Uitstekende vooruitgang in 2011; Nutreco realiseert een totale EBITA van EUR 241 miljoen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 09/02/2012 07:45
· Omzet uit 'continuing operations' EUR 4.721,1 miljoen; stijging van 13,3%
· EBITA uit 'continuing operations' EUR 231,6, stijging van 10,2%
· Gewone winst per aandeel EUR 3,74, stijging van 18,0%
· Dividendvoorstel van EUR 1,80 per aandeel (2010: EUR 1,50), stijging van 20,0%.
· Verkoop Hendrix zal binnen afzienbare tijd worden afgerond
· Sterke balans als basis voor 'Ambition 2016 - driving sustainable growth'
· Goede start van 2012

Wout Dekker, CEO Nutreco: "Het afgelopen jaar was om diverse redenen een belangrijk jaar in de geschiedenis van Nutreco. Het was het jaar waarin we onze strategie 'Rebalancing for Growth' hebben afgerond en we onze financiële doelstellingen hebben gerealiseerd. We hebben vooruitgang geboekt in het verder ontwikkelen van innovatieve voeroplossingen en daarmee waarde voor onze klanten gecreëerd. Ook hebben we de gestelde duurzaamheidsdoelen bereikt en nieuwe doelstellingen ten aanzien van duurzaamheid geformuleerd. Het uitstekende resultaat in 2011, met een EBITA van EUR 241 miljoen, betekent dat Nutreco haar doelstelling om de EBITA over 2006 van EUR 115 miljoen te verdubbelen, heeft overtroffen. In november 2011 presenteerde de Raad van Bestuur de aanscherpte strategie 'Ambition 2016 - driving sustainable growth'. Tegelijkertijd maakten we het voornemen bekend de mengvoeractiviteiten van Hendrix te verkopen aan ForFarmers, waar het een kernactiviteit zal zijn met een leidende marktpositie.

Onze divisie Aquacultuur boekte een record bedrijfsresultaat dankzij een sterke mondiale omzetgroei, met name in Chili. In oktober 2011 hebben we de overname afgerond van Shihai, een producent van vis- en garnalenvoer in het zuidwesten van China, die ons toegang geeft tot 's werelds grootste markt voor aquacultuurvoer. Onze diervoeding- en vleesactiviteiten profiteerden van ons marktleiderschap en leverden hogere resultaten op onder moeilijke marktomstandigheden. Wij blijven ons richten op premix en speciaalvoer en tegelijkertijd op behoud van ons marktleiderschap in de mengvoer- en vleesactiviteiten.

'Hoe voeden wij negen miljard mensen op duurzame wijze in 2050?' was het thema van een uitermate geslaagde Agri Vision-conferentie in 2011, met 375 afgevaardigden uit 37 landen. Aan de hand van de thema's en discussies die tijdens de Agri Vision- en AquaVision-conferenties aan de orde kwamen en de inbreng van een brede groep stakeholders, hebben wij een 'Sustainability Vision 2020' ontwikkeld, die op 14 februari 2012 wordt gepubliceerd. Hierin worden de issues beschreven waar onze industrie mee te maken heeft, de wijze waarop Nutreco hiermee omgaat en onze duurzaamheidsambities voor de langere termijn.

Deze focus op onze strategie, de prioriteiten en de implementatie ervan, tezamen met de uitstekende resultaten in 2011 en onze sterke balans, maken dat Nutreco goed is gepositioneerd voor een duurzame groei."

Strategie
Nutreco presenteerde in november 2011 haar aangescherpte strategie 'Ambition 2016 - driving sustainable growth'. Naast onze groeiambities was het vraagstuk hoe in 2050 negen miljard mensen op duurzame wijze te voeden een belangrijk uitgangspunt van deze strategie. Deze uitdaging wordt nog groter als inkomens stijgen, zoals in Latijns-Amerika, Rusland, China en Zuidoost-Azië, waardoor steeds meer mensen meer eiwitrijke voedingsproducten gaan consumeren, zoals vlees, vis, melk en eieren. Deze trends maken van Nutreco een essentiële schakel in de feed-to-food-waardeketen. Nutreco's deskundigheid ligt in het omzetten van laagwaardige grondstoffen in veilige, voedzame diervoeding en in de ontwikkeling van modellen en managementinzichten waardoor veehouders productiever kunnen zijn en tegelijkertijd de negatieve gevolgen voor het milieu kunnen verkleinen.

Nutreco omschrijft deze uitdaging als Feeding the Future. Onze industrie moet de voedselproductie verdubbelen, en wel op duurzame wijze: verdubbeling van de productie en tegelijkertijd halvering van de ecologische voetafdruk. Meer efficiency in voer, met aandacht voor het milieu en de bedrijfseconomie van veehouderijen, is onlosmakelijk verbonden met de naam Nutreco. De naam werd in 1994 bij de oprichting van het bedrijf gekozen en staat voor nutrition, ecology en economy: voeding, milieu en economie.

Nutreco's ambitie voor 2016 bouwt voort op de bestaande strategie voor groei en rendementsverbetering door innovatieve en duurzame voeroplossingen voor onze klanten. Dit zal worden gerealiseerd door ons te richten op Premix, Speciaalvoer en Visvoer en uitbreiding naar de groeiregio's Latijns-Amerika, Rusland, China en Zuidoost-Azië.

Onze strategie voor de divisie Animal Nutrition zal worden ondersteund door onze Application and Solutions Centres (ASC's) in Europa (Nederland) en Noord-Amerika (Canada). De ASC's bundelen Nutreco's kennis over voeding, technische kennis en innovatieve kracht om nog beter te kunnen voldoen aan de behoeften van de klant. Samen met meer doelgerichte 'Go-to-market'-strategieën stelt dit Nutreco in staat om klanten in bestaande en nieuwe regio's snel en doelmatig innovaties te bieden.

Nutreco's wereldwijde merk voor visvoer, Skretting, blijft profiteren van haar leidende posities in visvoer en van de know-how van het Skretting Aquaculture Research Centre voor innovatieve en duurzame voeroplossingen. De activiteitenportfolio wordt verder uitgebreid naar nieuwe regio's en naar voer voor andere vissoorten en garnalen.

In de volwassen mengvoermarkt in Europa en Noord-Amerika zal Nutreco participeren in de consolidatie van de sector. Sterke posities als marktleider en operationele excellence in onze mengvoer- en vleesactiviteiten vormen de basis voor goede resultaten.

In 2011 is onze focus op duurzaamheid verder verscherpt en hebben wij daarbij goede vooruitgang geboekt. Dit heeft geleid tot onze Sustainability Vision 2020. Deze paper bevat duurzaamheidsdoelstellingen op het gebied van grondstoffen, bedrijfsactiviteiten, voeroplossingen en onze commitment voor de komende acht jaar.

Investeren in groei
De acquisitie in 2011 van Shihai, een Chinese producent van vis- en garnalenvoer, is in lijn met Nutreco's strategie om vanuit haar toonaangevende positie op het gebied van visvoer andere markten te betreden, zowel geografisch als wat betreft voer voor andere vissoorten en garnalen. Met deze acquisitie heeft Nutreco een productiefaciliteit in 's werelds grootste markt voor aquacultuur, die meegroeit met de vraag in China. Shihai heeft een nieuwe fabriek met een capaciteit van circa 150.000 ton en kan volgens de standaarden en specificaties van Skretting opereren.

Tegelijkertijd investeert Nutreco ook in organische groei. In januari 2011 kondigde Nutreco een investering in Rusland aan van circa EUR 20 miljoen voor de bouw van een fabriek voor de productie van speciaalvoer voor jonge dieren en concentraten en premixen voor koeien, varkens en pluimvee. De fabriek wordt naar verwachting in de tweede helft van 2012 operationeel en zal de marktpositie van Nutreco in Rusland versterken.

In Nederland werd de fabriek van Selko Feed Additives vernieuwd en heropend in 2011. Deze investeringen zorgden voor een verdubbeling van de capaciteit en bracht de nieuwste technologie op deze productielocatie.

Skretting Australië zal kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar visvoer van topkwaliteit voor zalm, forel, barramundi en tonijn in zowel Australië als Nieuw-Zeeland, nu de visvoerfabriek in 2011 voor een bedrag van EUR 20 miljoen is uitbreid en gemoderniseerd. Het marktvolume voor visvoer in deze regio is de laatste tien jaar met gemiddeld 10% per jaar gestegen.

Om organische groei in Noorwegen te realiseren heeft Nutreco bekend gemaakt een bedrag van
EUR 66 miljoen te investeren in de uitbreiding van de productiecapaciteit en modernisering van haar visvoerfabriek in Averøy. De eerste uitbreidingsfase zal in 2012 worden voltooid. De tweede fase zal voor het hoogseizoen van 2013 zijn afgerond en stelt Skretting in staat grotere volumes zalmvoer van topkwaliteit te leveren en haar leidende marktpositie in Noorwegen te behouden, waar de markt in de periode van 2006 tot 2011 met gemiddeld 9% per jaar is gegroeid.

Nutreco's sterke balans en kasstroom maken financiering van verdere organische groei mogelijk door middel van dergelijke investeringen, naast groei door acquisities. Nutreco heeft een acquisitiepijplijn van ondernemingen die volledig of grotendeels aan de voorwaarden van Nutreco voldoen. Bovendien heeft Nutreco inmiddels goede uitgangsposities in Brazilië, Rusland en Zuidoost-Azië door lokale aanwezigheid met senior management van Nutreco.

Agenda 2012:
· Ontwikkelen van assortiment voeroplossingen met een hogere marge
· Focus op segmenten Premix en speciaalvoer en Visvoer
· Continue operational excellence in volwassen markten
· Groeien in regio's Brazilië, Rusland, China en Zuidoost-Azië
· Start realisatie van acties uit Sustainability Vision 2020
· Afronding verkoop Hendrix

Door de seizoensgebondenheid van onze activiteiten wordt het grootste deel van Nutreco's winst in de tweede helft van het jaar gegenereerd. Nutreco presenteert haar trading update voor het eerste kwartaal op 19 april 2012.

Kalender 2012:
14 februari: Publicatie Sustainability Vision 2020
Publicatie Sustainability Report 2011
Publicatie Annual Report 2011
27 maart: Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders
19 april: Trading update eerste kwartaal
11-13 juni: AquaVision Stavanger, Noorwegen
26 juli: Publicatie halfjaarresultaat
18 oktober: Trading update derde kwartaal

Nutreco CEO Wout Dekker vertrekt eind 2012
Raad van Commissarissen benoemt Knut Nesse als opvolger

Nutreco heeft vandaag bekend gemaakt dat CEO Wout Dekker (1956) eind 2012 zijn functie zal neerleggen. Dit markeert het einde van een carrière bij de onderneming van bijna 30 jaar, waarvan 12 jaar als CEO. De Raad van Commissarissen heeft Knut Nesse (1967, Noorse nationaliteit) benoemd als opvolger van Wout Dekker. Knut Nesse is Chief Operating Officer van de Aquaculture divisie en is sinds 1995 in dienst bij Nutreco. In die periode heeft hij bij Nutreco diverse managementfuncties bekleed en in 2009 werd hij benoemd tot COO van de Aquaculture divisie en lid van de Raad van Bestuur.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL