De cijfers van Unilever voldoen aan onze verwachtingen
Aanhoudende groei van de leidende merken en een duidelijke toename van zowel de brutowinstmarge als de kasstroom vormden de belangrijkste aspecten van een opnieuw succesvol jaar.
De reeds verwachte versnelling van de groei gedurende het jaar in combinatie met een krachtige ondersteuning van onze merken houdt ons goed op koers om alle doelstellingen van De Weg naar Groei te behalen.
Hoofdpunten van het jaar
(tegen constante wisselkoersen)
* De onderliggende omzetgroei van onze leidende merken kwam uit op 5,4% voor het jaar.
* De brutowinstmarge (beia) steeg tot 14,9% in het jaar, vergeleken met 13,9% in 2001.
* De opbrengsten uit onze besparingsprogramma's zijn deels geherinvesteerd in onze merken. Reclame- en promotiekosten zijn met 120 basispunten toegenomen ten opzichte van vorig jaar.
* Een sterke kasstroom uit bedrijfsactiviteiten, opbrengsten uit verkochte activiteiten en lagere rentetarieven zorgden voor een daling van de rentelast met 22% tot € 1,3 miljard.
* De winst per aandeel (beia) steeg met 21%. Dit is beduidend hoger dan de doelstelling van De Weg naar Groei en weerspiegelt een verbetering van de winstgevendheid en lagere belastingen.
* Het voorgestelde slotdividend van € 1,15 per gewoon aandeel NV en 10,83p per gewoon aandeel PLC betekent een verhoging van het totale dividend per aandeel van 9% voor NV en 10% voor PLC.
Wij zien Unilever als een van de basis aandelen van een portefeuille, die zich ook in mindere tijden staande weet te houden.
Wij blijven positief voor dit aandeel.