voedsel en de oplossingen die de agri-business biedt van cruciaal belang.

Nog een pionier en leider in 'shared value', directeur van Britannia Industries Ltd, een producent van zuivel en bakproducten, mevrouw Vinita Bali, liet zien hoe haar bedrijf bij 70% van de schoolgaande kinderen in India een ijzergebrek vaststelde dat via voeding in een consumentenbehoefte kon worden vertaald. De aanpak van dit probleem door 52% van hun producten met extra voedingsstoffen te versterken resulteerde in zowel een verbeterde ijzerwaarde bij kinderen als een gezondde handel voor dit bedrijf.

Echt leiderschap
AgriVision 2013 was getuige van nog veel meer sprekende voorbeelden van werkelijk leiderschap. Jerry Vergeer: "Ons doel is om sprekers van zwaar kaliber binnen te halen: leiders, observeerders en strategen die de uitdagingen kennen waar wij voor staan. De sprekers van dit jaar hebben de deelnemers gestimuleerd om de noodzakelijke beslissingen te nemen die ons zullen helpen om voeding te produceren die veilig, voedzaam en betaalbaar is voor alle consumenten."

AgriVision 2013 was de zevende in een serie van multi-stakeholder agri-business conferenties die door Nutreco werd georganiseerd. De toenemende wereldbevolking en hoe negen miljard mensen op duurzame wijze te voeden waren centrale thema's tijdens de laatste AgriVision conferenties. Tijdens AgriVision 2009 spraken de deelnemers het ondubbelzinnige geloof uit dat het mogelijk is om negen miljard mensen in 2050 op duurzame wijze te voeden. AgriVision 2011 onderzocht hoe dat kan worden gedaan. 'Duurzame intensifering' werd gezien als één van de belangrijkste voorwaarden om dat te kunnen realiseren. AgriVision 2013 onderzocht wat dit werkelijk betekent met betrekking tot grondstofproductie, beschikbaarheid, 'sourcing' en consumptie. Dat is waarom AgriVision dit jaar de titel 'Time to Resourcify' droeg: het is tijd om meer voeding te leveren uit minder grondstoffen wereldwijd door een efficiëntere een duurzamere extractie, conversie en gebruik.

www.agrivision.com






Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL