Rotterdam, 27 januari.- Unilever verwacht dat de onderliggende verkopen van haar leidende merken zijn toegenomen met circa 5,4 procent in het hele jaar 2002. Dit is hoger dan de eerdere indicatie van tussen de 4,5 en 5 procent die werd gegeven tijdens de pre-close teleconferentie op woensdag 18 december 2002.
De groei weerspiegelt de sterke innovatie en het programma van activiteiten in de markt waarvan Unilever had gezegd dat het zwaartepunt in de tweede helft van het jaar zou liggen. Deze activiteit werd gesteund door een verhoging van de investeringen in de merken. De brutowinstmarge (beia*) voor het hele jaar zal naar verwachting circa 100 basispunten hoger zijn.
De strategie De Weg naar Groei en de integratie van Bestfoods hebben de geplande besparingen opgeleverd.
De winst per aandeel (beia*) voor het gehele jaar zal naar verwachting in constante koersen ongeveer 20 procent hoger zijn als gevolg van de groei van de leidende merken, besparingen uit De Weg naar Groei en het herstructureringsprogramma van Bestfoods alsook door lagere rentelasten en belastingen.
Unilevers voorlopige jaarresultaten zullen worden bekendgemaakt op donderdag 13 februari 2003.