Heineken N.V. maakt halfjaarresultaten 2014 bekend + Heineken Holding

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 20/08/2014 07:25
Sterke autonome omzet- en winstgroei
Amsterdam, 20 augustus 2014 - Heineken N.V. (EURONEXT: HEIA; OTCQX: HEINY) heeft vandaag het volgende bekendgemaakt:
De groepsomzet groeide autonoom met 4,6%; de omzet per hectoliter groeide autonoom met 1,5%
Het groep biervolume groeide met 3,1% dankzij Afrika & Midden-Oosten, Noord- en Zuid-Amerika en West-Europa en een verbeterde trend in het tweede kwartaal in Azië-Pacific
Het Heineken® volume in het premiumsegment steeg met 6,6% ten gevolge van sterke resultaten in belangrijke markten
De innovatieratio steeg naar 7,4% en heeft €682 miljoen omzet bijgedragen
De operationele winst van de groep (beia) groeide autonoom met 13%; de operationele winstmarge van de groep steeg met 130 basispunten
Total Cost Management 2 (TCM2)-kostenbesparingen van €141 miljoen vóór belastingen in de eerste helft van 2014; driejarige TCM2-doelstelling van €625 miljoen eerder dan gepland bereikt.
De nettowinst (beia) was €772 miljoen, een autonome stijging van 19%; de verwaterde winst per aandeel (beia) steeg met 14%
Doelstelling voor de middellange termijn is een jaarlijkse stijging van de geconsolideerde operationele winstmarge (beia) met circa 40 basispunten; de stijging over 2014 zal naar verwachting iets boven dit streefgetal liggen

VERKLARING VAN DE CEO
Jean-François van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Heineken N.V.:

"Met omzet- en winstgroei in bijna alle regio's is dit is een sterk halfjaarresultaat. Deze voortgang is het resultaat van voortdurende focus op onze strategie waarbij we continu investeren in onze merken en versterkte commerciële executie. Onze aandacht voor innovatie heeft ons in staat gesteld onze doelstelling voorbij te streven en een omzetbijdrage van €682 miljoen te leveren. Het Heineken® volume in het premiumsegment groeide met 6,6%, met sterke marktaandeel winsten in belangrijke markten zoals Frankrijk, Nigeria, Rusland, Brazilië en China. We hebben onze driejarige doelstelling voor kostenbesparingen van €625 miljoen zes maanden eerder gehaald dan was gepland. De economische vooruitzichten blijven gemengd en we verwachten in de tweede helft van het jaar enige tempering van de omzet- en winstgroei. We hebben er vertrouwen in dat ons sterke merkenportfolio, onze brede geografische spreiding en onze focus op kostenbeheersing zal resulteren in een gezonde omzet- en winstgroei in de rest van 2014 en daarna".

FINANCIEEL OVERZICHT
Financiële kerncijfers1
(in miljoenen hl of miljoenen euro's, tenzij anders vermeld)
1e halfjaar 2014 1e halfjaar 2013 Totale groei % Autonome groei %
Groepsomzet 10.196 10.339 -1,4 4,6
Groepsomzet/hl (in €) 90 93 -3,1 1,5
Operationele winst van de groep (beia) 1.560 1.448 7,7 13
Operationele winstmarge van de groep (beia) 15,3% 14,0% 130 bp
Geconsolideerde omzet 9.274 9.354 -0,9 4,8
Geconsolideerde operationele winst (beia) 1.454 1.327 9,6 14
Geconsolideerde operationele winstmarge (beia) 15,7% 14,2% 150 bp
Nettowinst (beia) 772 679 14 19
Nettowinst 631 639 -1,3
Verwaterde winst per aandeel (beia) (in €) 1,34 1,18 14
Vrije operationele kasstroom 571 178 >100
Netto schuldpositie/EBITDA (beia)2 2,5 2,9

1 Zie de Definities voor een toelichting op financiële prestatie-indicatoren niet overeenkomstig IFRS

2 Inclusief acquisities en exclusief desinvesteringen op jaarbasis (pro forma)

VOORUITZICHTEN
(Op basis van geconsolideerde verslaglegging)

Omzetgroei: HEINEKEN heeft een solide omzetgroei laten zien in het eerste halfjaar. Hoewel de economische vooruitzichten gemengd blijven, verwacht HEINEKEN een positieve volumeontwikkeling in de rest van het jaar, met een iets lager onderliggend groeitempo dan in de eerste zes maanden van dit jaar. Deze volumegroei zal worden geleid door de opkomende markten in Afrika & Midden-Oosten, Azië-Pacific en Noord- en Zuid-Amerika.

HEINEKEN verwacht dat de groei van de omzet per hectoliter in de tweede helft van 2014 zal afvlakken ten opzichte van het eerste halfjaar, voornamelijk door een negatief netto-effect van veranderingen in de landenmix. Al met al verwacht HEINEKEN een gezonde autonome omzetgroei over het hele jaar 2014 met een ongunstig effect van valutaomrekeningsverschillen op de gerapporteerde omzet.

Aanhoudende margeverhoging: HEINEKEN streeft op middellange termijn naar een jaarlijkse verbetering van de operationele winstmarge (beia) met circa 40 basispunten. Dit streven wordt ondersteund door initiatieven voor omzetmanagement, doorlopende kostenbesparingen en de verwachte snellere groei in opkomende markten, waar de marges hoger zijn.

Over het gehele jaar 2014 wordt verwacht dat de marges hoger zullen zijn dan het verwachte niveau voor de middellange termijn.

HEINEKEN verwacht nog steeds een lichte verhoging van de uitgaven voor marketing- en verkoopkosten (beia) als percentage van de omzet in 2014 (2013: 12.6%) en de verwachting is dat inkoopprijzen prijzen stabiel of iets lager zullen zijn in 2014 (exclusief het effect van valutaomrekeningsverschillen).

De groei van de geconsolideerde operationale winst (beia) zal in de tweede helft van het jaar gematigd zijn, veroorzaakt door lagere volume- en omzetgroei, de fasering van de kosten van het hoofdkantoor en andere kosten en een sterkere groei in de vergelijkbare periode in de tweede helft van 2013.

Valutaomrekeningsverschillen: Valutaomrekeningsverschillen zullen in 2014 een ongunstig effect hebben op de gerapporteerde omzet en winst. Gebaseerd op de spotkoersen van 15 augustus 2014 wordt nu verwacht dat het negatieve effect van valutaomrekeningsverschillen op de geconsolideerde operationele winst (beia) circa €70 miljoen zal bedragen (eerdere verwachting: €115 miljoen). Het negatieve effect op de nettowinst (beia) zal volgens de huidige verwachting circa €50 miljoen bedragen (eerdere verwachting: €75 miljoen).

Lagere financieringskosten: HEINEKEN verwacht nu een gemiddelde rentevoet van circa 4,0% (eerdere verwachting: 4,1%; 2013: 4,4%) ten gevolge van een lagere effectieve rente op uitstaande obligaties.

Effectief belastingpercentage: HEINEKEN verwacht nu voor 2014 dat het effectieve belastingpercentage (beia) aan de hoge kant van het eerder aangegeven spectrum van 28% - 30% zal liggen (2013: 28,7%).

Vergroting van de financiële flexibiliteit: HEINEKEN blijft gefocust op het bevorderen van een sterke kasstroom en op een gedisciplineerd werkkapitaalbeheer. Zoals eerder gemeld verwacht HEINEKEN eind 2014 zijn doelstelling te halen voor een netto schuldpositie/EBITDA (beia) ratio van minder dan 2,5.

De verwachting is nog steeds dat de kapitaalinvesteringen in materiële vaste activa in 2014 circa €1,5 miljard zullen bedragen (2013: €1,4 miljard). HEINEKEN verwacht over 2014 een kasconversieratio van minder dan 100% (2013: 84%).

OPERATIONELE ONTWIKKELINGEN IN DE GROEP
In het eerste halfjaar groeide de groepsomzet autonoom met 4,6% door een groei van het totale groepsvolume met 3,1% en een groei van de groepsomzet per hectoliter met 1,5%. In het tweede kwartaal groeide de omzet autonoom met 5,5%.

Het groep biervolume steeg in het eerste halfjaar autonoom met 3,1%, door positieve resultaten van hogere merkinvesteringen, een hogere innovatieratio en betere uitvoering van verkoopprocessen. Het biervolume had ook profijt van gunstige weersomstandigheden en het wereldkampioenschap voetbal, tegen een minder gunstige vergelijkbare periode vorig jaar. Dit leidde tot marktaandeelwinst in meerdere voor ons belangrijke markten, waaronder Nigeria, Vietnam, Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten, Spanje en Brazilië.

Het groep biervolume groeide in het tweede kwartaal met 4,5%, mede dankzij een gunstig effect van de late Pasen.

De operationele winst van de groep (beia) groeide autonoom met 13%, vooral ten gevolge van hogere omzetten en grotere kostenefficiëntie bij de productie, de logistiek en het hoofdkantoor, ten dele tenietgedaan door hogere geplande marketing- en verkoopkosten. De operationele winstmarge van de groep (beia) steeg in het eerste halfjaar met 130 basispunten, vooral dankzij Afrika & Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika.

Heineken Holding N.V. maakt halfjaarresultaten 2014 bekend

Sterke autonome omzet- en winstgroei
Amsterdam, 20 augustus 2014 - Heineken Holding N.V. (EURONEXT: HEIO; OTCQX: HKHHY) heeft vandaag het volgende bekendgemaakt:
Het resultaat van de deelneming in Heineken N.V. van Heineken Holding N.V. bedroeg over de eerste helft van 2014 €316 miljoen;
De groepsomzet groeide autonoom met 4,6%; de omzet per hectoliter groeide autonoom met 1,5%;
Het groep biervolume groeide met 3,1% dankzij Afrika & Midden-Oosten, Noord- en Zuid-Amerika en West-Europa en een verbeterde trend in het tweede kwartaal in Azië-Pacific;
Het Heineken® volume in het premiumsegment steeg met 6,6% ten gevolge van sterke resultaten in belangrijke markten;
De innovatieratio steeg naar 7,4% en heeft €682 miljoen omzet bijgedragen;
De operationele winst van de groep (beia) groeide autonoom met 13%; de operationele winstmarge van de groep steeg met 130 basispunten;
Total Cost Management 2 (TCM2)-kostenbesparingen van €141 miljoen vóór belastingen in de eerste helft van 2014; driejarige TCM2-doelstelling van €625 miljoen eerder dan gepland bereikt;
De nettowinst (beia) was €772 miljoen, een autonome stijging van 19%; de verwaterde winst per aandeel (beia) Heineken N.V. steeg met 14%;
Doelstelling voor de middellange termijn is een jaarlijkse stijging van de geconsolideerde operationele winstmarge (beia) met circa 40 basispunten; de stijging over 2014 zal naar verwachting iets boven dit streefgetal liggen.





Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL